Studia nad wojną i pokojem: w poszukiwaniu filozoficznego uzasadnienia potencjału heurystycznego

Valentyna Kyvliuk

Department of Social Philosophy, Philosophy of Education and Education Policy, National Pedagogical Dragomanov University, 9 Pyrohova str., 010601 Kyiv
https://orcid.org/0000-0002-4574-2812


Abstrakt

Artykuł jest poświęcony eksplikacji metodologicznych problemów z zakresu studiów nad wojną i pokojem. Autorka dokonuje konceptualnej, historycznej oraz filozoficznej analizy rozumienia zjawisk wojny i pokoju. Podkreśla, że współczesny dyskurs nad tymi zjawiskami jest determinowany przez uznane organizacje i wpływowe czasopisma. Autorka podejmuje próbę zdefiniowania zasadniczych „ram” tego dyskursu i odsłonięcia wpływu określonych instytucji na współczesne rozumienie wojny i pokoju. Równocześnie zauważa, że współczesne konflikty wojenne charakteryzują się hybrydyczną naturą. Ponadto, na podstawie analizy poszczególnych objaśnień wojny hybrydowej na Ukrainie i w innych krajach, dochodzi do wniosku, że współczesne badania nad wojną i pokojem mają przede wszystkim charakter holistyczny i multidyscyplinarny. Wreszcie autorka zauważa, że wojna na Ukrainie jest często objaśniana na sposób właściwy teorii postkolonialnej (teorii neokolonialnej), zgodnie z którą postkolonialna przeszłość danych państw z jednej strony popycha je do konfliktu między sobą, a z drugiej strony je od tego powstrzymuje. Zdaniem autorki teoria postkolonialna przedstawia się jako heurystycznie inspirująca dla przyszłych badań nad możliwościami bezkonfliktowego rozwoju ludzkości.


Słowa kluczowe:

wojna, pokój, metodologia badań, filozofia, teoria hybrydyczności, dyskurs, analiza instytucjonalna


Bazaluk Oleg, Svyrydenko Denys, 2017, Philosophy of war and peace: in search of new European security strategy, Anthropological Measurements of Philosophical Research, No. 12. p. 89–99, URL: https://doi.org/10.15802/ampr.v0i12.119153 (17.11.2019).

Björkdahl Annika, Höglund Kristine, 2013, Precarious peacebuilding: friction in global– local encounters, Peacebuilding, 1(3), p. 289–299, URL: https://doi.org/10.1080/21647259.2013.813170 (23.08.2019).

Carl von Clausewitz, 2008, On War, Princeton University Press.

Conceptualizing Cultural Hybridization: A Transdisciplinary Approach, 2012, ed. by Philipp Wolfgang Stockhammer, Springer.

Conflict Management and Peace Science Journal Website, 2019, URL: https://journals.sagepub.com/home/cmp (21.10.2019).

Drabik Krzysztof, 2011, Idealistic and realistic typologies of peace, Connections, 10(3), p. 1–13, URL: http://www.jstor.org/stable/26326241 (14.11.2019).

Galtung Johan, 2010, Peace Studies and Conflict Resolution: The Need for Transdisciplinarity, Transcultural Psychiatry, 47(1), p. 20–32, URL: https://doi.org/10.1177/1363461510362041 (8.07.2019).

Gomilko Olga, Svyrydenko Denys, Terepyshchyi Sergii, 2016, Hybridity in the Higher Education of Ukraine: Global Logic or Local Idiosyncrasy? Philosophy and Cosmology, Vol. 17, p. 177–199.

Hladchenko Myroslava, Dobbins Michael, Jungblut Jens, 2020, Exploring Change and Stability in Ukrainian Higher Education and Research: A Historical Analysis Through Multiple Critical Junctures, Higher Education Policy, 33, p. 111–133, URL: https://doi.org/10.1057/s41307-018-0105-9 (4.01.2020).

Jørgensen Marianne W., Phillips Louise J., 2002, Discourse Analysis as Theory and Method, SAGE.

Journal of Peace Research Website, 2019, URL: https://journals.sagepub.com/home/jpr (3.10.2019).

Kieliszek Zdzisław, 2019, Future Conflicts Are Inevitable: Causes of Interpersonal Conflicts According to Immanuel Kant and Thomas R. Malthus, Philosophy and Cosmology, Vol. 22, p. 152–161, URL: https://doi.org/10.29202/phil-cosm/22/14 (19.12.2019).

Oleksiyenko Anatoly, 2014, Socio-economic forces and the rise of the world-class research university in the post-Soviet higher education space: the case of Ukraine, European Journal of Higher Education, 4(3), p. 249–265, URL: https://doi.org/10.1080/21568235.2014.916537 (9.07.2019).

Organization for Security and Co-operation in Europe, 2020, https://www.osce.org/.

Orzechowski Marcin, 2018, Conflicts in Donbass and the Kerch Strait as an Element of the Neo-Imperialist Expansion Strategy of the Russian Federation in the Post-Soviet Area, Ukrainian Policymaker, Vol. 3, p. 43–50, URL: https://doi.org/10.29202/up/3/6 (2.08.2019).

Orzechowski Marcin, 2019, Conflict in Donbass as a Case Study of the Deconstruction of Ukraine’s Statehood. Present State and Prospects for Regulating It, Ukrainian Policymaker, Vol. 5, p. 53–60, URL: https://doi.org/10.29202/up/5/6 (13.11.2019).

Peacebuilding Journal, 2019, URL: https://www.tandfonline.com/toc/rpcb20/current (4.09.2019).

Peace and Justice Studies Association (PJSA), 2020, https://www.peacejusticestudies.org/ (2.01.2020).

Peace Education Journal Website, 2019, URL: https://www.tandfonline.com/loi/cjpe20 (20.11.2019).

Peace Review Journal Website, 2019, URL: https://www.tandfonline.com/toc/cper20/current (17.06.2019).

Peace Science Society (International), 2020, http://peacescience.unt.edu/ (7.01.2020).

Savenkova Liudmyla, Svyrydenko Denys, 2018, Academic Mobility and Academic Migration Issues: The Case of Ukrainian Higher Education, Interdisciplinary Studies of Complex Systems, No. 13, p. 57–65, URL: https://doi.org/10.31392/iscs.2018.13.057 (3.07.2019).

Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI), 2020, https://www.sipri.org/ (9.01.2020).

Svyrydenko Denys, Fatkhutdinov Vasyl, 2019, The Identity Issues at the Perspectives of Chinese Geopolitical Strategies, Studia Warmińskie, Vol. 56, p. 81–94, URL: https://doi.org/10.31648/sw.4599 (10.11.2019).

Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development, 2015, URL: https://sustainabledevelopment.un.org/post2015/transformingourworld (9.08.2019).

United Nations Peacebuilding Commission, 2020, https://www.un.org/peacebuilding/commission (3.02.2020).

Opublikowane
2020-12-31

Cited By /
Share

Kyvliuk, V. (2020). Studia nad wojną i pokojem: w poszukiwaniu filozoficznego uzasadnienia potencjału heurystycznego. Studia Warmińskie, 57, 143–156. https://doi.org/10.31648/sw.6011

Valentyna Kyvliuk 
Department of Social Philosophy, Philosophy of Education and Education Policy, National Pedagogical Dragomanov University, 9 Pyrohova str., 010601 Kyiv
https://orcid.org/0000-0002-4574-2812