Jak postrzegany jest kapłan Pański? Obraz celebransa na podstawie symboliki szat liturgicznych

Dawid Mielnik

Katedra Egzegezy Ksiąg Historycznych, Prorockich i Sapiencjalnych, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin
https://orcid.org/0000-0002-2701-4889


Abstrakt

Celem niniejszego opracowania jest ukazanie wielopłaszczyznowości symboliki szat liturgicznych ubieranych przez kapłana do sprawowania mszy świętej. Analizowana jest symbolika poszczególnych elementów stroju liturgicznego kapłana celebrującego mszę świętą w tzw. nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego, ponieważ w rycie tym ze względu na większą ilość nakładanych elementów stroju liturgicznego zawarta jest bogatsza symbolika. Okazuje się, że symbolika poszczególnych szat liturgicznych ma wspólne podłoże znaczeniowe. Można zauważyć dwie główne płaszczyzny symboliki szat mszalnych. Pierwsza odnosi się do moralnego aspektu ludzkiego życia, gdyż wskazuje istotne charakterystyki celebransa Eucharystii. Druga zaś ma charakter chrystologiczny, ponieważ ukazuje kapłana jako „drugiego Chrystusa”, a więc tego, kto uobecnia Ofiarę Jezusa.


Słowa kluczowe:

szaty liturgiczne, humerał, alba, cingulum, manipularz, stuła, ornat


Berger R., Mały słownik liturgiczny, Poznań 1990, s. 85.

Głowa W., Służba Boża, Lubaczów 1986.

Konecki K., Pochodzenie i rozwój szat liturgicznych, w: W. Świerzawski (red.), Historia liturgii, Mysterium Christi 2, Kraków 2012, s. 61-77.

Konieczny M., Stuła, w: E. Giglewicz (red.), Encyklopedia katolicka, t. 18, Lublin 2013, 1093-1094.

Kosecki B., Humerał, w: E. Giglewicz (red.), Encyklopedia Katolicka, t. 6, Lublin 1993, 1325.

Krakowiak Cz., Manipularz, w: S. Wilk, E. Ziemann (red.), Encyklopedia katolicka, t. 11, Lublin 2006, 1163.

Krzyżewski P., Zjawin J., Mały leksykon liturgii, Poznań 2011.

Łunkiewicz J.L., Wykład obrzędów i religijnych zwyczajów rzymsko-katolickiego Kościoła, ze względu na ich duchowe znaczenie, Wilno 1854.

Mateja E., Posoborowa odnowa szat liturgicznych, w: R. Pierskała, R. Pośpiech (red.), Kultura i sztuka w służbie Eucharystii, Opole 1997, s.161-166.

Mateja E., Znaczenie szat w liturgii, w: W. Świerzawski (red.), Fundamentalne rzeczywistości liturgii, Mysterium Christi 1, Kraków 2012, s. 303-312.

Nadolski B., Leksykon liturgii, Poznań 2006.

Nadolski B., Leksykon symboli liturgicznych. Per visibilia ad invisibilia, Kraków 2010.

Nowowiejski A.J., Wykład liturgii Kościoła katolickiego. O środkach rozwinięcia kultu, t. 2, Warszawa 1902.

Paliński P., Liturgia katolicka, czyli wykład świąt, obrzędów i zwyczajów naszego świętego Kościoła, Poznań 2011.

Pałęcki W., Ornat, w: S. Wilk (red.), Encyklopedia katolicka, t. 14, Lublin 2010, 821-822.

Schenk W., Cingulum, w: R. Łukaszyk, L. Bieńkowski, F. Gryglewicz (red.), Encykopedia katolicka, t. 3, Lublin 1989, 492-493.

Sczaniecki P., Msza po staremu się odprawia, Kraków 1967.

Sinka T., Symbole liturgiczne, Kraków 2005.

Skrok D.Z., Eklezjotwórcza funkcja wystroju wnętrza świątyni w roku liturgicznym, w: W. Świerzawski (red.), Rok liturgiczny, Mysterium Christi 6, Kraków 2013, s. 347-363.

Snela B., Alba, w: F. Gryglewicz, R. Łukaszyk, Z. Sułowski (red.), Encyklopedia katolicka, t. 1, Lublin 1989, 291.

Superson J., Historia stuły, Kraków 2011.

Superson J., Stola – orarium – stuła: pierwsze tysiąclecie Kościoła, Ruch Biblijny i Liturgiczny 63 (2010), nr 2, s. 165-178.

Szwagrzyk T., Ornat i jego symbolika, Msza Święta 45 (1960), 9, s. 1-4.

Wit Z., Czy rozumiem liturgię Kościoła? Miniprzewodnik po znakach i symbolach w liturgii, Częstochowa 2005.
Pobierz


Opublikowane
2017-12-31

Cited By /
Share

Mielnik, D. (2017). Jak postrzegany jest kapłan Pański? Obraz celebransa na podstawie symboliki szat liturgicznych. Studia Warmińskie, 54, 143–153. https://doi.org/10.31648/sw.63

Dawid Mielnik 
Katedra Egzegezy Ksiąg Historycznych, Prorockich i Sapiencjalnych, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin
https://orcid.org/0000-0002-2701-4889