Akt małżeński jako „poznanie” w świetle „Katechez środowych” Jana Pawła II
Antoni Jucewicz
Katedra Teologii Moralnej i Etyki, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztynhttps://orcid.org/0000-0002-7047-0855
Abstrakt
W niniejszym artykule została podjęta próba analizy aktu małżeńskiego rozumianego jako poznanie w świetle nauczania Jana Pawła II zawartego w Katechezach środowych. Omówiono następujące aspekty tego zagadnienia: seksualność w kontekście grzechu pierworodnego, małżeńska komunia osób jako poznanie, rodzicielstwo jako sens poznania, macierzyństwo w perspektywie poznania oraz poznanie-rodzenie w perspektywie eschatologicznej. W świetle podjętych analiz akt małżeński wyraża całoosobowe, wzajemne obdarowanie się małżonków. Komunia małżeńska objawia oblubieńczy sens ich ciał. Wzajemne, bezwarunkowe i nieodwołalne przyjęcie się małżonków jest niejako echem miłosnego aktu Boga, który ukochał człowieka dla niego samego. W akcie komunii dokonuje się głęboka afirmacja osoby. Miłość małżeńska realizowana w akcie małżeńskim towarzyszy przekazywaniu życia dziecku. Relacja małżonków prowadzi do realności zaistnienia osoby. Poznanie dokonujące się w komunii małżeńskiej wiedzie także do odkrycia tajemnicy osoby, będącej owocem miłości małżonków. Osoba dziecka jawi się jako pewnego rodzaju synteza ich miłości, ale także jako wspólny obraz małżonków. Moc stwórczego działania Boga, które ujawnia się i aktualizuje w rodzicielskim akcie miłości i poczęcia wykracza poza horyzont śmierci. Paschalna nieustępliwość życia objawia się także w rodzeniu, które w swej najgłębszej istocie jest otwieraniem się na życiodajną moc Boga.
Słowa kluczowe:
małżeństwo, akt małżeński, rodzicielstwo, kobieta, mężczyznaBibliografia
Bartnik Cz., Próba teologii o matce kapłana, w: H. Weryński (red.), Sylwetki matek kapłanów, Poznań–Warszawa 1981, s. 697-704.
E. Ozorowski (red.), Słownik małżeństwa i rodziny, Warszawa – Łomianki 1999.
Góralczyk P., Wychowawcza etyka seksualna, Ząbki 2000.
Jan Paweł II, „Evangelium vitae”. Encyklika Jana Pawła II o wartości i nienaruszalności życia ludzkiego, 25.03.1995.
Jan Paweł II, „Redemptor hominis”. Encyklika Jana Pawła II, 04.03.1979.
Jan Paweł II, Gratissimam Sane. List do rodzin Jana Pawła II, 02.02. 1994.
Jan Paweł II, Katechezy Ojca Świętego Jana Pawła II. Teologia małżeństwa, Kraków 1999.
Jan Paweł II, Mulieris dignitatem. List apostolski Jana Pawła II o godności i powołaniu kobiety, 15.08.1988.
Knotz K., Akt małżeński. Szansa spotkania z Bogiem i współmałżonkiem, Kraków 2001.
Kupczak J., Dar i komunia. Teologia ciała w ujęciu Jana Pawła II, Kraków 2006.
Semen Y., Duchowość małżeńska według Jana Pawła II, tłum. S. Filipowicz, Poznań 2011.
Semen Y., Seksualność według Jana Pawła II, tłum. Z. Denkowska, J. Urbaniak, Poznań 2008.
Styczeń T., Urodziłeś się, by kochać, Lublin 1993.
Weigel G., Świadek nadziei. Biografia Papieża Jana Pawła II, tłum. M. Tarnowska i inni, Kraków 2000.
Wojtyła K., Miłość i odpowiedzialność, Lublin 1986.
Katedra Teologii Moralnej i Etyki, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn
https://orcid.org/0000-0002-7047-0855