Kształcenie na kierunku nauki o rodzinie w kontekście współczesnej polskiej polityki społecznej

Anna Zellma

Katedra Teologii Pastoralnej i Katechetyki, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn
https://orcid.org/0000-0002-3612-3454


Abstrakt

Uwzględniając najważniejsze działania państwa i podmiotów pozarządowych w obszarze polityki społecznej, w artykule zwrócono uwagę na zagadnienie, w jakim stopniu oferta kształcenia na kierunku nauki o rodzinie, prowadzonym w publicznych szkołach wyższych, jest powiązana z aktualnymi potrzebami, problemami i kwestiami społecznymi. Dokonano analizy i oceny kształcenia na kierunku nauki o rodzinie w korelacji ze współczesną polityką społeczną w Polsce. Zauważono, że zakładane w programach cele kształcenia w obszarze wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych z zakresu nauk o rodzinie nie zawsze wiążą się wprost z określoną specjalnością kształcenia. Nie sprzyja to efektywnemu zdobywania przez studentów kierunku nauki o rodzinie odpowiednich kwalifikacji zawodowych, które są wymagane na rynku pracy (np. od asystenta rodzinny, mediatora w sprawach rodzinnych, opiekuna osoby starszej, profesjonalnej opiekunki dziecięcej, koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej). Stąd też uzasadniony wydaje się postulat zmiany kształcenia na kierunku nauki o rodzinie z profilu ogólnoakademickiego na praktyczny oraz ścisła współpraca nauczycieli akademickich z pracodawcami. Istotnym, zasługującym na uwagę wyzwaniem, są studia dualne (przemienne). Umożliwią one studentom nauk o rodzinie zdobycie wysokich kwalifikacji w określonym zawodzie oraz przygotują do odnalezienia się na konkurencyjnym rynku pracy.


Słowa kluczowe:

kształcenie, nauki o rodzinie, pedagogika, polityka społeczna, studia


Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, http://www.niepelnosprawni.gov.pl/ (1.02.2017).

Chłoń-Domińczak A., Góra M., Polityka społeczna – podstawowe cele, funkcje, zasady, https://www.e-sgh.pl/niezbednik/plik.php?id=27285092&pid=2335 (20.01.2017).
http://www.mpolska24.pl/wiadomosc/2652020/rodzi-sie-wiecej-dzieci-ale-sytuacja-demograficzna-wciaz-jest-trudna (1.02.2017).

Duda M. (red.), Rodzina wobec zagrożeń, Kraków 2008.

Firlit-Fresnak G., Szylko-Skoczny M., Polityka społeczna: podręcznik akademicki, Warszawa 2009.

Głąbicka K., Polityka społeczna, w: A. Kosztowniak, M. Sobol (red.), Współczesna polityka gospodarcza, Warszawa 2016, s. 343-362.

Grewiński M., Wielosektorowa polityka społeczna: o przeobrażeniach państwa opiekuńczego, Warszawa 2009.

http://wt.uni.opole.pl/informacje-ogolne-nor/ (1.02.2017).

http://wt.uni.opole.pl/plan-studiow-nor/ (1.02.2017).

http://wt.uni.opole.pl/wp-content/uploads/2016/04/Instrukcja-organizacji-i-przebiegu-praktyk-studenckich-studia-stacjonarne-NOR-I-stopnia.pdf (1.02.2017).

http://www.kul.pl/nauki-o-rodzinie,16779.html (1.02.2017).

http://www.kul.pl/program-studiow,15199.html (1.02.2017).

http://www.mpips.gov.pl/aktualnosci-wszystkie/swiadczenia-rodzinne/ (1.02.2017).

http://www.mpips.gov.pl/wsparcie-dla-rodzin-z-dziecmi/opieka-zastepcza-nad-dzieckiem/rodzinna-piecza-zastepcza---poradnik-praktyczny/ (1.02.2017).

http://www.nauka.gov.pl/praktyki/ (3.02.2017);

http://www.ncbr.gov.pl/aktualnosci/art,4891,studiujesz-praktykuj-ncbr-inwestuje-w-programy-stazowe.html (3.02.2017).

http://www.teologia.umk.pl/dokumenty/Program%20studiow%20I%20st.pdf (1.02.2017).

http://www.uwm.edu.pl/wt/kandydaci/oferta-ksztalcenia-201718 (1.02.2017). http://www.uwm.edu.pl/wt/ksztalcenie/praktyki (1.02.2017).

http://www.wsr.uksw.edu.pl/ (1.02.2017).

http://www.wt.usz.edu.pl/attachments/article/802/nor%202.pdf (1.02.2017).

http://www.wtl.new.us.edu.pl/news.php (1.02.2017).

http://www.wtl.new.us.edu.pl/page.php?55 (1.02.2017).

J. Mazur (red.), Polityka społeczna wobec „rzeczy nowych”: 25-lecie encykliki Centesimus annus św. Jana Pawła II, Kraków 2016.

Kubiak M. (red.), Polityka społeczna wobec wyzwań i zmian zachodzących we współczesnym świecie, Gdańsk-Radom 2014.

Majdański K., Nauki o rodzinie w służbie ewangelizacji, Warszawa 1995.

Mazan A., Nauka w służbie rodziny, Studia nad Rodziną 3 (1999), nr 1, s. 133-142.

Mazan T., Przedmiot formalny nauk o rodzinie w ujęciu interdyscyplinarnym, Studia nad Rodziną 16 (2012), nr 1-2, s. 87-107.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, http://www.mpips.gov.pl/aktualnosci-wszystkie/art,5538,8242,asystenci-rodziny-to-wazne-wsparcie.html (1.02.2017).

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, https://www.mpips.gov.pl/ (1.02.2017).

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Pomoc społeczna, https://www.mpips.gov.pl/pomoc-spoleczna/ (20.01.2017).

Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 26 października 2016 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, Dz.U. 2016, poz. 1846.

Orczyk J., Polityka społeczna: uwarunkowania i cele, Poznań 2012.

Polska Bibliografia Naukowa, https://pbn.nauka.gov.pl/sedno-webapp/ (10.01.2017).

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 8 sierpnia 2011 r. w sprawie obszarów wiedzy, dziedzin nauki i sztuki oraz dyscyplin naukowych i artystycznych. Załącznik do rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 8 sierpnia 2011 r., Dz.U. 2011, nr 179, poz. 1065.

Rychlicka-Maraszek K., Polityka społeczna, w: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 4, Warszawa 2005, s. 539.

Skinder M., Polityka społeczna: wybrane aspekty, Bydgoszcz 2009.

Studia na kierunku nauki o rodzinie, http://www.studia.net/nauki-o-rodzinie (10.01.2017).

Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. 2014, poz. 1198.
Pobierz


Opublikowane
2017-12-31

Cited By /
Share

Zellma, A. (2017). Kształcenie na kierunku nauki o rodzinie w kontekście współczesnej polskiej polityki społecznej. Studia Warmińskie, 54, 219–231. https://doi.org/10.31648/sw.68

Anna Zellma 
Katedra Teologii Pastoralnej i Katechetyki, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn
https://orcid.org/0000-0002-3612-3454