Krajobraz szkolnictwa jako wypadkowa koncepcji edukacji

Serhii Terepyshchyi

Katedra Filozofii Społecznej i Filozofii Oświaty, Narodowy Uniwersytet Pedagogiczny im. Michaiła P. Dragomanowa w Kijowie, ul. Pyrogowa 9, 01-601 Kijów, Ukraina
https://orcid.org/0000-0001-5506-0914


Abstrakt

W artykule przeprowadzono analizę zależności krajobrazu szkolnictwa od przyjętej koncepcji edukacji. Zostały opisane cechy, które charakteryzują rzeczywistość edukacyjną: elastyczność, dynamiczność,  antropologiczność, przestrzenność, kompozycyjność, semantyczność, symboliczność, temporalność, rytmiczność, hybrydowość, kontekstualność, sytuacyjność. Krajobraz szkolnictwa został ukazany także jako ważne zjawisko społeczne, ogniskujące się wokół trzech wymiarów: podmiotowego („jednostki”), interpodmiotowego („społeczeństwa”) i symbolicznego („kultury”). Wyodrębniono również pięć głównych podejść do edukacji: indywidualne, typologiczne, metaforyczne, konstruktywistyczne oraz mitologiczne. Wskazano perspektywy dalszych badań w zakresie typologii oraz metod analizy krajobrazów szkolnictwa.


Instytucje finansujące

filozofia edukacji, krajobraz edukacji, zmiany w krajobrazach edukacji


Bazaluk O., The Strategies of Systematization of the Theories of Education. The Main Meaning and Features of the Theories of Education of Plato’s and Isocrates’ Lines, Future Human Image 7 (2017), p. 13.

COMMUNIQUE World Conference on Higher Education: The New Dynamics of Higher Education and Research For Societal Change and Development (2009), UNESCO.

Davis H., Evans T., Hickey C., A knowledge‐based economy landscape: Implications for tertiary education and research training in Australia, Journal of Higher Education Policy and Management 28 (3) (2006), p. 231-244.

DeBray-Pelot E., McGuinn P., The new politics of education: Analyzing the federal education policy landscape in the post-NCLB era, Educational Policy 23 (1) (2009), p. 15-42.

Deem R., Hillyard S., Reed M., Knowledge, higher education, and the new managerialism: The changing management of UK universities, Oxford University Press (2007).

Desai S., Dubey A., Vanneman R., Banerji R., Private schooling in India: A new educational landscape. India Policy Forum 5 (1) (2009), p. 1-38.

El-Hussein M.O.M., Cronje J.C., Defining mobile learning in the higher education landscape, Journal of Educational Technology & Society 13 (3) (2010), p. 12.

Gomilko O., Svyrydenko D., Terepyshchyi S., Hybridity in the higher education of Ukraine: global logic or local idiosyncrasy?, Philosophy and Cosmology 17 (2016), p. 178.

Harrison A., Hutton L., Design for the changing educational landscape: space, place and the future of learning, Routledge (2013).

Johnson D. (ed.), The changing landscape of education in Africa: Quality, equality and democracy, Symposium Books Ltd. (2008).

Johnson L., Adams S., Cummins M., Estrada V., Freeman A., Hall C., NMC horizon report: 2016 higher education edition, The New Media Consortium, Austin (2016).

Kehm B., Pasternack P., The German “excellence initiative” and its role in restructuring the national higher education landscape, Structuring Mass Higher Education, The Role of Elite Institutions, London: Routledge (2009), p. 113-127.

Krauss A., External influences and the educational landscape: Analysis of political, economic, geographic, health and demographic factors in Ghana, 49 (2012) Springer Science & Business Media.

Lawn M., Standardizing the European education policy space, European Educational Research Journal 10 (2) (2011), p. 259-272.

Maor D., Changing relationship: Who is the learner and who is the teacher in the online educational landscape?, Australasian Journal of Educational Technology 24 (5) (2008).

Martin J.R., Changing the educational landscape: Philosophy, women, and curriculum, Psychology Press (1994).

Mattheou D. (ed.), Changing educational landscapes: Educational policies, schooling systems and higher education-a comparative perspective, Springer Science & Business Media (2010).

Mouton J., Waast R., Higher education, research and innovation: changing dynamics: report on the UNESCO forum on higher education, research and knowledge 2001-2009.

Park K., Being Eastern on a Western educational landscape, Doctoral dissertation (2006), University of Houston.

Rassool N., Heugh K., Mansoor S., Global issues in language, education and development: Perspectives from postcolonial countries, Multilingual matters 4 (2007).

Sadler P.M., Advanced Placement in a changing educational landscape, Promise and impact of the Advanced Placement Program (2010), p. 3-16.

Shohamy E., Gorter D. (ed.), Linguistic landscape: Expanding the scenery, Routledge (2008).

Svyrydenko D., Plagiarism challenges at Ukrainian science and education, Studia Warmińskie 53 (2016), p. 68.

Terepiszczy S., Futurology as a subject of social philosophy, Studia Warminskie 52 (2015), p. 64.

Terepyshchyi S., The concept of “knowledge society” in the context of information era, Studia Warmińskie 53 (2016), p. 81.

Митин И., Место как палимпсест: мифогеографический подход в культурной географии, Феномен культуры в российской общественной географии: экспертные мнения, аналитика, концепты (2014), C. 147-156.

Терепищий C., Сучасні освітні ландшафти, Київ (2016), Фенікс.

Opublikowane
2017-12-31

Cited By /
Share

Terepyshchyi, S. (2017). Krajobraz szkolnictwa jako wypadkowa koncepcji edukacji. Studia Warmińskie, 54, 373–383. https://doi.org/10.31648/sw.78

Serhii Terepyshchyi 
Katedra Filozofii Społecznej i Filozofii Oświaty, Narodowy Uniwersytet Pedagogiczny im. Michaiła P. Dragomanowa w Kijowie, ul. Pyrogowa 9, 01-601 Kijów, Ukraina
https://orcid.org/0000-0001-5506-0914