Mapowanie krajobrazów edukacji w zakresie cyberbezpieczeństwa podczas wojny na Ukrainie 2022

Serhii Terepyshchyi

Department of Social Philosophy, Philosophy of Education and Education Policy, National Pedagogical Dragomanov University, 9 Pyrogowa Str., 01601 Kyiv
https://orcid.org/0000-0001-5506-0914

Anastasia Kostenko

Department of Theoretical and Applied Economics, State University of Infrastructure and Technology , 19 Ivana Ogienko Street, Kyiv
https://orcid.org/0000-0001-7112-9643


Abstrakt

Media są potężną siłą w nowoczesnym społeczeństwie. Uczniowie i nauczyciele muszą rozwijać umiejętności korzystania z mediów, aby być zainteresowanymi i krytycznymi konsumentami mediów. Podczas wojny na Ukrainie rozwój szkolnictwa wyższego wymaga dostosowania zasad zarządzania, metod i praktyk organizowania i prowadzenia procesów wyborczych w celu zminimalizowania problemów bezpieczeństwa w edukacji. Cyberprzestrzeń jest zarówno szansą, jak i wyzwaniem dla bezpieczeństwa i prywatności danych osobowych, a także procesu badań i uczenia się. Informacje takie, jak: dane akademickie, dane badawcze, wiedza osobista, złożone projekty urządzeń czy rysunki nieopatentowanych produktów stały się niezwykle podatne na ataki cybernetyczne. Według ekspertów i polityków należy spodziewać się, że częstotliwość i dotkliwość cyberataków będzie nadal rosła i pogrążała obszary, które w przeszłości nie były głównymi celami – chodzi tu m.in. o dane akademickie. Niniejszy artykuł wpisuje się w prace dotyczące metodologii minimalizacji problemów bezpieczeństwa w edukacji w kontekście wojny na Ukrainie w 2022 r.




Belskaya Tatiana, Kryukov Alexander, 2019, Information Wars and Information Security: Threats and Challenges for Democracy, Herald National university civil protection Of Ukraine. Series: State management . No. 2. pp. 3-11.   Google Scholar

Bondarenko Roman, Mikhalchuk Viktor, 2021, Information security of the state. Investments: practice and experience, 5, p. 95-101. [In Ukr.]
Crossref   Google Scholar

Boyd-Barrett Oliver, 2015, Ukraine, Mainstream Media and Conflict Propagand, Journalism Studies, 18 (8), р. 1016–1034.
Crossref   Google Scholar

Cabaj Krzysztof, Domingos Dulce, Kotulskic Zbigniew & Ana Respício, 2018, Cybersecurity education: Evolution of the discipline and analysis of master programs, Computers & Security , 75 , р. 24-35.
Crossref   Google Scholar

Christy Galletta Horner, Dennis Galletta, Jennifer Crawford, Abhijeet Shirsat, 2021, Emotions: The Unexplored Fuel of Fake News on Social Media, Journal of Management Information Systems, 38 (4), р. 1039-1066.
Crossref   Google Scholar

Duffy Andrew, Knight Megan, 2019, Don't be stupid: The role of social media policies in journalistic boundary-setting, Journalism Studies, 20 (7), р. 932-951.
Crossref   Google Scholar

Fedorova Natalia, Smesova Valentina, 2020, Information security and ways to ensure it at the stage of information and technological revolution, Black Sea Economic Studies, 57, р. 13-16.
Crossref   Google Scholar

Fokina-Mezentseva Katerina, 2021, Information security in global society, Bulletin Kyiv national trade and economic university, 5, р. 61-71.
Crossref   Google Scholar

Fouad Noran Shafik, 2021, Securing higher education against cyberthreats: from an institutional risk to a national policy challenge, Journal of Cyber Policy, 6 (2), р. 137-154.
Crossref   Google Scholar

Haigh Maria, Thomas Haigh, Nadine Kozak, 2018, Stopping fake news: The work practices of peer-to-peer counter propaganda, Journalism studies, 19 (14), р. 2062-2087.
Crossref   Google Scholar

Herr Trey, Arthur Laudrain, Max Smeets, 2021, Mapping the Known Unknowns of Cybersecurity Education: A Review of Syllabi on Cyber Conflict and Security, Journal of Political Science Education , 17 (sup1), р. 503-519.
Crossref   Google Scholar

Lee Yeung Chung, 2010, Science ‐ Technology ‐ Society or Technology ‐ Society ‐ Science? Insights from an Ancient Technology, International Journal of Science Education, 32 (14), р.1927-1950.
Crossref   Google Scholar

Lim Nena, Åke Grönlund, Annika Andersson, 2015, Cloud computing: The beliefs and perceptions of Swedish school principals, Computers & Education, 84, р. 90-100.
Crossref   Google Scholar

Megouache Leila, Abdelhafid Zitouni, Mahieddine Djoudi, 2020, Ensuring user authentication and data integrity in a multi-cloud environment, Human-centric Computing and Information Sciences , 10 (1), р.1-20.
Crossref   Google Scholar

Oleksiyenko Anatoly, Terepyshchyi Serhii, Gomilko Olga, Svyrydenko Denys, 2021, 'What Do You Mean, You Are a Refugee in Your Own Country?': Displaced Scholars and Identities in Embattled Ukraine, European Journal of Higher Education, 11 (2), р.101-118.
Crossref   Google Scholar

Postigo Hector, 2016, The socio-technical architecture of digital labor: Converting play into YouTube money, New media & society, 18 (2), р.332-349.
Crossref   Google Scholar

Svyrydenko Denys, Terepyshchyi Serhii, 2020, Media Literacy and Social Responsibility of Educators in the Conditions of Information War: The Problem Statement, Studia Warmińskie, 57, р. 75-83.
Crossref   Google Scholar

Terepyshchyi Serhii, 2021, In Search of Peacebuilding Strategies for the Global Civilization: from “Education for War” to “Education for Peace”, Philosophy and Cosmology, 27 (27), p. 153-162.
Crossref   Google Scholar

Terepyshchyi Serhii, Kostenko Anastasiya, 2021, Media Literacy and Information Security in Education, Studia Warmińskie, 58, p. 133-141.
Crossref   Google Scholar

Thuraisingham Bhavani, 2002, Data mining, national security, privacy and civil liberties, ACM SIGKDD Explorations Newsletter , 4 (2), р. 1-5.
Crossref   Google Scholar

Vinogradov Ivan, 2022, 5 steps to strengthen cybersecurity defenses in wake of Ukraine-Russia crisis, https://www.securitymagazine.com/articles/97393-5-steps-to-strengthen-cybersecurity-defenses-in-wake-of-ukraine-russia-crisis (22.09.2022).   Google Scholar


Opublikowane
2022-12-31

Cited By /
Share

Terepyshchyi, S., & Kostenko, A. (2022). Mapowanie krajobrazów edukacji w zakresie cyberbezpieczeństwa podczas wojny na Ukrainie 2022. Studia Warmińskie, 59, 125–135. https://doi.org/10.31648/sw.8331

Serhii Terepyshchyi 
Department of Social Philosophy, Philosophy of Education and Education Policy, National Pedagogical Dragomanov University, 9 Pyrogowa Str., 01601 Kyiv
https://orcid.org/0000-0001-5506-0914
Anastasia Kostenko 
Department of Theoretical and Applied Economics, State University of Infrastructure and Technology , 19 Ivana Ogienko Street, Kyiv
https://orcid.org/0000-0001-7112-9643