Trynitarny wymiar życia ochrzczonych
Anna Klich
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w KrakowieAbstrakt
Przedmiotem studium egzegetyczno- teologicznego jest perykopa Rz 8, 14–17 odczytywana poprzez inne teksty Starego i Nowego Testamentu oraz świadków Żywej Tradycji Kościoła. Celem jest zbadanie, na jakie istotowe wymiary życia ochrzczonych wskazuje św. Paweł w Liście do Rzymian (8, 14–17) oraz jak, w mistyczny sposób, ukazuje działanie Trójcy Świętej w osobie ochrzczonego. Pierwszym etapem analizy egzegetycznej było określenie kontekstu literackiego perykopy, które pozwoliło
wskazać zasadniczą specyfikę chrześcijan, mianowicie przyjęcie Ducha Świętego jako
przewodnika na drodze życia. Duch Święty pozwala poznać dar usynowienia, który
wprowadza wierzących w relację z Bogiem Ojcem, podobną to tej, jaka jest między Ojcem i Synem. Godność dzieci Boga ściśle łączy się z dziedziczeniem życia wiecznego. W drugiej części artykułu została wyjaśniona przestrzeń współdziałania chrześcijanina z Bogiem oraz zależność, jaka zachodzi między świadomym współcierpieniem z Chrystusem, a współudziałem z Nim w chwale Bożej. W końcowym wniosku należy zaakcentować, że w proces upodabniania się ochrzczonych do Chrystusa zaangażowany jest
przede wszystkim Bóg, który swoim dzieciom daje Swego Ducha Świętego i pragnie być z nimi w intymnej więzi. Ze strony człowieka potrzebna jest współpraca, polegająca przede wszystkim na uważnym słuchaniu Ducha Świętego oraz jednoczeniu się z Chrystusem szczególnie wśród trudów życia codziennego. Proces ten prowadzi do współdziedziczenia z Chrystusem dóbr wiecznych.
Słowa kluczowe:
usynowienie, wspódziedziczenie, współcierpienie, Abba Ojciec, Duch ŚwiętyBibliografia
Achtemeier Paul J., 2010, Romans, Interpretation. A Bibel Commentary for Teaching and Preaching, Louisville, Kentucky. Google Scholar
Aletti Jean-Noël, 2000, List do Rzymian, w: (red.) William R. Farmer, Międzynarodowy komentarz do Pisma Świętego. Komentarz katolicki i ekumeniczny na XXI wiek, Verbinum, Warszawa, s. 1411-1455. Google Scholar
Ambrozjaster, 2000, Komentarz do Listu św. Pawła do Rzymian, seria: Źródła myśli teologicznej, t. 19, Wydawnictwo WAM, Kraków. Google Scholar
Białokurec Tomasz, 2011, Miejsce jednostki retorycznej Rz 6, 1-7,6 w dispositio Listu do Rzymian a jej rola w strategii argumentacji, w: (red.) Roman Pindel, Ewa Wieczorek, Radość słowa. Przekład i interpretacja Biblii, seria: Hermeneutyka et Judaica, t. 4, Wydawnictwo naukowe Uniwersytetu Jana Pawła II, Kraków, s. 141-154. Google Scholar
Byrne Brendan, 1996, Romans, (red). Daniel J. Harrington, seria: Sacra Pagina, t. 6, Collegville: Liturgical Press, Minnesota. Google Scholar
Górska Hanna, 2019, Wolność synów Bożych na podstawie Rz 8, 12-17 i Ga 4, 1-7, Ruch Biblijny i Liturgiczny, t. 72, s. 197-209. Google Scholar
Grecko-polski Nowy Testament, 2017, tłum. Remigiusz Popowski, Michał Wojciechowski, Vacatio, Warszawa. Google Scholar
Jan Paweł II, 1999, Encyklika Dominum et Vivifacantem (18.05.1986). Tekst i komentarze, (red. Adam Ludwik. Szafrański, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin. Google Scholar
Keener Craig S., 2000, Komentarz historyczno-kulturowy do Nowego Testamentu, (red.) Krzysztof Bradski, Waldemar Chrostowski, Vocatio, Warszawa. Google Scholar
Klich Anna Emmanuela, 2021„Posiadamy już pierwsze dary Ducha”: aktualizacja Rz 8, 18–25 w ujęciu Jana Pawła II, w: (red.) Roman Bogacz, Bogdan Zbroja, Wielowymiarowe sposoby współdziałania człowieka z Bogiem, seria: Z badań nad Biblią, t. 19, Wydawnictwo naukowe Uniwersytetu Jana Pawła II, Kraków, s. 19-23. Google Scholar
Klich Anna Emmanuela, Biblijna koncepcja ucisku, w: (red.) Anna Emmanuela Klich, Misja świętego Pawła trwa, seria: Duc in altum, t. 9, Wydawnictwo naukowe Uniwersytetu Jana Pawła II, Kraków 2010, s. 133-146. Google Scholar
Klich Anna Emmanuela, 2018/2019, Istota wolności w ujęciu św. Pawła, Sosnowieckie Studia Teologiczne, t. 14, s. 254-269. Google Scholar
Langkammer Hugolin, 1999, List do Rzymian, tłumaczenie, wstęp i komentarz, seria: Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin. Google Scholar
Osborne Grand R., 2004, Romans, The IVP New Testament Commentary Series, Vol. 6, Downers Grove, Illions. Google Scholar
Popowski Remigiusz, 2006, Wielki słownik grecko-polski Nowego Testamentu, Warszawa 2006. Google Scholar
Rafiński Grzegorz, 1997, Dzieje Apostolskie. Listy św. Pawła, w: (red.) Janusz Frankowski, Stanisław Mędala, Wprowadzenie w myśl i wezwanie do ksiąg biblijnych, t. 9, Wydawnictwo Akademii Teologii Katolickiej, Warszawa, s. 290-380. Google Scholar
Rossano Pietro, Ravasi Gianfranco, Girlanda Antonio, 1988, Nuovo Dizionario di Teologia Biblica, Edizioni San Paolo, Milano. Google Scholar
Słownik teologii św. Pawła, 2000, (red.) Hawthorne Gerald F., Martin Ralph P., Reid Daniel G., Bardski Krzysztof, Vocatio, Warszawa. Google Scholar
Stasiak Stanisław, 2018, Duch w Liście do Rzymian, Studia Gdańskie, t. 43, s. 61-76. Google Scholar
Stasiak Stanisław, 2020, List do Rzymian, seria: Nowy Komentarz Biblijny. Nowy Testament, t. 6, Wydawnictwo: Święty Paweł, Częstochowa. Google Scholar
Strong James, 2015, Grecko-polski słownik Stronga z lokalizacja słów greckich i kodami Popowskiego, Vocatio, Warszawa. Google Scholar
Teodoret z Cyru, 1997, Komentarz do Listu św. Pawła do Rzymian, seria: Źródła myśli chrześcijańskiej, t. 5, Wydawnictwo WAM, Kraków. Google Scholar
Witczyk Henryk, 2003, Świętość w Nowym Testamencie – dar Ojca, Przegląd Homiletyczny, t. 7, s. 89-97. Google Scholar
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie