Opublikowane: 2018-09-111

Metafizyka Artura Schopenhauera i „Czarodziejska góra” Tomasza Manna

Dariusz Pakalski
Humanistyka i Przyrodoznawstwo
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.31648/hip.720

Abstrakt

Przedmiotem artykułu jest recepcja filozofii Schopenhauera w Czarodziejskiej górze – najbardziej znanej powieści Tomasza Manna. Wpływ Schopenhauera na twórczość Manna jest sprawą znaną i omawianą w różnych kontekstach przez historyków literatury niemieckiej. W tym przypadku relacja głównych protagonistów powieści Hansa Castorpa i Kławdii Chauchat, zostaje przedstawiona jako literacka „ilustracja” doktryny filozofa. Tomasz Mann posługuje się „mistyką ciała” jako próbą doświadczenia Schopenhauerowskiej transcendencji. Analogiczną funkcję w oparciu o estetykę Schopenhauera wypełnia w powieści muzyka. Czarodziejska góra zostaje ukazana jako przykład koncepcji artystycznej wyrosłej z systemu filozofa, choć traktowany jest on raczej jako punkt wyjścia, a nie jako cel.

Słowa kluczowe:

ciało, miłość płciowa, śmierć, muzyka

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Pakalski, D. (2018). Metafizyka Artura Schopenhauera i „Czarodziejska góra” Tomasza Manna. Humanistyka I Przyrodoznawstwo, (18), 113–134. https://doi.org/10.31648/hip.720

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.