Opublikowane: 2018-09-031

Eduard von Hartmann i uzasadnienie realizmu transcendentalnego w świetle teorii poznania Kanta

Dariusz Pakalski
Humanistyka i Przyrodoznawstwo
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.31648/hip.495

Abstrakt

Artykuł dotyczy problemu obiektywnej realności poznania w ujęciu E. v. Hartmanna. Autor Filozofii nieświadomego krytykuje koncepcję Kanta z pierwszego wydania Krytyki czystego rozumu uważając, że kluczowe pojęcia zjawiska, przedmiotu i podmiotu transcendentalnego posiadają w niej realność tylko subiektywną. Z tej perspektywy określa epistemologię Kanta jako iluzjonizm. Realność obiektywną Hartmann przypisuje w swym systemie przedstawieniom powstałym na zasadzie przyczynowości nie transcendentalnej, lecz transcendentnej. U jej źródła leży wola produkująca przedstawienia uświadamiane jako jej treść. Hartmann interpretuje posiadającą takie własności wolę jako Kantowską rzecz samą w sobie.

Słowa kluczowe:

rzecz sama w sobie, transcendentalizm, doświadczenie, świadomość, wola

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Pakalski, D. (2018). Eduard von Hartmann i uzasadnienie realizmu transcendentalnego w świetle teorii poznania Kanta. Humanistyka I Przyrodoznawstwo, (20), 233–243. https://doi.org/10.31648/hip.495

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.