Ewolucja metod i narzędzi wykorzystywanych przy tworzeniu portretów pamięciowych – od metody rysunkowej do komputerowej (EFIT6)
Abstrakt
Współczesne metody identyfikacji sprawców przestępstw, w tym portrety pamięciowe, odgrywają kluczową rolę w kryminalistyce. Dzięki nowoczesnym technologiom, takim jak EFIT6, możliwe jest precyzyjniejsze odtwarzanie wizerunków podejrzanych na podstawie zeznań świadków. Celem artykułu jest przedstawienie ewolucji metod i narzędzi wykorzystywanych przy tworzeniu portretów pamięciowych oraz ich wpływ na proces identyfikacji sprawców. Autor porusza także kwestie związane z subiektywnością świadków jako czynnikiem ograniczającym skuteczność tradycyjnych metod oraz wskazują na rozwój technologii w tej dziedzinie. Program EFIT6 to nowoczesny system komputerowy do tworzenia portretów pamięciowych, zaprojektowany w celu poprawy jakości identyfikacji sprawców przestępstw. Charakteryzuje się intuicyjnym interfejsem, który umożliwia użytkownikom, takim jak policjanci czy technicy kryminalistyczni, łatwe odtwarzanie wizerunków na podstawie zeznań świadków. Użytkownicy mogą wybierać z szerokiej gamy cech fizycznych, takich jak kształt twarzy, kolor skóry oraz kształt oczu, co pozwala na precyzyjne odwzorowanie wizerunku podejrzanego. Dodatkowo, system umożliwia tworzenie portretów w różnych stylach artystycznych, co zwiększa jego wszechstronność.
Słowa kluczowe:
kryminalistyka, portret pamięciowy, rysopis, metoda komputerowa, EFIT6Bibliografia
Gruza, E. Goc, M. Moszczyński,J. Kryminalistyka - czyli rzecz o metodach śledczych, Warszawa 2008. Google Scholar
Gąsiorowski, J. Kryminalistyczna identyfikacja człowieka – rys historyczny (wybrane zagadnienia), w: Wybrane zagadnienia kryminalistyki dla policjantów prewencji, Katowice 2004 Google Scholar
Hanausek,T. Kryminalistyka. Zarys wykładu, Warszawa 2009 Google Scholar
Kabzińska, J. Nowe oblicza portretu pamięciowego, W: Bezpieczeństwo – policja – kryminalistyka. W poszukiwaniu wiedzy przydatnej w praktyce, Kraków 2015 Google Scholar
Kabzińska, J. Reprodukcja twarzy sprawców przestępstw na podstawie zeznań świadków - rysopis obrazowy i portret pamięciowy, w: „Palestra Świętokrzyska” nr 5-6, Kielce 2008 Google Scholar
Kabzińska,J. Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość obrazowego portretu pamięciowego, w: III Dni Kryminalistyki Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego. Materiały z konferencji, red. M. Zelka, Rzeszów 2009 Google Scholar
Karwowska, K., D. Hebda, Portret pamięciowy – zarys problematyki, Olsztyn 2014 Google Scholar
Krassowki, K. Sotłyszewski, I.Biometria – zarys problematyki, „Problemy Kryminalistyki” nr 254, Warszawa 2006 Google Scholar
Kozieł,T. Dębiński, Z. Portret obrazowy w identyfikacji i poszukiwaniu osób (stan i perspektywy), w: „Problemy Kryminalistyki” nr 197-198, Warszawa 1992 Google Scholar
Lewandowska, E. Wiśniewski, R.Metodyka realizacji zleceń w Pracowni Odtwarzania Wyglądu Osób i Przedmiotów LK KSP, w: „Problemy Kryminalistyki” nr 257, Warszawa 2007 Google Scholar
Mikawoz, S.Metody odtwarzania wyglądu zewnętrznego sprawcy przestępstwa na podstawie zeznań świadków, w: Portret pamięciowy – wybrane zagadnienia, red. D. Zajdel, Warszawa 200 Google Scholar
Solarz,A. Identyfikator rysunkowo-kompozycyjny, „Problemy Kryminalistyki” nr 48, Warszawa 1964, Google Scholar
Heindl, R.Die wichtigsten Bestandteile des Signalements, „Archiv für Kriminologie” 1927, t. 80 i 235, w: A. Solarz, Identyfikator rysunkowo-kompozycyjny, „Problemy Kryminalistyki” 1964, nr 48 Google Scholar
Zahradnikova,B. Duchovicova,S. Schreiber, P. Facial Composite Systems: Review, 2018.https://www.researchgate.net/publication/309411794_Facial_composite_systems_review (dostęp 02.10.2024 r.)] Google Scholar
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
