Rola prokuratora w systemie AML/CFT. Uwagi na tle przepisów ustawy AML
Abstrakt
Z ustawy z 28.1.2016 r. Prawo o prokuraturze wynika, że zdecydowana większość aktywności prokuratorów dotyczy ścigania przestępstw, a zatem ma pośrednio lub bezpośrednio charakter represyjny. Natomiast, celem ogólnym regulacji ustawy z 1.3.2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu jest szeroko rozumiana działalność prewencyjna. W dotychczasowej literaturze przedmiotu brak jest kompleksowego opracowania udziału prokuratora w systemie AML/CFT. W związku z tym celem przeprowadzonych analiz było określenie roli prokuratora w procesie AML/CFT oraz ustalenie, czy przyjmuje ona charakter prewencyjny, czy też represyjny. Ustalono, że prokurator pełni istotną rolę w systemie AML/CFT, w tym w szczególności ma zagwarantowane kompetencje, których nie posiadają w takim zakresie inni uczestnicy tego systemu, co ma bezpośrednie przełożenie na realizację celu AML/CFT. Jednocześnie, na poziomie u.p.p.p. działalność prokuratora ma charakter typowo prewencyjny.
Słowa kluczowe:
prawo rynku finansowego, AML/CFT, pranie pieniędzy, działalność prokuratury, ryzyko ML/FTBibliografia
Drembkowski P. (red.), Prawo o prokuraturze. Regulamin wewnętrznego urzędowania powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury. Komentarz, 2021, Legalis. Google Scholar
Dorochowicz M., Kapica K., Prokurator Generalny w postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym – udział w rzeczywistej ochronie praworządności, „Przegląd Prawa Konstytucyjnego” 2021, nr 1(59). Google Scholar
Dyl M., Królikowski M. (red.), Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Ustawa sankcyjna. Komentarz, 2024, Legalis. Google Scholar
Golonka A., Współpraca z krajami trzecimi w zwalczaniu prania pieniędzy w obliczu współczesnych wyzwań, „Ius Novum” 2023, vol. 17, nr 4. Google Scholar
Jagodziński B., Rola wywiadu finansowego w przeciwdziałaniu procederowi prania pieniędzy i w jego zwalczaniu, „Przegląd Bezpieczeństwa Wewnętrznego” 2012, nr 7. Google Scholar
Kędzierski M.A., Obowiązki i odpowiedzialność oficera AML (AMLO) w instytucji obowiązanej (cz.1), „Prokuratura i Prawo” 2021, nr 5. Google Scholar
Kędzierski M.A., Obowiązki i odpowiedzialność oficera AML (AMLO) w instytucji obowiązanej (cz.2), „Prokuratura i Prawo” 2021, nr 6. Google Scholar
Kędzierski M.A., Współpraca Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej na podstawie przepisów nowej ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, „Przegląd Bezpieczeństwa Wewnętrznego” 2020, nr 22. Google Scholar
Kosior W.J., Żarna K., Prokuratura w państwach Grupy Wyszehradzkiej – historia, uwagi prawnoporównawcze, współpraca, „Przegląd Prawa Konstytucyjnego” 2022, nr 6(70). Google Scholar
Majewski K., Risk assessment (ML/FT) of the obliged entities – comments in the context of art. 27 of the AML Act, „Roczniki Administracji i Prawa” 2020, t. XX, z. 4. Google Scholar
Patora K., Relacje norm prawa Unii Europejskiej i prawa krajowego w zakresie ścigania przestępstw prania brudnych pieniędzy, „Bezpieczny Bank” 2024, nr 1(94). Google Scholar
Snitko-Pleszko M., Blokada rachunków bankowych na podstawie art. 86 ust. 9, art. 86 ust. 11a oraz art. 86 ust. 13 ustawy z 1.3.2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu – zagadnienia wybrane, „Monitor Prawniczy” 2023, nr 2. Google Scholar
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
