Wybrane problemy prawne związane z opodatkowaniem gruntów pod napowietrznymi liniami elektroenergetycznymi
Edyta Jóźwiak
Uniwersytet Warmińsko – Mazurski w OlsztynieAnna Klimach
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w OlsztynieAbstrakt
W 2018 r. uchwalono nowelizację ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o podatku leśnym. Pod wpływem wprowadzonych regulacji, znacznej zmianie uległ pogląd orzeczniczy na temat wymiaru i stawki podatku rolnego i leśnego. Dotychczas organy podatkowe nie miały wątpliwości, iż jedynym właściwym sposobem opodatkowania jest opodatkowanie podatkiem rolnym lub leśnym w zależności od tego, gdzie znajdowały się urządzenia przesyłowe (na gruncie rolnym czy na gruncie leśnym). W wyniku zmiany przepisów organy zaczęły zmieniać wcześniejsze decyzje administracyjne i orzekać od gruntów znajdujących się pod napowietrznymi liniami elektroenergetycznymi podatek tak jakby były zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej.Celem niniejszego artykułu jest próba udzielenia odpowiedzi na pytanie, jak w związku z tymi zmianami opodatkowane powinny zostać grunty znajdujące się pod napowietrznymi liniami elektroenergetycznymi, oznaczone w ewidencji gruntów jako lasy oraz grunty rolne.
Nie budzi wątpliwości fakt, iż co do zasady opodatkowanie gruntów leśnych/rolnych podatkiem od nieruchomości w wyższej stawce ma miejsce w sytuacji zajęcia ich na działalność gospodarczą, w przeciwnym razie grunty te powinny zostać opodatkowane podatkiem na zasadach ogólnych. Pomocne zatem dla rozwiązania wskazanego wyżej problemu jest udzielenie odpowiedzi na pytanie co oznacza pojęcie gruntów „zajętych” na prowadzenie działalności gospodarczej, o którym stanowi art. 2 ust 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych. Odpowiedź na to pytanie nie jest jednak prosta, gdyż nie wynika wprost z przepisów prawa, a zatem jest uzależniona od procesu wykładni i interpretacji prawa na etapie jego stosowania. Ponadto należy również zwrócić uwagę na fakt, czy samo istnienie linii napowietrznych nie wyłącza możliwości prowadzenia na nich działalności leśnej bądź rolnej, a jeśli tak to czy fakt ten powinien mieć wpływ na wymiar podatku. W ocenie autorów, mając na uwadze aktualny stan prawny stosowana przez organy administracji praktyka nie ma poparcia w przepisach prawa i nie powinna być realizowana.
Słowa kluczowe:
prawo, decyzja administracyjna, urządzenia przesyłowe, opodatkowanie gruntów znajdujących się w posiadaniu przedsiębiorcy przesyłowego, napowietrzne linie elektroenergetyczne, grunty leśne, grunty rolne, grunty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, grunty zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej, nieruchomośćBibliografia
Balwicka-Szczyrba M. [w:] Kodeks cywilny. Komentarz, red. A. Sylwestrzak, Warszawa 2022, art. 49. Google Scholar
Etel, L. „Podatek od nieruchomości, rolny, leśny”, Warszawa 2005, s.75. Google Scholar
Kran R., Opodatkowanie gruntów pod infrastrukturą energetyczną, LEX/el. 2018. Google Scholar
Pahl B., Podatki i opłaty lokalne. Teoria i praktyka, Warszawa, 2017, s. 111- 115, s. 195, 242. Google Scholar
Radzikowski K., Moc dowodowa ewidencji gruntów i budynków w postępowaniach dotyczących podatków lokalnych, ST 2014, nr 10, s. 36-50 Google Scholar
Uniwersytet Warmińsko – Mazurski w Olsztynie
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie