Korespondencja elektroniczna z organem administracji publicznej w okresie przejściowym

Marcin Krzysztof Adamczyk

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie


Abstrakt

Stały rozwój technik i metod komunikacji międzyludzkiej spowodował konieczność uwzględniania nowych rozwiązań w funkcjonowaniu administracji publicznej, co w konsekwencji niejako wymusiło konieczność przygotowania nowej regulacji prawnej, adekwatnej do wyzwań współczesności. Wejście w życie z dniem 5 października 2021 r. ustawy o doręczeniach elektronicznych stało się zapowiedzią rewolucji, która zaczęła się w zakresie doręczeń elektronicznych, przejściem na doręczenia oparte o publiczną usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego, publiczną usługę hybrydową oraz wprowadzenie obowiązku posiadania nowych adresów do doręczeń elektronicznych. Od 5 października 2021 r., a więc momentu wejścia w życie nowej regulacji, pojawił się praktyczny problem jak należy składać podania do organu administracji publicznej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, aby wywoływały pożądany skutek prawny, a nie zostały pozostawione bez rozpoznania. Powstał zatem problemy jak skutecznie prowadzić komunikację elektroniczną z organem administracji publicznej i jak długo będzie trwał okres przejściowy, w którym obowiązuje dualizm prawny w zakresie doręczeń elektronicznych. Kolejnym problemem wynikającym z wejścia w życie nowych regulacji jest kwestia pouczania wnioskodawcy, który składa podanie do organu administracji publicznej przy pomocy zwykłego e-maila na adres poczty elektronicznej, o pozostawieniu jego podania bez rozpoznania. Celem niniejszego opracowania jest poszukiwanie odpowiedzi na pojawiające się problemy w oparciu o przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych, w tym przepisy przejściowe. Przedmiotowe opracowanie wskazuje na konieczność przygotowania pouczenia o zasadach prowadzenia komunikacji elektronicznej, które winno być przekazane stronom lub uczestnikom postępowania przy pierwszym kontakcie lub wraz z informacją o pozostawieniu podania bez rozpoznania w przypadku skierowania podania na adres poczty elektronicznej.  Równoległe stosowanie dwóch rozwiązań w zakresie doręczania korespondencji elektronicznej do (i „z”) organu administracji publicznej tj. zarówno opartego o adres do doręczeń elektronicznych jak i elektroniczną skrzynkę podawczą na ePUAP jest konieczne i nieuniknione, gdyż wprowadzenie nowych rozwiązań bez okresu przejściowego nie jest możliwe. Nie mniej jednak długość okresu przejściowego budzi uzasadniony niepokój. Z jednej strony mamy do czynienia z osłabieniem konstrukcji przewidzianych w ustawie o doręczeniach elektronicznych, z drugiej strony zarówno organy administracji publicznej jak i podmioty niepubliczne muszą funkcjonować w swoistym dualizmie prawnym określającym dwa równoważne systemy doręczeń.


Słowa kluczowe:

prawo administracyjne, postępowanie administracyjne, elektroniczna korespondencja


Adamska I., Elektroniczna skrzynka podawcza w postepowaniu administracyjnym, „IT w Administracji” 2012, nr 12.   Google Scholar

Chałubińska-Jentkiewicz K., Kurek J. (red.), Ustawa o doręczeniach elektronicznych. Komentarz, Warszawa 2022.   Google Scholar

Jaśkowska M., Wilbrandt-Gotowicz M., Wróbel A. (red.), Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, Warszawa 2020.   Google Scholar

Karpiuk M., Krzykowski P., Skóra A. (red.), Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, Olsztyn 2020.   Google Scholar

Kijowski D. R., Podanie wniesione na adres poczty elektronicznej organu administracji publicznej, [w:] A. Matan (red.), Administracja w demokratycznym państwie prawa. Księga jubileuszowa Profesora Czesława Martysza, Warszawa 2022.   Google Scholar

Kotecka S., E-Government & E-Justice, [w:] Technologia informacyjna dla prawników. Cz. 1, Podstawy prawa, Wrocław 2011.   Google Scholar

Szafrańska W., O wnoszeniu podań na adres poczty elektronicznej organu administracji publicznej (o problemie „zwykłego” e-maila). Studia Prawnoustrojowe, (57) 2022.   Google Scholar

Sibiga G., Przepisy o informatyzacji w Polsce, [w:] ePUAP w praktyce, IT w Administracji, Centrum Projektów Informatycznych, MSWIA, Wrocław 2011.   Google Scholar

Wilbrandt-Gotowicz M., Doręczenia Elektroniczne. Komentarz, Wolters Kluwer 2021.   Google Scholar

Wyporska-Frankiewicz J., Zasada informowania stron, [w:] J.P. Tarno, W. Piątek (red.), Zasady ogólne postępowania administracyjnego, t. II, cz. 2, seria: System Prawa Administracyjnego Procesowego, Warszawa 2018.   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2022-12-19

Cited By /
Share

Adamczyk, M. K. . (2022). Korespondencja elektroniczna z organem administracji publicznej w okresie przejściowym. Studia Prawnoustrojowe, (58). https://doi.org/10.31648/sp.8483

Marcin Krzysztof Adamczyk 
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie