Online Research for the Benefit of Polish Theoretical and Practical Catechetics

Anna Zellma

Katedra Teologii Pastoralnej i Katechetyki, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn
https://orcid.org/0000-0002-3612-3454


Abstract

With technological advancement, the Internet has become a useful tool in various research tasks, not only in humanities and social studies but also religious studies. Therefore, the main purpose of this article is to present online research as a new method of gathering empirical data, which deserves to be recognised by Polish catechists just like the traditional research methods. A point of departure in online research is the paradigm of pastoral and theological analysis developed at the John Paul II Catholic University of Lublin. This paradigm of research ensures both efficiency and reliability of research outcomes; it allows to properly study and assess the state of affairs within a given field of study as well as to draw conclusions relevant to practical catechetics pertaining to its improvement. It requires the application of research tools typical of quantitative and qualitative research carried out in social studies. Predominantly, such tools involve questionnaire surveys distributed via email or made available on websites. Analyses of blogs, chats, and discussion forums are also important. All of these social media should be reliable and credible.


Keywords:

catechetic, research, Internet, research methods, paradigm


Batorski Dominik, Olcoń-Kubicka Marta, 2006, Prowadzenie badań przez Internet – podstawowe zagadnienia metodologiczne, Studia Socjologiczne, s. 99-132.

Bauman Teresa (red.), 2013, Praktyka badań pedagogicznych, Wydawnictwo Impuls, Kraków.

Bielinowicz Adam, 2013, Korelacja szkolnego nauczania religii z edukacją zdrowotną na przykładzie archidiecezji warmińskiej, „Studia Elbląskie”, t. 15, s. 405-414.

Bielinowicz Adam, 2014, Przygotowanie do małżeństwa w ramach szkolnego nauczania religii w opinii katechetów zatrudnionych na terenie Archidiecezji Warmińskiej, w: Lucjan Świto, Małgorzata Tomkiewicz (red.), Favor matrimonii?: teoria i praktyka, Wydział Teologii UWM, Olsztyn, s. 91-104.

Bielinowicz Adam, 2017, Kompetencje nauczycieli w kontekście różnorodności kulturowej w opinii katechetów archidiecezji warmińskiej, w: Joanna M. Garbula, Jacek J. Pawlik (red.), Religia i edukacja w styczności z różnorodnością kulturową, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, s. 157-170.

Bielinowicz Adam, 2017, Recepcja dokumentu „Nauczanie i wychowanie chrześcijańskie w parafii - I (XIV) Synodu Archidiecezji Warmińskiej” wśród nauczycieli religii, Studia Warmińskie, t. 54, s. 169-183.

Chałupniak Radosław, 2013, Katechetyka jako teologia praktyczna. Zdefiniowanie tożsamości eklezjalnej, Studia Katechetyczne, t. 9, s. 55-70.

Hughes Jason (ed.), 2012, SAGE Internet Research Methods, vol. 1-4, Sage Publications Ltd, London.

INSE research, http://research.inse.pl/ (22.12.2018).

Kamiński Ryszard, 2001, Wprowadzenie do teologii pastoralnej, Wydawnictwo M, Kraków.

Kamiński Ryszard, 2011, Tożsamość metodologiczna teologii pastoralnej, w: Wiesław Przyczyna (red.), Metodologia teologii praktycznej, Wydawnictwo M, Kraków, s. 37-55.

Kubinowski Dariusz, 2017, Możliwość zastosowania społecznych badań internetowych w konstruowaniu wiedzy pedagogicznej, Przegląd Badań Edukacyjnych, 2017, nr 25, s. s. 333-343.

Łaskarzewska Ewa, 2018, Ewangelizacja i katecheza w mediach społecznościowych. Studium z edukacji medialnej w świetle badań współczesnych blogów kapłańskich, Lublin 2018 (wydruk komputerowy; biblioteka KUL Jana Pawła II).

Łobocki Mieczysław, 2006, Metody i techniki badań pedagogicznych, Wydawnictwo Impuls, Kraków.

Majewski Mieczysław, 1998, Metodologia katechetyki w teorii i w praktyce, Poligrafia Inspektoratu Towarzystwa Salezjańskiego, Kraków.

Majka Józef, 1995, Metodologia nauk teologicznych, Wydawnictwo Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej, Wrocław.

Misiaszek Kazimierz, 2011, Status metodologiczny teologii katechetycznej (katechetyki), w: Wiesław Przyczyna (red.), Metodologia teologii praktycznej, Wydawnictwo M, Kraków 2011, s. 85-94.

ORCID Open Researcher and Contributor ID., https://pl.wikipedia.org/wiki/ORCID (22.11.2018).

Palka Stanisław, 2006; Metodologia Badania Praktyka Pedagogiczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2006.

Palka Stanisław, 2018, Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej, Wydawnictwo Impuls, Kraków.

Palka Tadeusz, 2017, Kompetencje badawcze i świadomość metodologiczna pedagogów (pobocza szlaku myślowego Teresy Bauman), Jakościowe Badania Pedagogiczne, t. 2, nr 2, s. 40-45.

Pilch Tadeusz, Bauman Teresa, 2010, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe
i jakościowe, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.

Potocki Andrzej, 2017, O Kościele także socjologicznie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Przybecki Adam, 2008, Pojęcie modelu duszpasterstwa teologii pastoralnej, Teologia Praktyczna, t. 9, s. 127-135.

Przygoda Wiesław, 2011, Paradygmaty postępowania badawczego w teologii praktycznej, w: Wiesław Przyczyna (red.), Metodologia teologii praktycznej, Wydawnictwo M, Kraków, s. 97-113.

Rahner Karl, 1964, Theologische und pastoraltheologische Vorüberleging, w: Franz Xaver Arnold [ in.] (red.), Handbuch der Pastoraltheologie, Praktische Theologie der Kirche in ihrer Gegenwart, Band I, Herder, Freiburg-Basel-Wien, 216-219.

Reipis Ulf-Dietrich, Stieger Stefen, 2004, Scientific LogAnalyzer: a web-based tool for analyses of server log files in psychological research, Behavior Research Methods, Instrument, & Computers”, no 36 (2), s. 304-311.

Rowiński Tomasz, 2004, O możliwościach prowadzenia badań przez Internet, Studia Psychologica, nr 5, s. 345-361.

Siemianowski Andrzej, 2001, Ogólna metodologia nauk. Wprowadzenie dla studentów teologii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza Wydział Teologiczny Redakcja Wydawnictw, Poznań.

Siuda Piotr, 2006, Kwestionariusze internetowe – nowe narzędzie badawcze nauk społecznych, „Zeszyty Naukowe”, nr 2, s. 265-276.

Staniszewska Monika, 2013, The Internet as a tool for conducting social research, Acta Innovations, vol. 9, s. 48-52.

Szyjewski Zdzisław, Szyjewski Grzegorz, 2017, Wiarygodność metod badawczych, Informatyka Ekonomiczna, nr 2, s. 118-131.

Tomasik Piotr, 2013, Kwestie fundamentalne metodologii katechetyki, Studia Katechetyczne, t. 9, s. 71-90.

Walulik A., 2013, Nauki empiryczne i warsztat badawczy katechetyków, Studia Katechetyczne, t. 9, s. 169-179.

Żmijewska-Jędrzejczyk Teresa, 2004, Badania internetowe, w: Paweł B. Sztabiński, Franciszek Sztabiński, Zbigniew Sawiński (red.), Nowe metody, nowe podejścia badawcze w naukach społecznych, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa, s. 241-259.

Published
2019-12-31

Cited by

Zellma, A. (2019). Online Research for the Benefit of Polish Theoretical and Practical Catechetics. Studia Warmińskie, 56, 213–226. https://doi.org/10.31648/sw.2815

Anna Zellma 
Katedra Teologii Pastoralnej i Katechetyki, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn
https://orcid.org/0000-0002-3612-3454