Roman Law and Riots on a Religious Background. The Example of Constitutions Preserved in “Codex Theodosianus 16.4. De His, Qui Super Religione Contendunt”

Adam Świętoń

Katedra Prawa Rzymskiego, Teorii i Filozofii Prawa oraz Komparatystyki Prawniczej, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Al. Warszawska 98, 10-702 Olsztyn
https://orcid.org/0000-0001-5292-2849


Abstract

The author discusses four imperial constitutions preserved in the fourth title of sixteenth book of Theodosian Code. The title is aimed at religious disputes. Controversies on the Christian doctrine in fourth century often turned into riots that were dangerous for the public order. Conflicts on the religious background interfered with tensions caused by social, economic and political changes.  In the internal policy of the late Roman empire the concept of uniformity of the religious system appears as one of the requirements for the stable functioning of the state. Before publication of the Code in the year of 438, the emperor's constitutions included in the discussed title were issued in connection with specific cases of unrests caused by religious disputes. The original purpose of their promulgation was to restore public order and to fight heresy. However, the composition of the title De his, qui super religione contendunt raises question about its purpose. It can be considered whether, after 438 AD, it was restricted or completely prohibited to make any religious disputes without the approval of the emperor.


Keywords:

Theodosian Code, Roman public law, ancient societies, religion, public order


Amielańczyk Krzysztof, 2013, Crimina legitima w rzymskim prawie publicznym, Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Armstrong A.H., 1984, The way and the ways: religious tolerance and intolerance in the fourth century A.D., Vigiliae Christianae, nr 38, s. 1-17.

Bralewski Sławomir, 2001, Walentynian II, w: Jan Prostko-Prostyński (red.), Słownik cesarzy rzymskich, , Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.

Dębiński Antoni, 1995, Sacrilegium w prawie rzymskim, KUL, Lublin.

Dębiński Antoni, 2007, Herezja jako przestępstwo prawa rzymskiego w: Antoni Dębiński, Henryk Kowalski, Marek Kuryłowicz (red.), Salus rei publicae suprema lex. Ochrona interesów państwa w prawie karnym starożytnej Grecji i Rzymu, KUL, Lublin, s. 45-56.

Escribano Paño María V., 2005, De his qui super religione contendunt: la constitution 16.4.2. (388) del Codex Theodosianus, Antiquité Tardive nr 13, s. 265-279.

Escribano Paño María V., 2009, The social exclusion of heretics in Codex Theodosianus XVI, w: Jean-Jacques Auberti I Philippe Blanchard (red.), Droit, religion et société dans le Code Theodosien, Libraire Droz S.A., Genève , s. 39-66.

Falchi Gian L., 1986, Legislazione e politica ecclestastica nell’impero Romano dal 380 d.C. al Codice Teodosiano, Atti dell’Accademia Romanistica Costantiniana, nr. 6, s. 179-212.

Filipczak Paweł, 2005, Klasyfikacja rozruchów społecznych w syryjskiej Antiochii (IV-VI w.), Acta Universitatis Lodziensis, Folia Historica, nr. 80, s. 55-79.

Flusin Bernard, Tryumf chrześcijaństwa i określenie prawowierności, tłum. Andrzej Graboń w: Cécile Morrisson (red.), Świat Bizancjum. Tom 1. Cesarstwo Wschodniorzymskie 330-641, Wydawnictwo WAM, Kraków, s. 63-94.

Goffart Walter, 1980, Barbarians and Romans A.D. 418-584. The techniques of accommodation Princeton Univeristy Press, Princeton.

Gothofredus Jacobus, 1736, Codex Theodosianus cum perpetuis commentariis Iacobi Gothofredi, vol. 6, Lipsiae.

Honoré Tony, 1998, Law in the crisis of Empire 379-455 AD. The Theodosian Dynasty and its Quaestors, Clarendon Press, Oxford.

Jones Arnold H.M., 1964, The Later Roman Empire 284-602. A social, economic and administrative survey, Basil Blackwell, Oxford.

Kahlos Maijastina, 2009, Forbearance and compulsion. The rhetoric of religious tolerance and intolerance in late antiquity, Duckworth, London.

Kelly Christopher, 2006, Ruling the Later Roman Empire, Harvard University Press, Cambridge – London.

Liebeschuetz John H. W. G, 1998, Barbarian and bishops: army, church and state in the age of Arcadius and Chrysostom, Clarendon Press, Oxford.

Liebeschuetz John H. W. G, 2005, Ambrose of Milan. Political letters and Speeches, Liverpool University Press, Liverpool.

Lim Richard, 1995, Religious disputation and social disorder in late antiquity, Historia: Zeitschrift für Alte Geschichte, nr 44, zeszyt 2, s. 204-231.

McLynn Neil B., 1994, Ambrose of Milan. Church and court in a christian capital, University of California Press, Berkley-Los Angeles-London.

Misztal-Konecka Joanna, Wójcik Monika, 2010, Civitas interdicta monachis. Mnisi zagrożeniem dla rzymskiego porządku publicznego?, w: Krzysztof Amielańczyk, Antoni Dębski, Dariusz Słapek (red.), Ochrona bezpieczeństwa i porządku publicznego w prawie rzymskim, UMCS, Lublin, s. 183-196.

Morrisson Cécile, 2007, Zaludnienie, gospodarka i społeczeństwo Wschodu bizantyńskiego, tłum. Andrzej Graboń, w: Cécile Morrisson (red.), Świat Bizancjum. Tom 1. Cesarstwo Wschodniorzymskie 330-641, Wydawnictwo WAM, Kraków, s. 225-256.

Noethlichs Karl L., 2006, Revolution from the top? „Orthodoxy” and the persecution of heretics in imperial legislation from Constantine to Justinian, w: Clifford Ando i Jörg Rüpke (red.),. Religion and law in classical and Christian Rome, Franz Steiner, Stuttgart, s. 115-125.

Ożóg Monika, Wójcik Monika (red.), 2014, Codicis Theodosiani. Liber Sextus Decinus, Kodeks Teodozjusza. Księga Szesnasta, tłum A. Caba, Wydawnictwo Akademii Ignatianum w Krakowie i Wydawnictwo WAM, Kraków.

Pharr Clyde, 1952, The Theodosian Code and Novels and the Sirmondian constitutions. A translation with commentary, glossary and bibliography, Princeton University Press, Princeton.

Stachura Michał, 2010, Wrogowie porządku rzymskiego. Studium zjawiska agresji językowej w Kodeksie Teodozjusza, Nowelach Postteodozjańskich i Konstytucjach Sirmodiańskich, Towarzystwo Wydawnicze „Historia Iagellonica”, Kraków.

Stachura Michał, 2014, Wstęp, w: Monika Ożóg i Monika Wójcik (red.), Codicis Theodosiani. Liber Sextus Decinus, Kodeks Teodozjusza. Księga Szesnasta, tłum A. Caba, Wydawnictwo Akademii Ignatianum w Krakowie i Wydawnictwo WAM, Kraków, s. I-XXXVIII.

Świętoń Adam, 2005, Przymusowy kwaterunek wojskowy w IV i V w. n.e. i związane z nim nadużycia, w: Henryk Kowalski i Marek Kuryłowicz (red.), Contra leges et bonos mores. Przestępstwa obyczajowe w starożytnej Grecji i Rzymie, UMCS, Lublin, s. 343-350.

Wójcik Monika, 2007, „Szaleństwo arian” jako przestępstwo godzące w jedność państwa, w: Antoni Dębiński, Henryk Kowalski, Marek Kuryłowicz (red.), Salus rei publicae suprema lex. Ochrona interesów państwa w prawie karnym starożytnej Grecji i Rzymu, KUL, Lublin, s. 357-377.

Wójcik Monika, 2008, Cesarz w Kościele czy ponad Kościołem? Relacje pomiędzy imperium a sacerdotium w IV wieku, w: Antoni Dębiński, Stanisław Jóźwiak, Romanitas & Christianitas. Stanislao Płodzień (1913-1962) in memoriam, KUL Lublin, s. 279-298.

Skróty:

PLRE 1 – Jones Arnold H.M., Martindale John, R, Morris J., 1971, The Prosopography of the Later Roman Empire. Vol 1 A.D. 260-395, Cambridge University Press, Cambridge.

PLRE 2 - Martindale John R., 1980, The Prosopography of the Later Roman Empire. Vol II A.D. 395-527, Cambridge University Press, Cambridge.

Published
2019-12-31

Cited by

Świętoń, A. (2019). Roman Law and Riots on a Religious Background. The Example of Constitutions Preserved in “Codex Theodosianus 16.4. De His, Qui Super Religione Contendunt”. Studia Warmińskie, 56, 375–389. https://doi.org/10.31648/sw.3922

Adam Świętoń 
Katedra Prawa Rzymskiego, Teorii i Filozofii Prawa oraz Komparatystyki Prawniczej, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Al. Warszawska 98, 10-702 Olsztyn
https://orcid.org/0000-0001-5292-2849