Katolicka rodzina wobec różnorodności kulturowej

Jacek Jan Pawlik

Katedra Nauk o Rodzinie, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn
https://orcid.org/0000-0003-2142-9976


Abstrakt

W artykule przedstawiono zagadnienie relacji międzykulturowych na wybranych przez autora przykładach spotkań w codziennych sytuacjach pomiędzy tubylcami żyjącymi w zasadniczo katolickim społeczeństwie, w którym model życia rodzinnego oparty jest o zasady ewangeliczne, a przybyszami, dla których chrześcijańskie wzorce kulturowe są zazwyczaj obce. Autor opracowania dochodzi do wniosku, że każda zachodząca relacja między tymi dwoma podmiotami jest nie tylko wyjątkowym doświadczeniem, ale także okazją do kulturowego wzbogacenia się katolika oraz zweryfikowania przez niego swych przekonań kulturowych. Autor zauważa, że zarówno postawy, które sprzyjają owocnemu kontaktowi (np. otwartość, pokora, duch dialogu), jak i czynniki go utrudniające (np. nietolerancja, podejrzliwość wobec obcych) wynosi się z rodzinnego domu. Stąd należy dołożyć wszelkich możliwych starań, aby młodzi ludzie uczeni byli w rodzinnym domu postaw pożądanych z punktu widzenia właściwie ukształtowanych relacji pomiędzy przedstawicielami różnych kultur. Jednocześnie autor wskazuje, że kierunek działań, jakie powinny zostać podjęte dla ukształtowania przez katolików własnych odniesień do przedstawicieli niekatolickich kultur, wyznacza wiele oficjalnych dokumentów Kościoła rzymskokatolickiego. Jednym z najważniejszych wśród nich jest dokument Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego i Kongregacji ds. Ewangelizacji Narodów „Dialog i przepowiadanie” (1991). Sumując przeprowadzone analizy, autor podkreśla, że harmonijne życie w społeczności wielokulturowej nie jest sprawą kompetencji, ale jest uwarunkowane budowaniem - w szczególności już w rodzinnym domu - właściwych postaw, które gwarantują otwartość i empatię wobec innego, a zwłaszcza obcego kulturowo człowieka.


Słowa kluczowe:

rodzina, komunikacja, dialog międzykulturowy, odmienność kulturowa, międzykulturowość


Agier Michel, 2015, Anthropologie de la ville, Presses Universitaires de France, Paris.

Dialogue and proclamation. Reflection and Orientations on Interreligious Dialogue and the Proclamation of the Gospel of Jesus Christ, 1991,
http://www.vatican.va/roman_curia/pontifical_councils/interelg/documents/rc_pc_interelg_doc_19051991_dialogue-and-proclamatio_en.html (15.10.2017).

Goffman Erving, 1967, Interaction Ritual. Essays on face-to-face behavior, Aldine Pub. C., Chicago.

Mikułowski Pomorski Jerzy, 2006, Jak narody porozumiewają sią ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym, Universitas, Kraków.

Mitchell J. Clyde, 1987, The Situational Perspective, in: J.C. Mitchell, Cities, Society, and Social Perception. A Central African Perspective, Clarendon Press, Oxford, pp. 1-33.

Paul VI, 1964, Ecclesiam suam. Encyclical of Pope Paul VI on the Church, August 6, 1964, w2.vatican.va/content/paul-vi/en/encyclicals/documents/hf_p-vi_enc_06081964_ecclesiam.html (15.10.2017).

Pawlik Jacek Jan and Dorota Pakuła-Tamou, 2013, Wychowanie przez sztukę a budowanie wrażliwości międzykulturowej, in: Jolanta Muszyńska, Tomasz Bajkowski, Wioleta Danilewicz (ed.), Kompetencje międzykulturowe jako kapitał społeczności wielokulturowych, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa, pp. 183-196.

Todorov Tzvetan, 1984, The Conquest of America. The Question of the Other, Harper and Row, New York.

Opublikowane
2018-12-31

Cited By /
Share

Pawlik, J. J. (2018). Katolicka rodzina wobec różnorodności kulturowej. Studia Warmińskie, 55, 175–188. https://doi.org/10.31648/sw.3070

Jacek Jan Pawlik 
Katedra Nauk o Rodzinie, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn
https://orcid.org/0000-0003-2142-9976