Filozoficzne podstawy koncepcji naukowej edukacji: historia i współczesność

Stanislav Dovgyi

President of the Junior Academy of Sciences of Ukraine, 38-44 Dehtiarivska Street, 04119 Kyiv

Tetiana Matusevych

UNESCO Chair on Science Education, National Pedagogical Drago-manov University, 9 Pyrohova str., 010601 Kyiv
https://orcid.org/0000-0002-3793-462X


Abstrakt

Autorzy analizują filozoficzne podstawy odnoszące się do opracowania koncepcji naukowej edukacji z uwzględnieniem retrospektywy historycznej i współczesnych osiągnięć badawczych. Badanie jest zatem próbą kompleksowego oglądu aspektów wielowektorowej koncepcji naukowej edukacji oraz różnorodności podejść, zmierzających do opracowania tejże koncepcji. Edukację naukową analizuje się poprzez pryzmat rozwoju wartości i środki demokracji. Ponadto podkreślono znaczącą rolę i miejsce naukowej edukacji w rozwijaniu odpowiedzialnego obywatelstwa.




Aduriz-Bravo Agustín, 2001, Relaciones entre la dida´ ctica de las ciencias experimentales y la filosofı´a de la ciencia, in: Perales F.J. (ed.) et al, Congreso Nacional de Dida´cticas Especı´ficas. Las dida´cticas de las a´reas curriculares en el siglo XXI (vol. I), Grupo Editorial Universitario, Granada (Spain), p. 478-491.   Google Scholar

Aleksandrova Yuliia, 2021, The Paradigm of Science Education: an Attempt of Philosophical and Conceptual Foundations Explication, Studia Warmińskie, Vol. 58, p. 205–218, https://doi.org/10.31648/sw.7013.
Crossref   Google Scholar

Carr Paul R., 2010, Re-thinking normative democracy and the political economy of education, Journal for Critical Education Policy Studies, Vol. 8, p. 1-40.   Google Scholar

Gluckman Peter, 2011, Looking Ahead: Science Education for the Twenty-First Century: A report from the Prime Minister’s Chief Science Advisor, New Zealand, Office of the Prime Minister’s Science Advisory Committee, https://dpmc.govt.nz/sites/default/files/2021-10/pmcsa-Looking-ahead-Science-education-for-the-twenty-first-century.pdf (22.09.2022).   Google Scholar

Frank Jeff, 2017, Realizing a Democratic Community of Teachers: John Dewey and the Idea of a Science of Education, 7(1), 11, https://doi.org/10.3390/educsci7010011.
Crossref   Google Scholar

Harlen Wynne (ed.), 2010, Principles and big ideas of science education, Association for Science Education.   Google Scholar

Harlen Wynne (ed.), 2015, Working with big ideas of science education, Association for Science Education.   Google Scholar

Levy Brett L.M., Oliveira Alandeom W., Harris Cornelia B., 2021, The potential of “civic science education”: Theory, research, practice, and uncertainties, Science Education, Vol. 105, p. 1053-1075, https://doi.org/10.1002/sce.21678.
Crossref   Google Scholar

Lyotard Jean-François, 1984. The postmodern condition: a report on knowledge, University of
Crossref   Google Scholar

Minnesota Press.   Google Scholar

Marcelo Carlos, 2002, Los profesores como trabajadores del conocimiento Certidumbres y desafı´ os para una formacio´ n a lo largo de la vida, Educar 30, p. 27-56.   Google Scholar

Matusevych Tetiana, Shevchuk Dmytro, 2022, Developing Responsible Citizens in   Google Scholar

New Realities: The Case of Science Education, Youth Voice Journal, Vol. III, p. 45-53.   Google Scholar

Mellado Vicente, Ruiz Constantino, Bermejo María and Jiménez Roque, 2006, Contributions from the Philosophy of Science to the Education of Science Teachers, Science & Education, 15(5), p. 419-445, https://doi.org/10.1007/s11191-005-8920-y.
Crossref   Google Scholar

Science education for responsible citizenship, 2015, Report to the European Commission of the expert group on science education. Directorate-General for Research and Innovation (European Commission), https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/a1d14fa0-8dbe-11e5-b8b7-01aa75ed71a1 (22.09.2022).   Google Scholar

Schulz Roland, 2013. Philosophy of Education and Science Education: A Vital but Underdeveloped Relationship, International Handbook of Research in History, Philosophy and Science Teaching, p. 1259-1316, https://doi.org/10.1007/978-94-007-7654-8_39.
Crossref   Google Scholar

Wistrøm Øyvind, Madsen Janne, 2018, Democracy and science: two sides of the same coin?, Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, Vol. 4, p. 50–68, https://doi.org/10.23865/ntpk.v4.559.
Crossref   Google Scholar


Opublikowane
2022-12-31 — zaktualizowane 2022-12-31

Cited By /
Share

Dovgyi, S., & Matusevych, T. (2022). Filozoficzne podstawy koncepcji naukowej edukacji: historia i współczesność. Studia Warmińskie, 59, 53–62. https://doi.org/10.31648/sw.8326

Stanislav Dovgyi 
President of the Junior Academy of Sciences of Ukraine, 38-44 Dehtiarivska Street, 04119 Kyiv
Tetiana Matusevych 
UNESCO Chair on Science Education, National Pedagogical Drago-manov University, 9 Pyrohova str., 010601 Kyiv
https://orcid.org/0000-0002-3793-462X