SOCIAL RHETORIC IN THE ICONOGRAPHY OF SAINT NICHOLAS
Małgorzata Haładewicz-Grzelak
Politechnika Opolska Studium Języków ObcychAbstrakt
The societal presence of Saint Nicholas of Bari spans more than 15 centuries. Throughout this time, the persona of the bishop accumulated and carried changing values. This paper offers an exploratory tour through cultural temporalities. Along the coordinate of social rhetoric, the autho- ress analyses some aspects of power and bodily hexis. The study is conducted on the basis of a representative selection of the renditions of Saint Nicholas, which subsumes in total 350 pictures of devotional and religious representations (Western and Eastern Christianity), folk extensions and secular representations.
Słowa kluczowe:
social rhetoric, Saint Nicholas, Santa Claus, Tartu semiotics, bodily hexisBibliografia
Banas, P. (ed.) (2004). Aksjosemiotyka karty pocztowej. Vol. 2. Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Bourdieu, P. (2005). Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Transl. by P. Biłos. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Bourdieu, P. (1991). Language and Symbolic Power. Transl. by J.B. Thompson. Cambridge, Polity Press.
Brock, E.W. (1972). The Transformation of Religious Symbols: A Case Study of St. Nicholas. Social Compass 19, 537-548.
Dobrowolski, K. (1961). Studia nad teorią kultury ludowej. Etnogafia Polska 4, 15-92.
Eco, U. (1996). Nieobecna struktura. Transl. by A. Weinsberg, P. Bravo. Warszawa, Wydawnictwo KR.
Fros, H., Sowa, F. (2000). Twoje imię. Kraków, Wydawnictwo WAM.
Haładewicz-Grzelak, M. (2009). Visual Syntax in the Iconography of Saint Nicholas. Semiotica 176, 131-164.
Haładewicz-Grzelak, M. (forth.). Social Codes in the Iconography of Saint Nicholas. Sign System Studies. Tartu University.
Jalbert, P.L. (1994). Structures of the Unsaid. Theory, Culture and Society, 127-160.
Longosz, S. (2000). Bibliografia o Św. Mikołaju z Myry. Vox Patrum 38-39, 687-702.
Lubos-Kozieł, J. (2004). Wiarą tchnące obrazy. Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Luckmann, T. (2003). Transformation of Religion and Morality in Modern Europe. Social Com- pass 50, 275-285.
Lotman, J. (1973). La structure du texte artistique. Gallimard, Paris.
Mamzer, H. (2006). Przemoc i tekst. In: H. Mamzer (ed.). Formy przemocy w kulturze współczesnej. Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, 27-35.
Nowak, J. (2002). Z badań nad kultem Św. Mikołaja na pograniczu polsko-ukraińskim. Biuletyn Ukrainoznawczy 8, 180-196.
Panofski, E. (1971). Studia z historii sztuki. Warszawa, PIW.
Patterson Sevcenko, N. (1983). The Life of Saint Nicholas in Byzantine art. Torino, Bottega d’Erasmo.
Pessel, W. (2001). Smoczek dla Świętego Mikołaja. Res Publica Nowa, 46-57.
Pośpiech, J. (1987). Zwyczaje i obrzędy doroczne na Śląsku. Opole, Instytut Śląski w Opolu.
Rodnikowa, I. (1990). Pskowskaja ikona. Leningrad, Izdatielstwo ,Avrora”.
Shotter, J. (1993). Rhetoric and the Roots of Homeless Mind. Theory, Culture and Society, 41-62.
Sevcenko, I., Patterson Sevcenko, N. (1984). The Life of Saint Nicholas of Sion. Brookline/ /Mass., Hellenic College Press.
Schmitt, J.-C. (2006). Gest w średniowiecznej Europie. Transl. by H. Zarembska. Warszawa, Oficyna Naukowa.
Taylor, M.D. (1982). Gentile de Fabriano, St. Nicholas and an Iconography of Shame. Journal of Family History 7, 321-333.
Topp, I. (2004). Pocztówkowy żywot Świętego Mikołaja. In: P. Banas (ed.). Aksjosemiotyka karty pocztowej. Vol. 2. Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 137-159.
Uspienski, B. (1985). Kult Św. Mikołaja na Rusi. Lublin, Redakcja Wydawnictwa KUL.
Uspienski, L. (1993). Teologia ikony. Poznań, W drodze.
Varga, I. (2005). The Body - the New Sacred? The Body in Hypermodernity. Current Sociology 53, 209-235.
Żyłko, B. (2010). Semiotyka kultury: szkoła tartusko-moskiewska. Gdańsk, Wydawnictwo słowo/ /obraz terytoria.
Лотман, Ю. (2002). История и типология русской культуры. Санкт-Петербург, Искусство.
Bourdieu, P. (2005). Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Transl. by P. Biłos. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Bourdieu, P. (1991). Language and Symbolic Power. Transl. by J.B. Thompson. Cambridge, Polity Press.
Brock, E.W. (1972). The Transformation of Religious Symbols: A Case Study of St. Nicholas. Social Compass 19, 537-548.
Dobrowolski, K. (1961). Studia nad teorią kultury ludowej. Etnogafia Polska 4, 15-92.
Eco, U. (1996). Nieobecna struktura. Transl. by A. Weinsberg, P. Bravo. Warszawa, Wydawnictwo KR.
Fros, H., Sowa, F. (2000). Twoje imię. Kraków, Wydawnictwo WAM.
Haładewicz-Grzelak, M. (2009). Visual Syntax in the Iconography of Saint Nicholas. Semiotica 176, 131-164.
Haładewicz-Grzelak, M. (forth.). Social Codes in the Iconography of Saint Nicholas. Sign System Studies. Tartu University.
Jalbert, P.L. (1994). Structures of the Unsaid. Theory, Culture and Society, 127-160.
Longosz, S. (2000). Bibliografia o Św. Mikołaju z Myry. Vox Patrum 38-39, 687-702.
Lubos-Kozieł, J. (2004). Wiarą tchnące obrazy. Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Luckmann, T. (2003). Transformation of Religion and Morality in Modern Europe. Social Com- pass 50, 275-285.
Lotman, J. (1973). La structure du texte artistique. Gallimard, Paris.
Mamzer, H. (2006). Przemoc i tekst. In: H. Mamzer (ed.). Formy przemocy w kulturze współczesnej. Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, 27-35.
Nowak, J. (2002). Z badań nad kultem Św. Mikołaja na pograniczu polsko-ukraińskim. Biuletyn Ukrainoznawczy 8, 180-196.
Panofski, E. (1971). Studia z historii sztuki. Warszawa, PIW.
Patterson Sevcenko, N. (1983). The Life of Saint Nicholas in Byzantine art. Torino, Bottega d’Erasmo.
Pessel, W. (2001). Smoczek dla Świętego Mikołaja. Res Publica Nowa, 46-57.
Pośpiech, J. (1987). Zwyczaje i obrzędy doroczne na Śląsku. Opole, Instytut Śląski w Opolu.
Rodnikowa, I. (1990). Pskowskaja ikona. Leningrad, Izdatielstwo ,Avrora”.
Shotter, J. (1993). Rhetoric and the Roots of Homeless Mind. Theory, Culture and Society, 41-62.
Sevcenko, I., Patterson Sevcenko, N. (1984). The Life of Saint Nicholas of Sion. Brookline/ /Mass., Hellenic College Press.
Schmitt, J.-C. (2006). Gest w średniowiecznej Europie. Transl. by H. Zarembska. Warszawa, Oficyna Naukowa.
Taylor, M.D. (1982). Gentile de Fabriano, St. Nicholas and an Iconography of Shame. Journal of Family History 7, 321-333.
Topp, I. (2004). Pocztówkowy żywot Świętego Mikołaja. In: P. Banas (ed.). Aksjosemiotyka karty pocztowej. Vol. 2. Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 137-159.
Uspienski, B. (1985). Kult Św. Mikołaja na Rusi. Lublin, Redakcja Wydawnictwa KUL.
Uspienski, L. (1993). Teologia ikony. Poznań, W drodze.
Varga, I. (2005). The Body - the New Sacred? The Body in Hypermodernity. Current Sociology 53, 209-235.
Żyłko, B. (2010). Semiotyka kultury: szkoła tartusko-moskiewska. Gdańsk, Wydawnictwo słowo/ /obraz terytoria.
Лотман, Ю. (2002). История и типология русской культуры. Санкт-Петербург, Искусство.
Haładewicz-Grzelak, M. (2011). SOCIAL RHETORIC IN THE ICONOGRAPHY OF SAINT NICHOLAS. Acta Neophilologica, 1(XIII), 161–175. Pobrano z https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/an/article/view/1076
Małgorzata Haładewicz-Grzelak
Politechnika Opolska Studium Języków Obcych
Politechnika Opolska Studium Języków Obcych
Inne teksty tego samego autora
- Małgorzata Haładewicz-Grzelak, NEOGRAMMARIAN FERDINAND: A NATURAL HERMENEUTICS OF MÉMOIRE SUR LE SYSTÈME PRIMITIF DES VOYELLES DANS LES LANGUES INDO-EUROPÉENNES , Acta Neophilologica: Tom 1 Nr XVI (2014): Acta Neophilologica
- Małgorzata Haładewicz-Grzelak, ECOLOGICAL ASPECTS OF THE BEATS-AND- -BINDING PHONOLOGY AS EXEMPLIFIED IN A COMPARISON OF WORD-MEDIAL CLUSTERS IN ENGLISH AND SPANISH , Acta Neophilologica: Tom 1 Nr XV (2013): Acta Neophilologica
- Małgorzata Haładewicz-Grzelak, SHIFTING COGNITIVE FRAMES IN POLISH RADIO COMMERCIALS , Acta Neophilologica: Nr XII (2010): Acta Neophilologica