EDUKACJA STUDENTA MINIMALNEGO: PRAKTYCZNA APLIKACJA TRYCHOTOMICZNEGO MODELU MAKSYMALNO-OPTYMALNO-MINIMALNEGO
Marta Bogusławska-Tafelska
Instytut Neofilologii UWM w OlsztynieAbstrakt
The paper explores some aspects of the minimal student education. What attracts one's attention
are: the dyad encompassing the academic teacher and the minimal student; and the triad encompassing
the academic teacher, the minimal student and the educational institution. The hypothesis orchestrating
this study, preliminary as it is, contains the assumption that the disturbs both relations, bringing about the violation of the educational process. As a result, the
methodological verification of the teaching procedures, as well as the psycholinguistic awareness
raising process, have to be introduced if the minimal student education is to be continued.
Słowa kluczowe:
the trichotomous maximal-optimal-minimal model of the language leamer, the minimal student, the optimal student, the communicative dyad of the academic teacher and the student, the communicative triad of the academic teacher, the student and the educational institutionBibliografia
Bogusławska-Tafelska M. (2006). Self-education as a strategy o f life. The psycholinguistic profile
o f the Polish student o f English. Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.
Berne E. (1999). Dzień dobry... i co dalej? Poznań, Rebis.
Bower G. H. (1994). Some relations between emotions and memory. W: The nature o f emotion. Red.
P. Ekman i R. J. Davidson. New York, Oxford, Oxford University Press, s. 303-305.
Dykcik W. (red.) (2001). Pedagogika specjalna. Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.
Ekman P., Davidson R. J. (red.) (1994). The nature o f emotion. New York, Oxford, Oxford
University Press.
Freud S. (2000). Poza zasadą przyjemności. Warszawa, PWN.
Mandler G. (1984). Mind and body. New York, WW Norton and Company.
Maruszewski T., Ścigała E. (1998). Emocje - aleksytymia - poznanie. Poznań, Wydawnictwo
Fundacji Humaniora.
Pfeiffer W. (2001). Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań, Wagros.
Puppel S. (1996). A concise guide to psycholinguistics. Poznań, Bene Nati.
Puppel S. (2000). Psycholingwistyka a nauczanie języków obcych: próba krótkiego podsumowania.
W: Multis vocibus de lingua. Red. S. Puppel, K. Dziubalska-Kołaczyk. Poznań, Motivex,
s. 129-141.
Puppel S., Dziubalska-Kołaczyk K. (red.) (2000). Multis vocibus de lingua. Poznan, Motivex.
o f the Polish student o f English. Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.
Berne E. (1999). Dzień dobry... i co dalej? Poznań, Rebis.
Bower G. H. (1994). Some relations between emotions and memory. W: The nature o f emotion. Red.
P. Ekman i R. J. Davidson. New York, Oxford, Oxford University Press, s. 303-305.
Dykcik W. (red.) (2001). Pedagogika specjalna. Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.
Ekman P., Davidson R. J. (red.) (1994). The nature o f emotion. New York, Oxford, Oxford
University Press.
Freud S. (2000). Poza zasadą przyjemności. Warszawa, PWN.
Mandler G. (1984). Mind and body. New York, WW Norton and Company.
Maruszewski T., Ścigała E. (1998). Emocje - aleksytymia - poznanie. Poznań, Wydawnictwo
Fundacji Humaniora.
Pfeiffer W. (2001). Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań, Wagros.
Puppel S. (1996). A concise guide to psycholinguistics. Poznań, Bene Nati.
Puppel S. (2000). Psycholingwistyka a nauczanie języków obcych: próba krótkiego podsumowania.
W: Multis vocibus de lingua. Red. S. Puppel, K. Dziubalska-Kołaczyk. Poznań, Motivex,
s. 129-141.
Puppel S., Dziubalska-Kołaczyk K. (red.) (2000). Multis vocibus de lingua. Poznan, Motivex.
Bogusławska-Tafelska, M. (2007). EDUKACJA STUDENTA MINIMALNEGO: PRAKTYCZNA APLIKACJA TRYCHOTOMICZNEGO MODELU MAKSYMALNO-OPTYMALNO-MINIMALNEGO. Acta Neophilologica, (IX), 81–96. Pobrano z https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/an/article/view/1340
Marta Bogusławska-Tafelska
Instytut Neofilologii UWM w Olsztynie
Instytut Neofilologii UWM w Olsztynie
Inne teksty tego samego autora
- Marta Bogusławska-Tafelska, PsycholinguisticMechanisms in Translation , Acta Neophilologica: Nr III (2001): Acta Neophilologica
- Marta Bogusławska-Tafelska, THE LANGUAGE OF MEDICINE: SOME REMARKS ON THE COMMUNICATIYE INTENTION YIOLATION , Acta Neophilologica: Nr XI (2009): Acta Neophilologica
- Marta Bogusławska-Tafelska, LEARNING AS A LIFE STRATEGY , Acta Neophilologica: Nr VII (2005): Acta Neophilologica
- Marta Bogusławska-Tafelska, FRAME STRUCTURES IN THE TRANSLATION PROCESS , Acta Neophilologica: Nr IV (2002): Acta Neophilologica