The Evaluative Adjectives in Press Advertising (on Russian Women’s Magazines)
Anna Romanik
Instytut Filologii Wschodniosłowiańskiej Uniwersytet w BiałymstokuAbstract
The author of the paper deals with evaluative adjectives used on press advertising. The researched
lexemes were excerpted from Russian women’s magazines, published in 2010–2013. The main
purpose of this article was to classify selected lexicon by few criteria, such as, semantic meaning,
frequency of their usage and morphological and syntactical methods of valuation. Research has
shown that verbal valuation in advertising, which is a result of language manipulation, guaranties
commercial success for communicant.
Keywords:
advertising, evaluative adjective, language manipulation, lexicology, valuationReferences
Bartmiński, J. (2003). Miejsce wartości w językowym obrazie świata. W: J. Bartmiński (red.). Język
w kręgu wartości. Studia semantyczne. Lublin: Wydawnictwo UMCS, s. 59–86.
Bralczyk, J. (2004). Język na sprzedaż. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Budzyński, W. (1999). Reklama – techniki skutecznej perswazji. Warszawa: Wydawnictwo
„Poltext”.
Kochan, M. (2005). Slogany w reklamie i polityce. Warszawa: Wydawnictwo „Trio”.
Lewiński, P.H. (2008). Retoryka reklamy. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Lusińska, A. (2007). Reklama a frazeologia: teksty reklamowe jako źródło nowych frazeologizmów.
Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Puzynina, J. (1992). Język wartości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Szczęsna, E. (2003). Poetyka reklamy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Арутюнова, Д.Н. (1988). Типы языковых значений: Оценка. Событие. Факт. Москва: Изд.
Наука.
Головлёва, Е.Л. (2002). Основы рекламы. Москва: Изд. Социум.
Медведева, Е.В. (2008). Рекламная коммуникация. Москва: Изд. ЛКИ.
Шатин, Ю.В. (2003). Построение рекламного текста. Москва: Изд. Бератор-Пресс.
w kręgu wartości. Studia semantyczne. Lublin: Wydawnictwo UMCS, s. 59–86.
Bralczyk, J. (2004). Język na sprzedaż. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Budzyński, W. (1999). Reklama – techniki skutecznej perswazji. Warszawa: Wydawnictwo
„Poltext”.
Kochan, M. (2005). Slogany w reklamie i polityce. Warszawa: Wydawnictwo „Trio”.
Lewiński, P.H. (2008). Retoryka reklamy. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Lusińska, A. (2007). Reklama a frazeologia: teksty reklamowe jako źródło nowych frazeologizmów.
Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Puzynina, J. (1992). Język wartości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Szczęsna, E. (2003). Poetyka reklamy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Арутюнова, Д.Н. (1988). Типы языковых значений: Оценка. Событие. Факт. Москва: Изд.
Наука.
Головлёва, Е.Л. (2002). Основы рекламы. Москва: Изд. Социум.
Медведева, Е.В. (2008). Рекламная коммуникация. Москва: Изд. ЛКИ.
Шатин, Ю.В. (2003). Построение рекламного текста. Москва: Изд. Бератор-Пресс.
Romanik, A. (2014). The Evaluative Adjectives in Press Advertising (on Russian Women’s Magazines). Acta Neophilologica, 1(XVI), 107–114. Retrieved from https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/an/article/view/809
Anna Romanik
Instytut Filologii Wschodniosłowiańskiej Uniwersytet w Białymstoku
Instytut Filologii Wschodniosłowiańskiej Uniwersytet w Białymstoku
Most read articles by the same author(s)
- Anna Romanik, Anglicisms from the Field of Ecology in Polish and Russian Lifestyle Magazines , Acta Neophilologica: Vol. 1 No. XXVI (2024): Acta Neophilologica
Similar Articles
- Magdalena Makowska, Microsyntax in Microtexts. Syntax Analysis of Fable Titles for Children , Acta Neophilologica: Vol. 2 No. XIV (2012): Acta Neophilologica
You may also start an advanced similarity search for this article.