Opublikowane: 2018-12-201

W kwestii prawdziwości dzieł sztuki

Józef Dębowski
Humanistyka i Przyrodoznawstwo
Dział: Artykuły Inne tematy
https://doi.org/10.31648/hip.2625

Abstrakt

W niniejszym artykule rozważam możliwość orzekania prawdy i fałszu (cech prawdziwości i fałszywości) o wytworach aktywności artystycznej człowieka, czyli dziełach  sztuki. Rozważania te zawierają trzy ograniczenia: (1) w polu moich zainteresowań pozostają przede wszystkim literackie dzieła sztuki; (2) chodzi mi przede wszystkim o czysto poznawczy sens prawdy i fałszu, w szczególności, możliwość aplikacji tzw. klasycznej definicji prawdy; (3) za podstawę swoich rozważań (a co najmniej ich punkt wyjścia) biorę przede wszystkim ustalenia wypływające z rozważań fenomenologów, w szczególności: W. Stróżewskiego, R. Ingardena, M. Heideggera i E. Husserla. Ustalenia te pozwalają mi ostatecznie przyjąć, iż dzieła sztuki nie mogą być wprawdzie nosicielami prawdy klasycznie pojętej (ta bowiem jest własnością sądów sensu stricte), ale są i mogą być siedliskiem „prawdy jako manifestacji” (veritas ut manifestatio).

Słowa kluczowe:

prawda, sąd, quasi-sąd, obiektywność, ontyczna obiektywność, transcendencja,, dzieło sztuki

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Dębowski, J. (2018). W kwestii prawdziwości dzieł sztuki. Humanistyka I Przyrodoznawstwo, (24), 455–469. https://doi.org/10.31648/hip.2625

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.