Published: 2018-12-201

On Truthfulness in Works of Art

Józef Dębowski
Humanities and Natural Sciences
Section: articles
https://doi.org/10.31648/hip.2625

Abstract

W niniejszym artykule rozważam możliwość orzekania prawdy i fałszu (cech prawdziwości i fałszywości) o wytworach aktywności artystycznej człowieka, czyli dziełach  sztuki. Rozważania te zawierają trzy ograniczenia: (1) w polu moich zainteresowań pozostają przede wszystkim literackie dzieła sztuki; (2) chodzi mi przede wszystkim o czysto poznawczy sens prawdy i fałszu, w szczególności, możliwość aplikacji tzw. klasycznej definicji prawdy; (3) za podstawę swoich rozważań (a co najmniej ich punkt wyjścia) biorę przede wszystkim ustalenia wypływające z rozważań fenomenologów, w szczególności: W. Stróżewskiego, R. Ingardena, M. Heideggera i E. Husserla. Ustalenia te pozwalają mi ostatecznie przyjąć, iż dzieła sztuki nie mogą być wprawdzie nosicielami prawdy klasycznie pojętej (ta bowiem jest własnością sądów sensu stricte), ale są i mogą być siedliskiem „prawdy jako manifestacji” (veritas ut manifestatio).

Keywords:

truth, judgement, uasi- judgement, objectivity, ontic objectivity, transcendence, work of art

Download files

Citation rules

Dębowski, J. (2018). On Truthfulness in Works of Art. Humanities and Natural Sciences, (24), 455–469. https://doi.org/10.31648/hip.2625

Cited by / Share

This website uses cookies for proper operation, in order to use the portal fully you must accept cookies.