Veröffentlicht am: 2018-09-031

Nauka krycznego myślenia w herezji, czyli o pożytkach ukrytych w heretyckich poglądach

Joanna Hańderek
Humanistyka i Przyrodoznawstwo
Rubrik: Artikel
https://doi.org/10.31648/hip.482

Abstract

W niniejszym artykule zostanie omówiona herezja jako fenomen kulturowy zakorzeniony w tradycji myśli i filozofii europejskiej od czasów starożytności. Herezja potraktowana będzie jako kulturotwórcze zjawisko wyrażające zdolność do krytycznego myślenia oraz podejmowania namysłu wbrew ogólnym tendencjom danej epoki. Jako sprzeciw staje się manifestem niezależności samej filozofii, pozwalając na rozwijanie własnych doktryn i założeń myślenia. W artykule poruszone też będzie zagadnienie przeciwstawienia się herezji i problem: dlaczego herezję uznawano za przejaw wrogości i tego co negatywne nie tylko poznawczo, ale i moralnie. Ukazana też zostanie ważna rola herezji jako sposobu myślenia sceptycznego, rozwijającego filozoficzny namysł, jak również samą kulturę, dająca jej kontrapunkt tak potrzebny do rozwoju i myślenia.

Dateien herunterladen

Zitierregeln

Hańderek, J. (2018). Nauka krycznego myślenia w herezji, czyli o pożytkach ukrytych w heretyckich poglądach. Humanistyka I Przyrodoznawstwo, (20), 43–61. https://doi.org/10.31648/hip.482

Zitiert von / Teilen

##plugins.themes.libcom.BOCookieBarText##