Opublikowane: 2018-09-291

Obrazy Olsztyna utrwalone w najnowszej prozie roczników 70. i 80. w relacji z przeszłością i teraźniejszością

Joanna Chłosta-Zielonka

Abstrakt

The aim of the paper is to point at the way in which contemporary writers use collective memory connected with Olsztyn, the town in which traces of the past can be seen in architectural and cultural landscape. Quoting after Elżbieta Rybicka definition of the memorials by the French researcher Pierre’a Nora, it can be assumed that memories concerning the past are kept by topographic places and monuments: statues, cemeteries and architecture. In the generation of people born in 70s won strategy which is called by Bartosz Korzeniewski ”de-browning” of history. The authors referred to the sings of the town’s past very critically. It was not until the first decade of the 21st century when the perspective of the description of Olsztyn’s everyday life changed. It can be noticed in the crime stories written by Tomasz Białkowski, short story by Michał Kotliński and crime story Rage by Zygmunt Miłoszewski.

Słowa kluczowe:

przeszłość, teraźniejszość, pamięć, historia

Inne teksty tego samego autora

1 2 > >> 

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Chłosta-Zielonka, J. (2018). Obrazy Olsztyna utrwalone w najnowszej prozie roczników 70. i 80. w relacji z przeszłością i teraźniejszością. Prace Literaturoznawcze, (3). Pobrano z https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/pl/article/view/1157

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.