The guerilla fight against the “monarcho-fascist regime” in the film interpretation of the BPR period

Wojciech Jóźwiak

Adam Mickiewicz University Poznań


Abstract

The politically pressured narrative of the partisan fights from June 1941 to September 1944 became one of the ideological foundations of the Bulgarian People’s Republic. Creating and consolidating the imposed picture of events was an extremely one-sided and manipulated interpretation of the civil war in Bulgaria in the first half of the 1940s. Its film and literary performance contributed significantly to the creation of a barrier, described by Pierre Sorlin, separating the recipients (viewers/readers) seduced by a one-sided narrative from the historical truth.


Keywords:

Bulgarian film, socialist culture, propaganda, anti-fascist cinemas


Arendt, H. (1993), Korzenie totalitaryzmu. Warszawa.   Google Scholar

Bakałow, G. (1979), Prezentacja bohaterstwa, [w:] Krzemień-Ojak, S. (red.), Antologia współcze¬snej estetyki bułgarskiej. Warszawa, 106-113.   Google Scholar

Bratoeva-Darakchieva, I. (2013), Balgarsko igralno kino ot Kalin Orelat do Misiya „London”. Sofia. [Братоева-Даракчиева И. (2013), Българско игрално кино от Калин Орелът до Мисия „Лондон“. София.]   Google Scholar

Campbell, J. (2009), Potęga mitu. Rozmowy Billa Moyersa z Josephem Campbellem. Kraków.   Google Scholar

Dymitrow, G. (1979), List do Związku Pisarzy Bułgarskich, [w:] Krzemień-Ojak, S. (red.), Antologia współczesnej estetyki bułgarskiej. Warszawa, 69-71.   Google Scholar

Greń, P. | Morawski, K. (2020), Medialne obrazy wroga. Poznań.   Google Scholar

Grozev, A. (2011), Kinoto v Balgaria, ch. I (1897-1956). Sofia. [Грозев, А. (2011), Киното в България, ч. I (1897-1956). София.]   Google Scholar

Jarecka, U. (2008), Propaganda wizualna słusznej wojny. Media wizualne XX wieku wobec kon¬fliktów zbrojnych. Warszawa.   Google Scholar

Jarecka, U. (2009), Nikczemny wojownik na słusznej wojnie. Wybrane aspekty obrazu wojny w mediach wizualnych. Warszawa.   Google Scholar

Koen, A. (1983), 1923 – 1944 – 1983, Sakrovena tema na balgatskoto kino, [in:] Filomvi novini 9, 3. [Коен, А. (1983), 1923 – 1944 – 1983, Съкровена тема на българското кино, [в:] Филмови новини 9, 3.]   Google Scholar

Kracauer, S. (2008), Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości. Gdańsk.   Google Scholar

Schmitt, C. (2012), Teologia polityczna i inne pisma. Warszawa.   Google Scholar

Sharlanov, D. (2009), Istoria na komunizma v Balgaria. T. I: Komuniziraneto na Balgaria. Sofia. [Шарланов, Д. (2009), История на комунизма в България. Т. I: Комунизирането на България. София.]   Google Scholar

Sorlin, P. (2008), Telewizja i nasze rozumienie historii. Pogawędka, [w:] Kurz, I. (red.), Film i historia. Antologia. Warszawa, 281-303.   Google Scholar

Stelmach, K. (2014), Mediatyzacja propagandy – propagandyzacja mediów wczoraj i dziś, [w:] Zeszyty Prasoznawcze 57 (2), 408-421.   Google Scholar

Stomma, L. (2014), Antropologia wojny. Warszawa.   Google Scholar

Sztumski, J. (1990), Propaganda – jej problemy i metody. Katowice.   Google Scholar

Wojnicka, J. | Katafiasz, O. (2008), Słownik wiedzy o filmie. Od braci Lumière do Pedro Almodóvara. Warszawa.   Google Scholar

Żiwkow, T. (1979), Bliżej narodu, bliżej życia, [w:] Krzemień-Ojak, S. (red.), Antologia współcze¬snej estetyki bułgarskiej. Warszawa, 79-105.   Google Scholar

Żygulski, K. (1973), Bohater filmowy, studium socjologiczne. Warszawa.   Google Scholar


Published
2024-12-22

Cited by

Jóźwiak, W. (2024). The guerilla fight against the “monarcho-fascist regime” in the film interpretation of the BPR period. Przegląd Wschodnioeuropejski, 15(2), 303–314. https://doi.org/10.31648/pw.10879

Wojciech Jóźwiak 
Adam Mickiewicz University Poznań