The guerilla fight against the “monarcho-fascist regime” in the film interpretation of the BPR period
Wojciech Jóźwiak
Adam Mickiewicz University PoznańAbstract
The politically pressured narrative of the partisan fights from June 1941 to September 1944 became one of the ideological foundations of the Bulgarian People’s Republic. Creating and consolidating the imposed picture of events was an extremely one-sided and manipulated interpretation of the civil war in Bulgaria in the first half of the 1940s. Its film and literary performance contributed significantly to the creation of a barrier, described by Pierre Sorlin, separating the recipients (viewers/readers) seduced by a one-sided narrative from the historical truth.
Keywords:
Bulgarian film, socialist culture, propaganda, anti-fascist cinemasReferences
Arendt, H. (1993), Korzenie totalitaryzmu. Warszawa. Google Scholar
Bakałow, G. (1979), Prezentacja bohaterstwa, [w:] Krzemień-Ojak, S. (red.), Antologia współcze¬snej estetyki bułgarskiej. Warszawa, 106-113. Google Scholar
Bratoeva-Darakchieva, I. (2013), Balgarsko igralno kino ot Kalin Orelat do Misiya „London”. Sofia. [Братоева-Даракчиева И. (2013), Българско игрално кино от Калин Орелът до Мисия „Лондон“. София.] Google Scholar
Campbell, J. (2009), Potęga mitu. Rozmowy Billa Moyersa z Josephem Campbellem. Kraków. Google Scholar
Dymitrow, G. (1979), List do Związku Pisarzy Bułgarskich, [w:] Krzemień-Ojak, S. (red.), Antologia współczesnej estetyki bułgarskiej. Warszawa, 69-71. Google Scholar
Greń, P. | Morawski, K. (2020), Medialne obrazy wroga. Poznań. Google Scholar
Grozev, A. (2011), Kinoto v Balgaria, ch. I (1897-1956). Sofia. [Грозев, А. (2011), Киното в България, ч. I (1897-1956). София.] Google Scholar
Jarecka, U. (2008), Propaganda wizualna słusznej wojny. Media wizualne XX wieku wobec kon¬fliktów zbrojnych. Warszawa. Google Scholar
Jarecka, U. (2009), Nikczemny wojownik na słusznej wojnie. Wybrane aspekty obrazu wojny w mediach wizualnych. Warszawa. Google Scholar
Koen, A. (1983), 1923 – 1944 – 1983, Sakrovena tema na balgatskoto kino, [in:] Filomvi novini 9, 3. [Коен, А. (1983), 1923 – 1944 – 1983, Съкровена тема на българското кино, [в:] Филмови новини 9, 3.] Google Scholar
Kracauer, S. (2008), Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości. Gdańsk. Google Scholar
Schmitt, C. (2012), Teologia polityczna i inne pisma. Warszawa. Google Scholar
Sharlanov, D. (2009), Istoria na komunizma v Balgaria. T. I: Komuniziraneto na Balgaria. Sofia. [Шарланов, Д. (2009), История на комунизма в България. Т. I: Комунизирането на България. София.] Google Scholar
Sorlin, P. (2008), Telewizja i nasze rozumienie historii. Pogawędka, [w:] Kurz, I. (red.), Film i historia. Antologia. Warszawa, 281-303. Google Scholar
Stelmach, K. (2014), Mediatyzacja propagandy – propagandyzacja mediów wczoraj i dziś, [w:] Zeszyty Prasoznawcze 57 (2), 408-421. Google Scholar
Stomma, L. (2014), Antropologia wojny. Warszawa. Google Scholar
Sztumski, J. (1990), Propaganda – jej problemy i metody. Katowice. Google Scholar
Wojnicka, J. | Katafiasz, O. (2008), Słownik wiedzy o filmie. Od braci Lumière do Pedro Almodóvara. Warszawa. Google Scholar
Żiwkow, T. (1979), Bliżej narodu, bliżej życia, [w:] Krzemień-Ojak, S. (red.), Antologia współcze¬snej estetyki bułgarskiej. Warszawa, 79-105. Google Scholar
Żygulski, K. (1973), Bohater filmowy, studium socjologiczne. Warszawa. Google Scholar
Adam Mickiewicz University Poznań