Naruszenie zasad ochrony interesów w toku uzasadnionych oczekiwań w wybranych przykładach materialnego prawa administracyjnego
Abstrakt
Artykuł koncentruje się na zagadnieniu ochrony uzasadnionych oczekiwań w relacjach i stosunkach jednostki z administracją publiczną. Celem artykułu jest poszukiwanie odpowiedzi na pytania co sprawia, że oczekiwania są uzasadnione lub, co odróżnia uzasadnione oczekiwania od takich rzeczy jak prawa lub uprawnienia, które są uzasadnione, ale nie są oczekiwaniami, jakie zasady procedury administracyjnej powinny regulować postępowanie administracji publicznej w odniesieniu do uzasadnionych oczekiwań a także czy warto chronić uzasadnione oczekiwania czy interesy w toku. Zasady ochrony interesów w toku czy ochrony uzasadnionych oczekiwań prowadzą do zderzenia się celu administracji, jakim jest zmiana polityki administracji, z potrzebą jednostki do ochrony swojego statusu prawnego, a także z jej oczekiwaniami co do przyszłych działań, jakich może oczekiwać od administracji publicznej. W prawie administracyjnym zarówno zasada ochrony uzasadnionych oczekiwań, jak i interesu w postępie rozumiane są przez pryzmat zasady zaufania obywateli do administracji publicznej przejawiającej się zarówno w stanowieniu prawa, jak i przede wszystkim w jego stosowaniu. Znaczenie tej zasady powinno rosnąć ze względu na coraz większą gwarancyjność postępowania administracyjnego stąd postulować można ich uregulowanie. Pomogłoby to także zrozumieć administrowanym, że zasady te chronią tylko te oczekiwania i interesy, które powstały w oparciu o normy prawne, a nie te, które powstały w wyniku subiektywnych nadziei administrowanego. W realizacji tych zasad idzie bowiem o podtrzymywanie zaufania do administracji, a nie ochronę oczekiwań, które jednostka zdecydowała się pielęgnować na własne ryzyko.
Słowa kluczowe:
prawo administracyjne, ochrona uzasadnionych oczekiwań, ochrona interesów w toku postępowania, zasady zaufania do administracji publicznej, pewność prawa, poleganie na administracjiBibliografia
Blanke H. J., Vertrauensschutz im deutschen und europäischen Verwaltungsrecht, Mohr Siebeck 2000 Google Scholar
Craig P., EU Administrative Law, Oxford 2019 Google Scholar
Glumińska-Pawlic J., Obidowski J., O potrzebie respektowania norm konstytucyjnych w przypadku braku przepisów intertemporalnych w ustawach podatkowych, ,, Kwartalnik Prawa Podatkowego - Issue 2 (2023), Google Scholar
Kmieciak Z., Zarys teorii postępowania administracyjnego, Warszawa 2014, Google Scholar
Ilków D, Mikroplan wobec modelu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, niepublikowana, Google Scholar
Ilków D., Mikroplan wobec modelu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, Adam Mickiewicz University Law Review 2016/6, S. 262. Google Scholar
Lemańska J., Uzasadnione oczekiwania w perspektywie prawa krajowego i regulacji europejskich, Warszawa 2016. Google Scholar
Mikołajewicz J., Prawo intertemporalne a zasada państwa prawnego [w:] Demokratyczne państwo prawa: Zagadnienia wybrane, red. M. Aleksandrowicz, A. Jamróz, L. Jamróz, Białystok 2014 Google Scholar
Morawska E., Klauzula państwa prawnego w Konstytucji RP na tle orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, Toruń 2003, Google Scholar
Prus Ł., Ochrona uzasadnionych oczekiwań jednostki jako zasada ogólna europejskiego prawa administracyjnego, Warszawa 2018, Google Scholar
Schmidt-Aßmann E., Der Rechtsstaat, [w:] J. Isensee, P. Kirchof (eds.), Handbuch des Google Scholar
Staatsrechts der Bundesrepublik Deutschland, Band I, Grundlagen von Staat und Verfassung, Google Scholar
Heidelberg 1987 Google Scholar
Szewczyk E., Szewczyk, Generalny akt administracyjny, Warszawa 2014, s. 35. Google Scholar
Świątkiewicz J., Europejski Kodeks Dobrej Administracji (wprowadzenie, tekst i komentarz o zastosowaniu kodeksu w kategoriach polskich procedur administracyjnych), Warszawa 2007, Węglińska J., Zasada ochrony zaufania obywateli do państwa i do stanowionego przez nie prawa jako dyrektywa poprawnej legislacji, ,,Prawo w działaniu sprawy cywilne’’ 2020, nr 42, Google Scholar
Zając W., Przepisy przejściowe a zasada działania nowego prawa wprost, Warszawa 2010, Google Scholar
Zalasiński T., Zasada prawidłowej legislacji w poglądach Trybunału Konstytucyjnego, Warszawa 2008, Google Scholar
Ziemski K., Zasady ogólne prawa administracyjnego, Poznań 1989. Google Scholar
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.