Przyczyny nieważności umowy o budowę lub przebudowę drogi publicznej zawartej obligatoryjnie ze względu na inwestycję niedrogową. Wybrane zagadnienia
Maciej Kruś
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniuhttps://orcid.org/0000-0001-8500-6927
Marcel Krzanowski
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniuhttps://orcid.org/0000-0003-1008-1687
Abstrakt
W artykule zaprezentowano wyniki badań nad wybranymi zagadnieniami związanymi z nieważnością umów o budowę lub przebudowę drogi publicznej zawartych obligatoryjnie ze względy na inwestycję niedrogową. Chodzi o umowy zawierane na podstawie art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych między zarządcą drogi a inwestorem. Celem badań jest weryfikacja niektórych z potencjalnych przyczyn skutkujących nieważnością takiej. Z badań wynika, że spośród okoliczności rozpatrywanych jako potencjalne przyczyny nieważności takiej umowy, wyłącznie obiektywny brak obowiązku do budowy lub rozbudowy drogi publicznej po stronie inwestora jest równoznaczny z nieważnością. Strony takiej umowy jako umowy prawa prywatnego zawieranej w warunkach administracyjnoprawnych ograniczeń, mogą dochodzić ustalenia istnienia albo nieistnienia tego obowiązku, a więc i obowiązku zawarcia umowy oraz oceny legalności treści tej umowy w drodze powództwa przed sądem powszechnym.
Słowa kluczowe:
prawo administracyjne, umowa drogowa, nieważność, umowa w administracji publicznej, brak swobody, przymusBibliografia
M. Burtowy, Komentarz do art. 16, [w:] Drogi publiczne. Komentarz, M. Burtowy, Warszawa 2022, LEX/el. Google Scholar
P. Machnikowski, Komentarz do art. 3531, [w:] Kodeks cywilny. Komentarz. E. Gniewek, P. Machnikowski (red.), Warszawa 2023, Legalis/el. Google Scholar
R. Strugała, Komentarz do art. 82, [w:] Kodeks cywilny. Komentarz, E. Gniewek, P. Machnikowski (red.), Warszawa 2023, Legalis/el. Google Scholar
M. Górski, Umowa drogowa – prawo a praktyka, „Samorząd Terytorialny” 2023, nr 4, s. 7-18. Google Scholar
M. Gutowski, Nieważność czynności prawnej, Warszawa 2017, Legalis/el. Google Scholar
Z. Cieślik, Konstytucyjne podstawy kontraktowania działań administracji publicznej, [w:] Prawo administracyjne dziś i jutro, J. Jagielski, M. Wierzbowski (red.), Warszawa 2018, s. 177-189. Google Scholar
P. Zaborniak, Komentarz do art. 16, [w:] Ustawa o drogach publicznych. Komentarz, W. Maciejko, P. Zaborniak, Warszawa 2010, LEX/el. Google Scholar
M. Kruś, Umowa na budowę albo przebudowę drogi – jako instrument realizacji publicznego prawa podmiotowego państwa albo jednostki samorządu terytorialnego, [w:] Umowy w administracji publicznej, S. Pawłowski (red.), Warszawa 2022, s. 95-112. Google Scholar
R. Szczepaniak, Umowy w administracji z perspektywy cywilistycznej, [w:] S. Pawłowski (red.), Umowy w adminsitracji publicznej, S. Pawłowski (red.), Warszawa 2022, s. 47-74. Google Scholar
A. Redelbach, S. Wronkowska, Z. Ziembiński, Zarys teorii państwa i prawa, Warszawa 1992. Google Scholar
M. Kruś, Wykonywanie władzy publicznej a publiczne prawa podmiotowe jednostek samorządu terytorialnego [w:] Podmiotowość samorządu terytorialnego – ustrojowe pytania i dylematy, M. Stec, K. Małysa-Sulińska (red.), Warszawa 2020, LEX/el. Google Scholar
K. Kokocińska, Administracyjne prawo prywatne (Verwaltungsprivatrecht), [w:] Konstytucyjne bariery stosowania prawa prywatnego w sektorze publicznym, R. Szczepaniak (red.), Poznań 2020, s. 161-164. Google Scholar
R. Szczepaniak, Artykuł 3531 polskiego k.c. jako podstawa prawna zawierania umów przez pomioty sektora publicznego, [w:] Konstytucyjne bariery stosowania prawa prywatnego w sektorze publicznym, R. Szczepaniak (red.), Poznań 2020, s. 231. Google Scholar
R. Szczepaniak, M. Krzymuski, Wnioski, [w:] Konstytucyjne bariery stosowania prawa prywatnego w sektorze publicznym, R. Szczepaniak (red.), Poznań 2020, s. 250-257. Google Scholar
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
https://orcid.org/0000-0003-1008-1687
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.