Rola proweniencji w uwierzytelnianiu dzieł sztuki

Anna Koziczak

Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
https://orcid.org/0000-0003-3057-2213


Abstrakt

Rynek sztuki jest nieprzejrzysty, nieuregulowany od strony prawnej. Procedura uwierzytelniania dzieł sztuki, podobnie jak procedury ich atrybucji czy wyceny, a także działalność uczestników rynku, nie są objęte jakimikolwiek standardami, co w połączeniu z wysoką wartością rynku sprzyja przestępczości, w szczególności fałszerstwom. Praca przedstawia znaczenie proweniencji na tle innych metod weryfikacji autentyczności dzieł sztuki. Jej rola zmieniała się w czasie: początkowo uważana była za mało istotną w porównaniu z opinią uznanych ekspertów lub sygnaturą, ostatnio jednak traktowana jest pierwszoplanowo. Celem artykułu jest wykazanie, że nie ma do tego podstaw: proweniencja stanowi istotny element procesu uwierzytelniania, ale nie powinna zastępować pozostałych metod, lecz być stosowana łącznie z nimi. Klasyczne metody uwierzytelniania powinny być przy tym uzupełniane nowymi rozwiązaniami, zwłaszcza rozwojem i upowszechnieniem międzynarodowych baz danych. Im bardziej wszechstronnie prowadzony będzie proces uwierzytelniania, tym będzie ono pewniejsze.


Słowa kluczowe:

Rynek sztuki, fałszerstwa dzieł sztuki, proweniencja, uwierzytelnianie dzieł sztuki, atrybucja dzieł sztuki


Amore A.M., The Art of the con, St. Martin’s Griffin, New York 2015   Google Scholar

Arnau F., Sztuka fałszerzy, fałszerze sztuki, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1988   Google Scholar

Bolz A., A Regulatory Framework for the Art. Market. Authenticity, Forgeries and the Role of Art Experts, Springer, Maastricht 2023   Google Scholar

Brózda B., O celowości i znaczeniu badania proweniencji oraz atrybucji dzieła sztuki, https://rynekisztuka.pl/2012/03/27/o-celowosci-i-znaczeniu-badania-proweniencji-oraz-atrybucji-dziela-sztuki/   Google Scholar

Casement W., The Many Faces of Art Forgery, Rowman & Littlefield, Lanham-Boulder-New York-London 2022   Google Scholar

Charney N., Introduction to Part 1, [w:] Art Crime. Terrorists, Tomb Raiders, Forgers and Thieves, N. Charney (red.), Palgrave Macmillan e-book, Houndmills 2016, s. 2-7   Google Scholar

Craddock P., Scientific Investigation of Copies, Fakes and Forgeries, Elsevier, Amsterdam, Boston (…), Tokyo 2009   Google Scholar

Findlay M., The Catalogue Raisonné, [w]: The Expert versus the Object. Judging Fakes and False Attributions in the Visual Arts, R. D. Spencer (red.), Oxford University Press, Oxford, New York 2004, s. 55-62   Google Scholar

Flynn T., The Art World. Compliant Victim?, [w]: Art Crime and its Prevention, A. Tompkins (red.), Lund Humphries in association with the Association for Research into Crimes Against Art, London 2016, s. 24-41   Google Scholar

Greenhalgh S., A Forger’s tale, Allen & Unwin, London 2015   Google Scholar

Jones M., Fake? The art of deception, University of California Press, Berkeley 1992   Google Scholar

Koziczak A., Odpowiedzialność karna ekspertów jako recepta na patologie na rynku sztuki, „International Journal of Legal Studies”, 2(14)2023, s. 231-242.   Google Scholar

Lenain T., Art Forgery. The History of the Modern Obsession, Reaktion Books, London 2011, s. 274.   Google Scholar

Markowski D., Koziczak A., Falsyfikat na polskim rynku dzieł sztuki; znaczenie sygnatury w wartościowaniu dzieła sztuki, [w]: Kultura w praktyce. Zagadnienia prawne, Tom 2, Wokół problematyki prawnej zabytków i rynku sztuki, A. Jagielska-Burduk, W Szafrański (red.), Poznań 2013   Google Scholar

Markowski D., Warsztat konserwatora zabytków, czyli o falsyfikatach, „Santander Art & Culture Law Review” 1/2017 (3), s. 189-202   Google Scholar

Perenyi K., Caveat Emptor, Pegasus Books, New York 2013   Google Scholar

Pyne L., Prawdziwe fałszerstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2021   Google Scholar

Salisbury L., Sujo A., Provenance, Penguin Books, New York 2009   Google Scholar

Wilk D., Fałszerstwa dzieł sztuki. Aspekty prawne i kryminalistyczne, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2015   Google Scholar

Zielińska K., Stan wyższej konieczności, czyli o potrzebie badań proweniencyjnych dzieł sztuki, https://cennebezcenne.pl/wp-content/uploads/2017/11/CBU_2015_3-4-s-30-33_ZIELINSKA.pdf   Google Scholar

Żaglewska D., Wpływ kapitału kulturowego na polski rynek antykwaryczny, Poznań 2015, https://repozytorium.amu.edu.pl/items/f024eeca-f254-44c9-a940-ca55326a18da, dostęp 26.11.2024).   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2025-06-24

Cited By /
Share

Koziczak, A. (2025). Rola proweniencji w uwierzytelnianiu dzieł sztuki. Studia Prawnoustrojowe, (68). https://doi.org/10.31648/sp.10838

Anna Koziczak 
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
https://orcid.org/0000-0003-3057-2213