Social scoring w usługach kredytowych w kontekście prawa o sztucznej inteligencji

Mateusz Pszczyński

Uniwersytet Opolski
https://orcid.org/0000-0002-3654-1795


Abstrakt

Wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) w sektorze finansowym zyskuje większą uwagę, szczególnie w zakresie oceny kredytowej i zarządzania ryzykiem. Jednym z innowacyjnych narzędzi stosowanych przez instytucje finansowe jest Social Scoring, który wykorzystuje dane z mediów społecznościowych do analizy profilu kredytobiorcy. Celem niniejszego artykułu jest wykazanie, że wykorzystanie scoringu społecznościowego w usługach finansowych jest niezgodne z nowymi przepisami unijnymi i krajowymi. W artykule przyjęto tezę, że wykorzystanie social scoringu i sztucznej inteligencji w usługach kredytowych narusza prawo do prywatności, stwarzając wysokie ryzyko nierównego traktowania i dyskryminacji w procesie oceny zdolności kredytowej. W artykule zastosowano podejście dogmatyczno-prawne, analizując przepisy polskiego prawa bankowego oraz regulacje unijne dotyczące oceny behawioralnej z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w usługach kredytowych. Następnie przeanalizowano obecne ramy prawne umożliwiające analizę behawioralną w usługach finansowych, a kolejno zbadano nowe regulacje wynikające z przepisów dotyczących sztucznej inteligencji. Na zakończenie podkreślono podstawowe wartości, które ograniczają scoring społeczny i zidentyfikowano kierunki rozwoju alternatywnych form oceny kredytowej. W świetle obecnych przepisów wyraźnie oddzielono dopuszczalne zastosowanie zautomatyzowanej analizy zdolności kredytowej, opierającej się na danych finansowych i ekonomicznych, od niedozwolonego social scoringu. Korzystanie z informacji z mediów społecznościowych w procesie decyzyjnym jest zakazane, a każda decyzja automatyczna musi umożliwiać odwołanie do oceny przeprowadzonej przez człowieka.


Słowa kluczowe:

prawo sztucznej inteligencji, akt o sztucznej inteligencji, punktacja społeczna, ocena kredytowa


Arroyo Amayuelas E., A Third Directive on Consumer Credit, European Review of Contract Law, vol. 20, no. 1, 2024, pp. 1-24., https://doi.org/10.1515/ercl-2024-2001   Google Scholar

Czech T. [w:] Kredyt konsumencki. Komentarz, wyd. III, Warszawa 2023, art. 9.   Google Scholar

Durand D., Credit-Rating Formulae , Risk Elements in Consumer Instalment Financing, NBER, 1941 URL: http://www.nber.org/chapters/c9265.   Google Scholar

Komisja Europejska. BIAŁA KSIĘGA w sprawie sztucznej inteligencji Europejskie podejście do doskonałości i zaufania PL, Bruksela, dnia 19.2.2020 r. COM(2020) 65 final.   Google Scholar

Kosinski M., Khambatta P., Wang Y., Facial recognition technology and human raters can predict political orientation from images of expressionless faces even when controlling for demographics and self-presentation. American Psychologist 2024, https://doi.org/10.1037/AMP0001295   Google Scholar

Kostka G., China’s social credit systems and public opinion: Explaining high levels of approval, New Media & Society, 2019, 21(7), 1565-1593. https://doi.org/10.1177/1461444819826402   Google Scholar

Kotlarz M., Ocena zdolności kredytowej w prawie i orzecznictwie europejskim, PS 2023, nr 11-12, s. 124-138.   Google Scholar

Kuchciński A., Ryzyko kredytowe w działalności banku, „Kwartalnik Naukowy Uczelni Vistula”, 2016, nr 2(48).   Google Scholar

Lehmann M., Narzędzia wspomagające ocenę wiarygondości kredytowej podmiotór sektora MSP. Scoring Behawioralny i scoring zysku, „Zeszyty Studiów Doktoranckich/Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu. Wydział Ekonomii”, nr46, 2009r..   Google Scholar

Liang F., Chen, Y., The making of “good” citizens: China's Social Credit Systems and infrastructures of social quantification, Policy & Internet, 2022, 14,114–135. https://doi.org/10.1002/poi3.291   Google Scholar

Mac Síthigh, D., Siems, M., The Chinese Social Credit System: A Model for Other Countries? Modern Law Review, 2019, 82(6), 1034-1071. https://doi.org/10.1111/1468-2230.12462   Google Scholar

Mednis A. [w:] Prawo bankowe. Komentarz, red. A. Mikos-Sitek, P. Zapadka, Warszawa 2022, art. 105(a).   Google Scholar

Nierodka A., Część IV ZDOLNOŚĆ KREDYTOWA [w:] A. Nierodka, I. Heropolitańska, T. Zdziarski, Kredyty, pożyczki i gwarancje bankowe, Warszawa 2021.   Google Scholar

Przanowski K., Credit scoring w erze big-data. Techniki modelowania z wykorzystaniem generatora losowych danych portfela consumer F.finance, Warszwa 2014.   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2025-06-24

Cited By /
Share

Pszczyński, M. (2025). Social scoring w usługach kredytowych w kontekście prawa o sztucznej inteligencji. Studia Prawnoustrojowe, (68). https://doi.org/10.31648/sp.11133

Mateusz Pszczyński 
Uniwersytet Opolski
https://orcid.org/0000-0002-3654-1795