Zasady legalizacji działalności całodobowych domów opieki dla osób w podeszłym wieku
Abstrakt
Proces starzenia się społeczeństwa w Polsce przyczynił się do rozwoju sektora prywatnego w zakresie świadczenia usług o charakterze opiekuńczo-bytowym na rzecz osób starszych. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, przedsiębiorcy spełniający warunki wynikające z tego aktu, uzyskują zezwolenie właściwego miejscowo wojewody na prowadzenie tego typu działalności co jest upowszechniane poprzez zamieszczenie wpisu w rejestrze prowadzonym przez ten organ. Celem artykułu jest wykazanie, że taka forma legalizacji jest niezbędna a wymagania stawiane podmiotom ubiegającym się o wydanie decyzji w tym zakresie są wysokie co jest ściśle związane z rodzajem usług świadczonych przez całodobowe domy opieki. W publikacji wskazano skąd wynika potrzeba rozwijania sektora prywatnego w zakresie świadczenia usług opiekuńczo-bytowych na rzecz osób starszym. Omówiono również zasady związane z legalizacją tego typu placówek. Z analizy przepisów odnoszących się do całodobowych domów opieki wynika, że proces ich legalizacji wymaga spełnienia licznych warunków odnoszących się zarówno do przedsiębiorcy rozpoczynającego działalność tego typu oraz do miejsca, gdzie placówka ma być prowadzona. Zdaniem Autorki rozważenia wymaga, czy wymogi odnoszące się w szczególności do wyposażenia pokoju mieszkalnego w całodobowym dom opieki uwzględniają zindywidualizowane potrzeby osoby korzystającej z niego.
Słowa kluczowe:
prawo administracyjne, całodobowy dom opieki, zezwolenie, osoba starsza, pomoc społeczna, wojewodaBibliografia
Auleytner J.K., Rola opieki długoterminowej w zapewnieniu godnego życia seniorom, „Exlibris Social Gerontology Journal” 2024, nr 27(2). Google Scholar
Czarny P., Florczak-Wątor M., Naleziński B., Radziewicz P., Tuleja P., Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, Lex, 2023. Google Scholar
Górzyńska T., Prawo do informacji i zasada jawności administracyjnej. Orzecznictwo Sądu Najwyższego, Naczelnego Sądu Administracyjnego i Trybunału Konstytucyjnego, Zakamycze, Kraków 1999. Google Scholar
Krawczyk J.M., Szukalski T., Bezpieczeństwo osób starszych w niepublicznym domu seniora, „Zeszyty Naukowe Gdańskiej Szkoły Wyższej” 2018, nr 1(18). Google Scholar
Sierpowska I., Pomoc społeczna. Komentarz, Lex, 2023. Google Scholar
Ura E., Prawo administracyjne, Wolters Kluwer, Warszawa 2024. Google Scholar
Waligórski M., Administracyjna reglamentacja działalności gospodarczej, Dom Wydawniczy „Ławica”, Poznań 1994. Google Scholar
World Health Organization, Older persons in emergencies – an active ageing perspective, https://extranet.who.int/agefriendlyworld/wp-content/uploads/2014/06/WHO-Older-Persons-in-Emergencies-An-Active-Ageing-Perspective.pdf Google Scholar
Wóycicka I., Kierunki rozwoju opieki nad osobami starszymi w Polsce, [w:] I. Wóycicka (red.), W stronę sprawiedliwej troski. Opieka nad osobami starszymi w Polsce, Fundacja im. Stefana Batorego, Warszawa 2022. Google Scholar
Wyszkowska D., Gabińska M., Romańska S., Sytuacja osób starszych w Polsce w 2022 r., Główny Urząd Statystyczny, Urząd Statystyczny w Białymstoku, Warszawa–Białystok 2023. Google Scholar
Ziębińska B., Pomoc społeczna w starzejącym się społeczeństwie, „Zeszyty Naukowe KUL” 2022, nr 4(260). Google Scholar
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
