Regulation of online platforms in the digital single market

Agnieszka Jabłonowska

Uniwersytet Łódzki
http://orcid.org/0000-0002-9622-0651


Abstrakt

Celem artykułu jest analiza i ocena inicjatyw podejmowanych na poziomie Unii Europejskiej, w celu odpowiedniego uregulowania platform internetowych. Punktem wyjścia dla przeprowadzonych badań jest opublikowana przez Komisję Europejską w 2015 r. „Strategia jednolitego rynku cyfrowego dla Europy”. W artykule podjęto rozważania na temat roli platform internetowych we współczesnej gospodarce cyfrowej, przedstawiono ich charakterystyczne cechy oraz związane z nimi szanse i zagrożenia. Następnie analizie zostały poddane dwa zagadnienia o kluczowym, zdaniem autorki, znaczeniu z punktu widzenia prawodawcy: ochrona i uprzedmiotowienie danych osobowych oraz alokacja ryzyka i odpowiedzialności. W toku analizy uwzględniono m.in. przepisy rozporządzenia 2016/679 o ochronie danych osobowych, dyrektywy 2019/770 w sprawie niektórych aspektów umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych oraz rozporządzenia 2019/1150 w sprawie propagowania sprawiedliwości i  przejrzystości dla użytkowników biznesowych korzystających z usług pośrednictwa internetowego. Analizie poddano ponadto instrumenty o charakterze soft law, takie jak komunikaty Komisji Europejskiej o platformach internetowych, o platformach współpracy oraz o zwalczaniu nielegalnych treści w Internecie. W ocenie autorki, wyznaczony przez powyższe akty kierunek działań zasługuje na aprobatę, o sukcesie projektu decydować będzie jednak skuteczność kolejnych kroków implementacyjnych. Niezbędne są również dalsze badania naukowe dotyczące takich kwestii, jak relacje prawa umów i prawa ochrony danych osobowych oraz możliwości skutecznego zaangażowania platform internetowych w celu minimalizowania zagrożeń związanych z ich rozwojem. 


Słowa kluczowe:

platformy internetowe, gospodarka współpracy, Unia Europejska, jednolity rynek cyfrowy.


Beale H. (2016), The Story of EU Contract Law – From 2001 to 2014, [in:] Research Handbook on EU Consumer and Contract Law, (ed.) C. Twigg-Flesner, Edward Elgar.   Google Scholar

Belk R. (2014), You Are What You Can Access: Sharing and Collaborative Consumption Online, “Journal of Business Research”, No. 67.   Google Scholar

Botsman R., Rogers R. (2011), What’s Mine Is Yours. The Rise of Collaborative Consumption, Harper Collins.   Google Scholar

Busch C. (2016), Crowdsourcing Consumer Confdence. How to Regulate Online Rating and Review Systems in the Collaborative Economy, [in:] European Contract Law and the Digital Single Market: The Implications of the Digital Revolution, (ed.) A. De Franceschi, Intersentia.   Google Scholar

Busch C., Schulte-Nolke H., Wiewiórowska-Domagalska A., Zoll F. (2016), The Rise of the Platform Economy: A New Challenge for EU Consumer Law?, “Journal of European Consumer and Market Law”, No. 5.   Google Scholar

Cantero Gamito M. (2017), Regulation.com: Self-Regulation and Contract Governance in the Platform Economy: A Research Agenda, “European Journal of Legal Studies”, No. 9   Google Scholar

Cauffman C. (2016), The Commission’s European Agenda for the Collaborative Economy – (Too) Platform and Service Provider Friendly?, “Journal of European Consumer and Market Law”, No. 5.   Google Scholar

Cohen M., Sundararajan A. (2015), Self-Regulation and Innovation in the Peer-to-Peer Sharing Economy, “University of Chicago Law Review Online”, No. 82.   Google Scholar

Guadamuz A. (2014), Developments in Intermediary Liability, in: Research Handbook on EU Internet Law, (eds.) A. Savin, J. Trzaskowski, Edward Elgar.   Google Scholar

Hatzopoulos V., Roma S. (2017), Caring for Sharing? The Collaborative Economy under EU Law, “Common Market Law Review”, No. 54.   Google Scholar

Helberger N. (2016), Profling and Targeting Consumers in the Internet of Things, in: Digital Revolution: Challenges for Contract Law in Practice, (eds.) R. Schulze, D. Staudenmayer, Nomos/Hart.   Google Scholar

Helberger N., Loos M. B. M, Guibault L., Mak C., Pessers L. (2013), Digital Content Contracts for Consumers, “Journal of Consumer Policy”, No. 36.   Google Scholar

Hildebrandt M., Gutwirth S. (eds) (2008), Profling the European Citizen: Cross-Disciplinary Perspectives, Springer.   Google Scholar

Holder S. (2019), For Ride-Hailing Drivers, Data Is Power, City Lab accessed 1.11.2019.   Google Scholar

Holzweber S. (2017), Market Defnition for Multi-Sided Platforms: A Legal Reappraisal, “World Competition”, No. 40.   Google Scholar

Kenney M., Zysman J. (2016), The Rise of the Platform Economy, “Issues in Science & Technology”, No. 32.   Google Scholar

Kerber W. (2016), Digital markets, data, and privacy: competition law, consumer law and data protection, “Journal of Intellectual Property Law and Practice”, No. 11.   Google Scholar

Khan M., Murgia M. (2019), EU draws up sweeping rules to curb illegal online content, Financial Times accessed 1.11.2019.   Google Scholar

Krämer A., Kalka R. (2017), How Digital Disruption Changes Pricing Strategies and Price Models, [in:] Phantom Ex Machina. Digital Disruption’s Role in Business Model Transformation, (eds.) A. Khare, B. Stewart, R. Schatz, Springer. Krämer J., Wohlfarth M. (2017), Market Power, Regulatory Convergence, and the Role of Data in Digital Markets, “Telecommunications Policy”, No. 41.   Google Scholar

Langhanke A., Schmidt-Kessel M. (2015), Consumer Data as Consideration, “Journal of European Consumer and Market Law”, No. 4.   Google Scholar

Lougher G., Kalmanowicz S. (2016), EU Competition Law in the Sharing Economy, “Journal of European Competition Law and Practice”, No. 7.   Google Scholar

Paal B. P. (2016), Internet Search Engines and Antitrust Law, “Journal of Intellectual Property Law and Practice”, No. 11.   Google Scholar

Pachuca-Smulska B. (2018), Implementation of Directive 2011/83/EU into Polish law, “Studia Prawnoustrojowe”, No. 42.   Google Scholar

Podszun R., Kreifels S. (2016), Digital Platforms and Competition Law, “Journal of European Consumer and Market Law”, No. 5.   Google Scholar

Ranchordás S. (2015), Does Sharing Mean Caring? Regulating Innovation in the Sharing Economy, “Minnesota Journal of Law, Science & Technology”, No. 16.   Google Scholar

Ramberg C. (2002), Internet Marketplaces: The Law of Auctions and Exchanges Online, Oxford University Press.   Google Scholar

Ratchford B. T. (2009), Quality May Not Win, “Journal of Marketing Research”, No. 46.   Google Scholar

Research group on the Law of Digital Services (2016), Discussion Draft of a Directive on Online Intermediary Platforms, “Journal of European Consumer and Market Law”, No. 5.   Google Scholar

Rochet J.-C., Tirole J. (2003), Platform Competition in Two-Sided Markets, “Journal of the European Economic Association”, No. 1.   Google Scholar

Schmechel P. (2016), Verbraucherdatenschutzrecht in Der EU-Datenschutz-Grundverordnung, SVRV accessed 1.11.2019.   Google Scholar

Szymielewicz K., Iwańska K. (2019), Śledzenie i proflowanie w sieci. Jak z klienta stajesz się towarem, Panoptykon accessed 1.11.2019.   Google Scholar

Taddeo M., Floridi L. (eds) (2017), The Responsibilities of Online Service Providers, Springer.   Google Scholar

Tonner K. (2014), From the Kennedy Message to Full Harmonising Consumer Law Directives: A Retrospect, [in:] Varieties of European Economic Law and Regulation: Liber amicorum for Hans Micklitz, (eds.) K. Purnhagen and P. Rott, Springer.   Google Scholar

Twigg-Flesner C. (2016), Disruptive Technology – Disrupted Law? How the Digital Revolution Affects (Contract) Law, [in:] European Contract Law and the Digital Single Market: The Implications of the Digital Revolution, (ed.) A. De Franceschi, Intersentia.   Google Scholar

  Google Scholar

Van Alstyne M., Parker G. (2017), Platform Business: From Resources to Relationships, “GfK-Marketing Intelligence Review”, No. 9.   Google Scholar

Wendehorst C. (2016), Consumer Contracts and the Internet of Things, [in:] Digital Revolution: Challenges for Contract Law in Practice, (eds.) R. Schulze, D. Staudenmayer, Nomos/Hart.   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2019-12-15

Cited By /
Share

Jabłonowska, A. (2019). Regulation of online platforms in the digital single market. Studia Prawnoustrojowe, (45), 63–79. https://doi.org/10.31648/sp.5190

Agnieszka Jabłonowska 
Uniwersytet Łódzki
http://orcid.org/0000-0002-9622-0651