Regulation of online platforms in the digital single market
Abstrakt
Celem artykułu jest analiza i ocena inicjatyw podejmowanych na poziomie Unii Europejskiej, w celu odpowiedniego uregulowania platform internetowych. Punktem wyjścia dla przeprowadzonych badań jest opublikowana przez Komisję Europejską w 2015 r. „Strategia jednolitego rynku cyfrowego dla Europy”. W artykule podjęto rozważania na temat roli platform internetowych we współczesnej gospodarce cyfrowej, przedstawiono ich charakterystyczne cechy oraz związane z nimi szanse i zagrożenia. Następnie analizie zostały poddane dwa zagadnienia o kluczowym, zdaniem autorki, znaczeniu z punktu widzenia prawodawcy: ochrona i uprzedmiotowienie danych osobowych oraz alokacja ryzyka i odpowiedzialności. W toku analizy uwzględniono m.in. przepisy rozporządzenia 2016/679 o ochronie danych osobowych, dyrektywy 2019/770 w sprawie niektórych aspektów umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych oraz rozporządzenia 2019/1150 w sprawie propagowania sprawiedliwości i przejrzystości dla użytkowników biznesowych korzystających z usług pośrednictwa internetowego. Analizie poddano ponadto instrumenty o charakterze soft law, takie jak komunikaty Komisji Europejskiej o platformach internetowych, o platformach współpracy oraz o zwalczaniu nielegalnych treści w Internecie. W ocenie autorki, wyznaczony przez powyższe akty kierunek działań zasługuje na aprobatę, o sukcesie projektu decydować będzie jednak skuteczność kolejnych kroków implementacyjnych. Niezbędne są również dalsze badania naukowe dotyczące takich kwestii, jak relacje prawa umów i prawa ochrony danych osobowych oraz możliwości skutecznego zaangażowania platform internetowych w celu minimalizowania zagrożeń związanych z ich rozwojem.
Słowa kluczowe:
platformy internetowe, gospodarka współpracy, Unia Europejska, jednolity rynek cyfrowy.Bibliografia
Beale H. (2016), The Story of EU Contract Law – From 2001 to 2014, [in:] Research Handbook on EU Consumer and Contract Law, (ed.) C. Twigg-Flesner, Edward Elgar. Google Scholar
Belk R. (2014), You Are What You Can Access: Sharing and Collaborative Consumption Online, “Journal of Business Research”, No. 67. Google Scholar
Botsman R., Rogers R. (2011), What’s Mine Is Yours. The Rise of Collaborative Consumption, Harper Collins. Google Scholar
Busch C. (2016), Crowdsourcing Consumer Confdence. How to Regulate Online Rating and Review Systems in the Collaborative Economy, [in:] European Contract Law and the Digital Single Market: The Implications of the Digital Revolution, (ed.) A. De Franceschi, Intersentia. Google Scholar
Busch C., Schulte-Nolke H., Wiewiórowska-Domagalska A., Zoll F. (2016), The Rise of the Platform Economy: A New Challenge for EU Consumer Law?, “Journal of European Consumer and Market Law”, No. 5. Google Scholar
Cantero Gamito M. (2017), Regulation.com: Self-Regulation and Contract Governance in the Platform Economy: A Research Agenda, “European Journal of Legal Studies”, No. 9 Google Scholar
Cauffman C. (2016), The Commission’s European Agenda for the Collaborative Economy – (Too) Platform and Service Provider Friendly?, “Journal of European Consumer and Market Law”, No. 5. Google Scholar
Cohen M., Sundararajan A. (2015), Self-Regulation and Innovation in the Peer-to-Peer Sharing Economy, “University of Chicago Law Review Online”, No. 82. Google Scholar
Guadamuz A. (2014), Developments in Intermediary Liability, in: Research Handbook on EU Internet Law, (eds.) A. Savin, J. Trzaskowski, Edward Elgar. Google Scholar
Hatzopoulos V., Roma S. (2017), Caring for Sharing? The Collaborative Economy under EU Law, “Common Market Law Review”, No. 54. Google Scholar
Helberger N. (2016), Profling and Targeting Consumers in the Internet of Things, in: Digital Revolution: Challenges for Contract Law in Practice, (eds.) R. Schulze, D. Staudenmayer, Nomos/Hart. Google Scholar
Helberger N., Loos M. B. M, Guibault L., Mak C., Pessers L. (2013), Digital Content Contracts for Consumers, “Journal of Consumer Policy”, No. 36. Google Scholar
Hildebrandt M., Gutwirth S. (eds) (2008), Profling the European Citizen: Cross-Disciplinary Perspectives, Springer. Google Scholar
Holder S. (2019), For Ride-Hailing Drivers, Data Is Power, City Lab accessed 1.11.2019. Google Scholar
Holzweber S. (2017), Market Defnition for Multi-Sided Platforms: A Legal Reappraisal, “World Competition”, No. 40. Google Scholar
Kenney M., Zysman J. (2016), The Rise of the Platform Economy, “Issues in Science & Technology”, No. 32. Google Scholar
Kerber W. (2016), Digital markets, data, and privacy: competition law, consumer law and data protection, “Journal of Intellectual Property Law and Practice”, No. 11. Google Scholar
Khan M., Murgia M. (2019), EU draws up sweeping rules to curb illegal online content, Financial Times accessed 1.11.2019. Google Scholar
Krämer A., Kalka R. (2017), How Digital Disruption Changes Pricing Strategies and Price Models, [in:] Phantom Ex Machina. Digital Disruption’s Role in Business Model Transformation, (eds.) A. Khare, B. Stewart, R. Schatz, Springer. Krämer J., Wohlfarth M. (2017), Market Power, Regulatory Convergence, and the Role of Data in Digital Markets, “Telecommunications Policy”, No. 41. Google Scholar
Langhanke A., Schmidt-Kessel M. (2015), Consumer Data as Consideration, “Journal of European Consumer and Market Law”, No. 4. Google Scholar
Lougher G., Kalmanowicz S. (2016), EU Competition Law in the Sharing Economy, “Journal of European Competition Law and Practice”, No. 7. Google Scholar
Paal B. P. (2016), Internet Search Engines and Antitrust Law, “Journal of Intellectual Property Law and Practice”, No. 11. Google Scholar
Pachuca-Smulska B. (2018), Implementation of Directive 2011/83/EU into Polish law, “Studia Prawnoustrojowe”, No. 42. Google Scholar
Podszun R., Kreifels S. (2016), Digital Platforms and Competition Law, “Journal of European Consumer and Market Law”, No. 5. Google Scholar
Ranchordás S. (2015), Does Sharing Mean Caring? Regulating Innovation in the Sharing Economy, “Minnesota Journal of Law, Science & Technology”, No. 16. Google Scholar
Ramberg C. (2002), Internet Marketplaces: The Law of Auctions and Exchanges Online, Oxford University Press. Google Scholar
Ratchford B. T. (2009), Quality May Not Win, “Journal of Marketing Research”, No. 46. Google Scholar
Research group on the Law of Digital Services (2016), Discussion Draft of a Directive on Online Intermediary Platforms, “Journal of European Consumer and Market Law”, No. 5. Google Scholar
Rochet J.-C., Tirole J. (2003), Platform Competition in Two-Sided Markets, “Journal of the European Economic Association”, No. 1. Google Scholar
Schmechel P. (2016), Verbraucherdatenschutzrecht in Der EU-Datenschutz-Grundverordnung, SVRV accessed 1.11.2019. Google Scholar
Szymielewicz K., Iwańska K. (2019), Śledzenie i proflowanie w sieci. Jak z klienta stajesz się towarem, Panoptykon accessed 1.11.2019. Google Scholar
Taddeo M., Floridi L. (eds) (2017), The Responsibilities of Online Service Providers, Springer. Google Scholar
Tonner K. (2014), From the Kennedy Message to Full Harmonising Consumer Law Directives: A Retrospect, [in:] Varieties of European Economic Law and Regulation: Liber amicorum for Hans Micklitz, (eds.) K. Purnhagen and P. Rott, Springer. Google Scholar
Twigg-Flesner C. (2016), Disruptive Technology – Disrupted Law? How the Digital Revolution Affects (Contract) Law, [in:] European Contract Law and the Digital Single Market: The Implications of the Digital Revolution, (ed.) A. De Franceschi, Intersentia. Google Scholar
Van Alstyne M., Parker G. (2017), Platform Business: From Resources to Relationships, “GfK-Marketing Intelligence Review”, No. 9. Google Scholar
Wendehorst C. (2016), Consumer Contracts and the Internet of Things, [in:] Digital Revolution: Challenges for Contract Law in Practice, (eds.) R. Schulze, D. Staudenmayer, Nomos/Hart. Google Scholar