Zasady etyki zawodowej pracowników instytucji unijnych na przykładzie członków Komisji Europejskiej

Dagmara Jaroszewska-Choraś

a:1:{s:5:"pl_PL";s:87:"Katedra Prawa, Instytut Prawa i Ekonomii, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy";}


Abstrakt

Celem niniejszego artykułu oraz jego głównym założeniem jest analiza przepisów dotyczących zasad etycznego zachowania osób zatrudnionych w sferze publicznej, ze szczególnym uwzględnieniem członków Komisji Europejskiej. Badaniu poddano pierwotne oraz wtórne prawo Unii Europejskiej oraz dokumenty o charakterze soft law.  Funkcjonariusz publiczny niezależnie od tego czy został zatrudniony w administracji krajowej czy unijnej, musi przestrzegać odpowiednich standardów postępowania. Takie standardy powinny być uregulowane np. w kodeksach etyki zawodowej i mają zastosowanie wobec osób zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych oraz osób będących członkami instytucji unijnych. Rozwój prawodawstwa dotyczącego kodeksów postępowania członków KE trwa od kilkunastu lat, a największe przyspieszenie oraz zaostrzenie norm w tym obszarze nastąpiło po 2018 roku.


Słowa kluczowe:

Prawo Unii Europejskiej, etyka zawodowa, Komisja Europejska, dobra administracja, konflikt interesów


Banaszkiewicz A., Karta Praw Podstawowych, jako „uwieńczenie” unijnego systemu ochrony praw człowieka, [w:] M. Sadowski, P. Szymaniec, Prawa Człowieka – idea, instytucje, krytyka, „Studia Erasmiana Wratislavensia” 2010, z. IV.   Google Scholar

Barankiewicz T., Etyka urzędnicza – funkcje, zasady i postawy, „Studia z Zakresu Prawa Osobowego i Rejestracji Stanu Cywilnego” 2014, R. IV, nr 2.   Google Scholar

Bonusiak E., Prawo do dobrej administracji jako prawo podstawowe Unii Europejskiej, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego – Seria Prawnicza” 2010, z. 64.   Google Scholar

Cini M., Good Governance and Institutional Change: Administrative Ethics Reform in the European Commission, „Journal of Contemporary European Research” 2016, vol. 12, issue 1.   Google Scholar

Demmke Ch., Moilanen T., Efektywność dobrego rządzenia i etyki w administracji centralnej; ocena wyników reform w kontekście kryzysu finansowego, badanie na 57. spotkanie Dyrektorów Generalnych Służb Publicznych państw członkowskich Unii   Google Scholar

Europejskiej, Europejski Instytut Administracji Publicznej, grudzień 2011.   Google Scholar

Demmke Ch., Henökl T., Managing Conlicts of Interest – Etics Rules and Standards in the Member States and the European Institutions, „EIPAScope” 2007, no. 3.   Google Scholar

Dynia E., Unia Europejska jako wspólnota wartości, [w:] E. Cała-Wacinkiewicz, J. Menkes (red.), Wspólne wartości prawa międzynarodowego, europejskiego i krajowego, 2018, Legalis.   Google Scholar

Frischhut M., „EU”: Short for „Ethical” Union? The Role of Ethics in European Union Law, „Heidelberg Journal of International Law” 2015, vol. 75.   Google Scholar

Grabowska G., Funkcjonariusze międzynarodowi, Wyd. UŚ, Katowice 1988.   Google Scholar

Izdebski H., Skuczyński P., Problem wyodrębnienia etyki urzędniczej i etyki służby publicznej, [w:] R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel (red.), Etyka urzędnicza i etyka służby publicznej, seria: System Prawa Administracyjnego, t. 13, C.H. Beck, Warszawa 2016.   Google Scholar

Kilarski W., Funkcjonariusze międzynarodowi – zarys problemu, „Zeszyty Naukowe Dolnośląskiej Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Techniki w Polkowicach. Studia z Nauk Społecznych” 2009, nr 2.   Google Scholar

Kowalik-Bańczyk K., Artykuł 41, [w:] A. Wróbel (red.), Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej. Komentarz, 2020, Legalis.   Google Scholar

Princ M., Standardy dobrej administracji w prawie administracyjnym, Wyd. Nauk. UAM, Poznań 2017.   Google Scholar

Rynkowski M., Komentarz do art. 245, [w:] D. Kornobis-Romanowska, J. Łacny, A. Wróbel (red.), Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Komentarz, t. 3, 2012, Lex.   Google Scholar

Rzucidło J., Wpływ orzecznictwa polskich sądów administracyjnych na stosowanie Europejskiego Kodeksu Dobrej Administracji, „Acta Universitatis Wratislaviensis –Przegląd Prawa i Administracji” 2010, nr 3171.   Google Scholar

Szczerba A., Pierzecka M., Prawo do dobrej administracji w prawie Unii Europejskiej – między soft law a wiążącym standardem normatywnym, „Studia Administracji i Bezpieczeństwa” 2020, nr 9.   Google Scholar

Szubska M., Geneza i znaczenie dla unijnego porządku prawnego Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej, „Polski Rocznik Praw Człowieka i Prawa Humanitarnego” 2018, t. 9.   Google Scholar

Świątkiewicz J., Europejski Kodeks Dobrej Administracji (wprowadzenie, tekst i komentarz o zastosowaniu kodeksu w warunkach polskich procedur administracyjnych), wyd. szóste, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa 2007.   Google Scholar

Walenia A., Deontologiczne zasady dobrej administracji w dokumentach UE. Uwagi o ich wdrażaniu w Polsce, „Annales Ethics in Economic Life” 2019, vol. 22, nr 1.   Google Scholar

Witkowska-Chrzczonowicz K.M., Pozycja prawna Komisji Europejskiej w systemie instytucjonalnym Wspólnot Europejskich, TNOiK, Toruń 2008.   Google Scholar

Wróblewski M., Karta praw podstawowych Unii Europejskiej jako źródło prawa UE, [w:] S. Biernat (red.), Podstawy i źródła prawa Unii Europejskiej, seria: System prawa Unii Europejskiej, t. 1, 2020, Legalis.   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2022-06-23

Cited By /
Share

Jaroszewska-Choraś, D. (2022). Zasady etyki zawodowej pracowników instytucji unijnych na przykładzie członków Komisji Europejskiej. Studia Prawnoustrojowe, (56). https://doi.org/10.31648/sp.7563

Dagmara Jaroszewska-Choraś 
a:1:{s:5:"pl_PL";s:87:"Katedra Prawa, Instytut Prawa i Ekonomii, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy";}