Wdrażanie harmonizujących dezyderatów procesu bolońskiego i europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego w ustawach o szkolnictwie wyższym Litwy, Węgier i Kazachstanu

Marcin Skinder

Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy


Abstrakt

Przedmiotem artykułu jest analiza implementacji głównych dezyderatów Procesu Bolońskiego jako projektu społeczno-edukacyjnego, realizowanych w szkolnictwie wyższym Litwy, Węgier i Kazachstanu. Cel teoretyczno-poznawczy pracy dotyczy zagadnień tworzących osnowę, w tym zakres przedmiotowy realizacji założeń Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego osiągniętego przez członków Procesu Bolońskiego w 2010 r. Celem praktyczno-wdrożeniowym analizy jest próba oceny czy i w jakim stopniu zakres przedmiotowy Procesu Bolońskiego, utożsamiany zasadniczo z systemowym harmonizowaniem, został zaimplementowany w ustawach szkolnictwa wyższego Litwy, Węgier i Kazachstanu (teksty w brzmieniu z daty wydania tłumaczenia). Szczególnie istotne są dezyderaty, które włączono do realizacji po ogłoszeniu osiągnięcia Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego w 2010 r. Istotny jest tu zakres przedmiotowy Procesu Bolońskiego, w szczególności ten opisany komunikatami z lat 2011-2020 (Deklaracja budapeszteńsko-wiedeńska – 2011, Komunikat bukareszteński – 2012, Komunikat Paryski – 2018 i Komunikat rzymski– 2020).Litwę i Węgry, jako jedne z najstarszych państw członkowskich Procesu Bolońskiego, łączy wspólny czas włączenia się w proces społeczno-edukacyjny (1999 r.). Odniesienie dla nich, spełniające cele metody komparatystycznej, stanowić może uwzględnienie w porównaniu Kazachstanu, którego rząd włączył się w systemowe działania harmonizujące najpóźniej, bo dopiero w 2010 r.Autor wykorzystał w pracy metodę monograficzną i częściowo metodę komparatystyczną, w której porównano proces harmonizowania i implementację postanowień bolońskich, w tym zapewnienie jakości, wielostopniowość kształcenia i współpracę międzynarodową. Dodatkowo autor dokonał operacjonalizacji harmonizowania w ramach aktywności grupy wdrożeniowej Bologna Follow-Up Group.


Słowa kluczowe:

prawo szkolnictwa wyższego i nauki, Proces Boloński, harmonizowanie, uniwersytet


BFUG Meeting LXXX, 11-12 April 2022, Hosted by France, Venue: Council of Europe, Strasbourg   Google Scholar

Budapest-Vienna Declaration on the European Higher Education Area March 12, 2010   Google Scholar

Huisman J., Smolentseva A., Froumin I. (red.), 25 Years of Transformations of Higher Education Systems in Post-Soviet Countries Reform and Continuity, Switzerland 2018   Google Scholar

Hungarian Higher Education Act CXXXIX of 2005, Budapest 2008.   Google Scholar

Joint Declaration on Harmonisation of the Architecture of the European Education System: 1998 [The Sorbonne Declaration]   Google Scholar

Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów Dotyczący Odnowionego Programu UE dla szkolnictwa wyższego, COM/2017/0247 Final.   Google Scholar

Kraśniewski A., Proces Boloński. Dokąd zmierza szkolnictwo wyższe, Warszawa 2006   Google Scholar

Law of The Republic Of Kazakhstan of July 27, 2007 No. 319-III ZRK. About education, (as amended on 14-07-2022).   Google Scholar

Michalski B., Konsekwencje procesu bolońskiego dla rozwoju gospodarczego i międzynarodowej konkurencyjności gospodarki, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy” z. nr 13/2008   Google Scholar

Osiejewicz J., Harmonizacja prawa państw członkowskich Unii Europejskiej, Warszawa, 2016   Google Scholar

Paris Communiqué, Paris, May 25th 2018   Google Scholar

Proces Boloński 2020 – Europejski Obszar Szkolnictwa Wyższego w nowej dekadzie. Komunikat z konferencji europejskich ministrów odpowiedzialnych za szkolnictwo wyższe, Leuven i Louvain-la-Neuve, 28-29 kwietnia 2009   Google Scholar

Realizacja Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego. Komunikat z konferencji ministrów ds. szkolnictwa wyższego, Berlin, 19 września 2003   Google Scholar

Republic of Lithuania Law Amending The Law on Education, 17 March 2011 No XI-1281, Vilnius   Google Scholar

Republic of Lithuania Law on Higher Education and Research, 30 April 2009 No XI-242 Vilnius (As last amended on 17 December 2015–No XII-2198)   Google Scholar

Resolution No 1317 of 22 September 2010 of the Government of the Republic of Lithuania.   Google Scholar

Rezolucja z dnia 15 czerwca 2000 r. w sprawie ustanowienia europejskiej przestrzeni badawczej (EPB), przyjętej na posiedzeniu Rady Europejskiej w dniach 23-24 marca 2000 r., na którym uzgodniono strategię lizbońską; Dz.U. C 205 z 19.7.2000   Google Scholar

Rome Ministerial Communiqué 19 November 2020   Google Scholar

Sanz N., Bergan S., The Heritage of European Universities, Strasbourg 2002   Google Scholar

Skinder M., Harmonizowanie narodowych systemów szkolnictwa wyższego państw europejskich (lata 1990-2011), Bydgoszcz 2016   Google Scholar

Skinder M., Implementacja postanowień procesu bolońskiego w ustawach o szkolnictwie wyższym Polski, Łotwy, Francji, Rumunii, Grecji, Czech i Finlandii, „Studia Prawnoustrojowe” nr 54/2021   Google Scholar

Skinder M., Proces Boloński – Projekt społeczno-edukacyjny, Bydgoszcz 2009   Google Scholar

Solska E., Duch liberalizmu a projekt Europejskiej Przestrzeni Edukacyjnej, Lublin 2011   Google Scholar

Statement by members and consultative members of the BFUG on consequences of the Russian invasion of Ukraine   Google Scholar

Statut SKVC: Minister For Education And Science Of The Republic Of Lithuania Order Regarding The Approval Of The Statute Of The Centre For Quality Assessment In Higher Education, 14 November 2016 No V-1002 Vilnius.   Google Scholar

The European Higher Education Area: Joint declaration of the European Ministers of Education convened in Bologna on the 19th of June 1999: [The Bologna Declaration]   Google Scholar

The Law of the Republic of Kazakhstan dated 18 February 2011 No. 407-IV, (as amended on 31.03.2021)   Google Scholar

Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (tekst jedn. Dz.U. z 2020 r. poz. 85, 374, 695).   Google Scholar

Wesołowska A., Proces Boloński i powstanie Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego, „Rocznik Integracji Europejskiej” nr 7/2013   Google Scholar

Yessentemirova A. (et. al.), Legal regulation of higher education in Kazakhstan: Problems and prospects, „The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication – TOJDAC”, September 2018 Special Edition   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2022-12-19

Cited By /
Share

Skinder, M. (2022). Wdrażanie harmonizujących dezyderatów procesu bolońskiego i europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego w ustawach o szkolnictwie wyższym Litwy, Węgier i Kazachstanu. Studia Prawnoustrojowe, (58). https://doi.org/10.31648/sp.8124

Marcin Skinder 
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy