Adjudicating on deprivation of the right to practice the profession of an academic teacher – selected substantive and procedural legal issues

Krystyna Szczechowicz

Uniwersytet Warmińsko Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-7251-4962


Abstract

The subject scope of disciplinary liability is much broader than criminal liability. The most severe disciplinary penalty for academic teachers is depri-
vation of the right to practice the profession of an academic teacher for ten years. Additionally, disciplinary liability may be combined with criminal liability for the same act. This article presents the issue of imposing a ban on
practising a profession in both rigours of liability. The author analyzes the adopted regulations to answer the question of whether, due to the repressive
nature of disciplinary proceedings against academic teachers and the possibility of depriving persons subject to them of the right to practice their profession, the legal regulations in the Law on Higher Education and Science adequately protect the rights of these persons. The research hypothesis was that it
is necessary to introduce additional statutory provisions on the appropriate application of the provisions of the Penal Code in disciplinary proceedings against academic teachers. This will ensure a clear understanding of the principles of adjudicating in disciplinary cases and consistency of case law and will adequately protect the rights of persons subject to disciplinary proceedings.


Keywords:

disciplinary proceedings, academic teacher, deprivation of the right to practice one’s profession, profession of public trust


Bielski M., [w:] Kodeks karny. Część szczególna. Tom II. Część I. Komentarz do art. 117-211a, W. Wróbel, A. Zoll (red.), Warszawa 2017, Lex/el.   Google Scholar

Bocheńska A. [w:] Komentarz do wybranych przepisów ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, [w:] Akademickie prawo zatrudnienia. Komentarz, K. W. Baran (red.), Warszawa 2020, Lex/el.   Google Scholar

Czuryk M., Karpiuk M., Kostrubiec J. (red.), Prawo o szkolnictwie wyższym po nowelizacji. Komentarz praktyczny, Difin, Warszawa 2015.   Google Scholar

Duksa P., Tomkiewicz M., Nauczyciel funkcjonariuszem publicznym? Zakres ochrony i odpowiedzialności w polskim prawie karnym, „Studia Warmińskie” 2011, nr 48.   Google Scholar

Gardocki L., Prawnokarna problematyka sędziowskiej odpowiedzialności dyscyplinarnej, [w:] J. Giezek (red.), Przestępstwo – kara – polityka kryminalna. Problemy tworzenia i funkcjonowania prawa. Księga jubileuszowa z okazji 70 rocznicy urodzin Profesora Tomasza Kaczmarka, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2006.   Google Scholar

Jędrzejewski T., [w:] Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz, J. Woźnicki (red.), Warszawa 2019,Lex/el.   Google Scholar

Kozielewicz W., Odpowiedzialność dyscyplinarna sędziów, prokuratorów, adwokatów, radców prawnych i notariuszy, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2016.   Google Scholar

Krajewski R., Funkcjonariusz publiczny i osoba pełniąca funkcję publiczną jako kategoria prawa karnego istotna z perspektywy funkcjonowania administracji publicznej, „Studnia z Zakresu Prawa, Administracji i Zarządzania UKW” 2012 T.1.   Google Scholar

Kulik M., [w:] Kodeks karny. Komentarz aktualizowany, M. Mozgawa (red.), LEX/el.   Google Scholar

Kulik M., Kary dyscyplinarne w ustawie o radcach prawnych. Próba analizy systemowe, „Studia Iuridica 2022, nr 93.   Google Scholar

Lewandowicz – Machnikowska M., Wykonywanie zawodu lekarza a wolność pracy w Konstytucji RP i jej wybrane ograniczenia – stan obecny i wnioski de lege ferend, „Medyczna Wokanda” 2017, nr 9.   Google Scholar

Lipiński K., [w:] Kodeks karny. Część ogólna. Komentarz, J. Giezek (red.), Warszawa 2021, Lex/el.   Google Scholar

Liszcz T., Wolność pracy, [w:] System prawa pracy. Część ogólna, K. Baran (red.), Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2017, T. I.   Google Scholar

P. Sarnecki, [w:] Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz. Tom I, wyd. II, L. Garlicki, M. Zubik (red.), Warszawa 2016, Lex/el.   Google Scholar

Smarż J., Definiowanie pojęcia „zawód zaufania publicznego”, „Studia Prawnicze” 2012, nr 3.   Google Scholar

Śledzińska-Simon A., Wolność pracy, [w:] M. Jabłoński (red.), Realizacja i ochrona konstytucyjnych wolności i prawa jednostki w polskim porządku prawnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2014.   Google Scholar

Tabaszewski R., Status nauczyciela akademickiego jako osoby pełniącej funkcję publiczną. Uwagi na tle ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, „Białostockie Studia Prawnicze” 2020, T. 24, nr 4.   Google Scholar

Tuleja P., [w:] P. Czarny, M. Florczak-Wątor, B. Naleziński, P. Radziewicz, P. Tuleja, Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, wyd. II, Warszawa 2023, Lex/el.   Google Scholar

Ura E., Komentarz do wybranych przepisów ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, [w:] Akademickie prawo zatrudnienia. Komentarz, K. W. Baran (red.), Warszawa 2020, Lex/el.   Google Scholar

Wiktorowska A., Wajda P., [w:] Prawo o szkolnictwie wyższym. Komentarz, W. Sanetra, M. Wierzbowski (red.), Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa 2013.   Google Scholar

Wojciechowski P., [w:] Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz, J. Woźnicki (red.), Warszawa 2019, Lex/el.   Google Scholar

Wrona G., Reshef M., Orzekanie o pozbawieniu prawa wykonywania zawodu przez sądy lekarskie. Część I, „Medyczna Wokanda” 2016, nr 8.   Google Scholar


Published
2024-09-24

Cited by

Szczechowicz, K. . (2024). Adjudicating on deprivation of the right to practice the profession of an academic teacher – selected substantive and procedural legal issues. Studia Prawnoustrojowe, (65). https://doi.org/10.31648/sp.10364

Krystyna Szczechowicz 
Uniwersytet Warmińsko Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-7251-4962