Who may participate in a village meeting and why the meeting does not elect a village administrator – comments against the background of Article 36 of the Act on Municipal Self-Government
Karolina Rokicka-Murszewska
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniuhttps://orcid.org/0000-0001-5402-4137
Abstract
A village assembly, by Article 36(1) of the Act on Municipal Self-Government, one of the two bodies of a village council, is an assembly of the inhabitants of a village living permanently in its area, convened by authorized entities to take a decision, express a position or opinion on a specific issue. Because a meeting is a decision-making body, it is problematic not only to determine the circle of persons entitled to participate in it but also to precisely (on legal grounds) separate two bodies – participants (members) of a village meeting from persons entitled to elect a reeve (executive body of a reeve) and a village council. This is because the village assembly does not have electoral power over the other bodies of the village hall. As a body, it adopts resolutions on matters of importance to the village hall. This article aims to determine whether the active electoral right should restrict the possibility of participation in the village assembly. This is because the assembly does not constitute a circle of voters, while the legislator itself does not provide for limitations on the involvement in the work of this body. This issue, although not new, seems to be still unclear.
Keywords:
village meeting, election of the mayor, active electoral right, inhabitants of the village hall, administrative lawReferences
Augustyniak M., Jednostki pomocnicze gminy, Wolters Kluwer, Warszawa 2010. Google Scholar
Bukowski Z., Jędrzejewski T., Rączka P., Ustrój samorządu terytorialnego, TNOiK, Toruń 2013. Google Scholar
Chmielnicki P. (red.), Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa 2013. Google Scholar
Dolnicki B. (red.), Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa 2021. Google Scholar
Drembkowski P., Suwaj P.J. (red.), Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz, C.H. Beck, Warszawa 2023. Google Scholar
Fleszer D., Tworzenie jednostek pomocniczych gminy jako forma realizacji zasady pomocniczości, „Samorząd Terytorialny” 2011, nr 4. Google Scholar
Gajewski S., Jakubowski A. (red.), Ustawy samorządowe. Komentarz, 2018, Legalis. Google Scholar
Klekotko M., Wiejskie społeczeństwo obywatelskie czy wiejskie społeczności obywatelskie? O problemach badania obywatelskości ludności wiejskiej, [w:] K. Gorlach, G. Foryś (red.), W obliczu zmiany: wybrane strategie działania mieszkańców polskiej wsi, Wyd. UJ, Kraków 2005. Google Scholar
Krasnowolski A., Społeczeństwo obywatelskie i jego instytucje. Opracowania tematyczne Kancelarii Senatu, OT-627, 2014, [Senat](https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/pl/senatopracowania/58/plik/ot-_627_internet.pdf). Google Scholar
Paradowski M., Zebranie wiejskie jako organ administracji publicznej, „Roczniki Administracji i Prawa” 2023, t. XXIII, nr 2. Google Scholar
Piasecki A.K., Demokracja bezpośrednia jako ustrojowa i polityczna gwarancja podmiotowości gminnej wspólnoty samorządowej, [w:] B. Dolnicki (red.), Samorząd terytorialny jako forma upodmiotowienia społeczności lokalnych, 2023, Lex. Google Scholar
Rulka M., W sprawie prawa zebrania wiejskiego do utajnienia swojego głosowania. Glosa do wyroku WSA z dnia 28 kwietnia 2016 r., II SA/Go 227/16, „Orzecznictwo w Sprawach Samorządowych” 2017, nr 1. Google Scholar
Szewc A., Jyż G., Pławecki Z., Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa 2012. Google Scholar
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
https://orcid.org/0000-0001-5402-4137
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.