Administracja publiczna w świetle nauczania św. Tomasza z Akwinu i jego odczytania przez personalizm

Sławomir Fundowicz

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
https://orcid.org/0000-0001-5305-8239


Abstrakt

Jerzy Stelmach i Paweł Brożek analizując metody prawnicze wskazali na, jak to nazywają,  „niedokończone projekty”. Wskazali na trzy: klasyczny, modernistyczny i postmodernistyczny. Wśród klasycznych projektów wymieniony jest także projekt scholastyczny, związany ze św. Tomaszem z Akwinu. Niedokończoność jest jednak cechą każdej teorii. Można jedynie śledzić kierunki ich rozwoju. Jednym z tematów, który podlega takiemu rozwojowi w nauce zapoczątkowanej przez św. Tomasza z Akwinu jest relacja człowiek a społeczeństwo, która stanowi zasadę budowy administracji publicznej. Punktem wyjścia jest definicja prawa, która opiera się na czterech elementach konstrukcyjnych: rozum, moralność, legislator, promulgacja. Na początku XX wieku zrodził się neotomizm. Étienne Gilson wskazał, że istotą władzy, której należy się posłuszeństwo, jest porządek. Jego utrzymanie dopuszcza użycie siły, ale w bardzo ograniczonym zakresie. W działalności państwa trzeba uwzględnić naturę człowieka, ale też nierówności wśród ludzi. Mieczysław Albert Krąpiec, współtwórca neotomistycznej szkoły lubelskiej, wskazał na suwerenność człowieka jako podstawę suwerenności państwa. Jacques Maritain, który nazwał swoją teorię humanizmem integralnym, a jest to w istocie tomistyczna wersja personalizmu, podkreśla, że człowiek jest w całości jednostką i również w całości osobą i że człowiek żyje w relacjach społecznych, sprzeciwiając się charakterystycznemu dla myśli nowożytnej indywidualizmowi. Odpowiedzią na problemy ma być koncepcja praw człowieka.

 


Słowa kluczowe:

prawa człowieka, tomizm, personalizm, władza, użycie siły, nierówności społeczne


Arystoteles, Polityka, Warszawa 2006   Google Scholar

Chesterton, G. K. Św. Tomasz z Akwinu, Warszawa 2022   Google Scholar

Chenu M. D., Wstęp do filozofii św. Tomasza z Akwinu, Kęty 2001.   Google Scholar

Feser, E. Tomasz z Akwinu. Przewodnik dla poczatkujących, Warszawa 2022   Google Scholar

Gilson, É. Byt i istota, Warszawa 1963   Google Scholar

Gilson, É. Elementy filozofii chrześcijańskiej, Warszawa 1995.   Google Scholar

Gilson, É. Wprowadzenie do nauki świętego Augustyna, Warszawa 1953   Google Scholar

Gilson, É. Historia filozofii chrześcijańskiej (razem z Philotheusem Böhnerem), Warszawa 1962;   Google Scholar

Gilson , É. Tomizm, Wprowadzenie do filozofii św. Tomasza z Akwinu, Warszawa 1960   Google Scholar

Głombik, Cz. Osoba i kultura w filozoficznej wizji Jacques’a Maritaina, w: Filozofia XX wieku, red. Z. Kuderowicz, s. 2467.   Google Scholar

Kowlaczyk, S. Wprowadzenie do filozofii J. Maritaina, Lublin 1992   Google Scholar

Krąpiec,M.A. Człowiek i prawo naturalne, s. 140.   Google Scholar

Krąpiec, M. A. Suwerenność – czyja?, s. 41.   Google Scholar

Maritain, J. Człowiek i państwo, Kraków 1993,   Google Scholar

Maritain,J. Humanizm integralny. Zagadnienia doczesne i duchowe nowego świata chrześcijańskiego, Londyn 1960, Warszawa 1981.   Google Scholar

Maritain,J. Osoba ludzka i społeczeństwo, w: Tenże, Pisma filozoficzne, Kraków 1988   Google Scholar

Maritain, J. Trzej reformatorzy: Luter, Decartes, Rousseau, Warszawa 1939   Google Scholar

Roszak, P., Wółkowski, J. Istota prawa według św. Tomasza z Akwinu, „Kultura Prawna”, tom 2, nr 1, 2019.   Google Scholar

Stelmach, J. Brożek, B.Metody prawnicze. Logika. Analiza, Argumentacja. Hermeneutyka, Kraków 2006   Google Scholar

Świeżawskiego, S. Święty Tomasz na nowo odczytany, Kraków 1983   Google Scholar

Święty Tomasz z Akwinu, Suma teologiczna, Londyn 1963   Google Scholar

Weisheipl,J.A. Tomasz z Akwinu. Życie, myśl i dzieło, Poznań 1985   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2025-06-24

Cited By /
Share

Fundowicz, S. (2025). Administracja publiczna w świetle nauczania św. Tomasza z Akwinu i jego odczytania przez personalizm. Studia Prawnoustrojowe, (68). https://doi.org/10.31648/sp.10800

Sławomir Fundowicz 
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
https://orcid.org/0000-0001-5305-8239