Financing of subsidized contracting authorities from the perspective of public interest protection

Maciej Bendorf

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie UWM
https://orcid.org/0000-0002-7475-4986


Abstract

In the catalogue of entities obliged to apply public procurement regulations, subsidised contracting authorities constitute a specific category. These are entities from outside the public sector, whose status of a contracting authority results solely from the characteristics of the contract being awarded. One of the conditions for obtaining the status of a subsidised contracting authority is financial support for a given construction work or service connected to it in excess of 50% from public funds or by specific entities from the public sector. The aim of the article is to analyse the condition of public financing of subsidised contracting authorities from the perspective of the public interest. Two key issues are analysed: 1) the scope of protection of the public interest implemented in a situation where a given contract is financed mostly from public sources, but its value is lower than the threshold determining the obligation to apply public procurement procedures; 2) the issue of connection with the public interest of subsidised contracting authorities in the case of financing a given contract by entities that do not have public funds at their disposal.

Regarding the first of these issues, the author concludes that this solution should be considered appropriate from the perspective of the correctness of the directive implementation process, but it may lead to a situation in which construction works co-financed to a significant extent from public sources will be excluded from the public procurement regime, which may pose a threat to the public interest. Regarding the second problem, the key issue is the requirement for the tightness of the public procurement system and the qualification of the entity from which the subsidies originate to the group of public contracting authorities, which sufficiently justifies the connection of such factual situations with the public interest.


Keywords:

public economic law, public procurement, subsidised contracting authorities, public interest, principle of proportionality, public works contracts.


Bendorf-Bundorf M., Obowiązek udzielania zamówień publicznych przez fundacje i stowarzyszenia, WPiA UWM, Olsztyn 2018.   Google Scholar

Bendorf-Bundorf M., Otrzymywanie dotacji celowych przez fundacje i stowarzyszenia a status podmiotu prawa publicznego w rozumieniu ustawy Prawo zamówień publicznych, „Studia Prawnoustrojowe” 2021, nr 54.   Google Scholar

Bovis C.H., EU public procurement law, Elgar European Law, Cheltenham 2012.   Google Scholar

Duniewska Z., Zasada proporcjonalności a prawo administracyjne – zagadnienia wybrane, „Studia Prawno-Ekonomiczne” 2022, t. CXXIII.   Google Scholar

Dzierżanowski W., Sieradzka M., Szustakiewicz P. (red.), Leksykon zamówień publicznych, Wolters Kluwer, Warszawa 2021.   Google Scholar

Kowalczyk B., Kulińska-Jachowska K., Prus Ł., Tabernacka M. (red.), Prawo administracyjne jako miejsce spotkań. Księga jubileuszowa dedykowana profesorowi Jerzemu Supernatowi, Wyd. UWr, Wrocław 2024.   Google Scholar

Lechna M., Prigan A., Drynkorn H., Prawo zamówień publicznych, LexisNexis, Warszawa 2014.   Google Scholar

Liżewski B., Prawo publiczne a prawo prywatne – wybrane uwagi teoretyczne na temat hybrydyzacji instytucji prawnych, „Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego” 2018, t. 61, nr 4.   Google Scholar

Lubiszewski M., Prawo zamówień publicznych, C.H. Beck, Warszawa 2023.   Google Scholar

Nowak H., Winiarz M. (red.), Prawo zamówień publicznych. Komentarz, Urząd Zamówień Publicznych, Warszawa 2023.   Google Scholar

Nowicki H., Nowicki P. (red.), Prawo zamówień publicznych. Stan obecny i kierunki zmian, Presscom, Wrocław 2015.   Google Scholar

Nowicki H., Nowicki P., Kucharski K., Państwo a gospodarka. Nowe prawo zamówień publicznych, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2020.   Google Scholar

Nowicki J.E., Wiśniewski P., Prawo zamówień publicznych. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa 2023.   Google Scholar

Pawelec J., Dyrektywa 2014/24/UE w sprawie zamówień publicznych. Komentarz, C.H. Beck, Warszawa 2015.   Google Scholar

Pieróg J., Urbaniak Ż., Nowe prawo zamówień publicznych, „Przetargi Publiczne” 2019, nr 10.   Google Scholar

Sołtysińska A., Talago-Sławoj H., Europejskie prawo zamówień publicznych. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa 2016.   Google Scholar

Sprawozdanie Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z funkcjonowania systemu zamówień publicznych w 2023 r., https://www.gov.pl/web/uzp/sprawozdanie-prezesa-uzp-z-funkcjonowania-systemu-zamowien-publicznych-w-2023-roku.   Google Scholar

Stepaniuk M., Nowa ustawa – Prawo zamówień publicznych. Praktyczna analiza zmian, C.H. Beck, Warszawa 2021.   Google Scholar

Verdeaux J., Public procurement in the European Union and in the United States: a comparative study, „Public Contract Law Journal” 2003, nr 4.   Google Scholar

Wieloński M., Europejskie prawo zamówień publicznych jako narzędzie polityki społeczno-gospodarczej Unii Europejskiej, Poltext, Warszawa 2013.   Google Scholar

Zaborowski M., Cel i funkcje zamówień publicznych, „Optimum. Economic Studies” 2019, nr 3(97).   Google Scholar

Zdebel-Zygmunt A., Rokicki J., System zamówień publicznych w Polsce, Difin, Warszawa 2014.   Google Scholar

Żurawik A., „Interes publiczny”, „interes społeczny” i „interes społecznie uzasadniony”. Próba dookreślenia pojęć, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 2013, R. LXXV, z. 2.   Google Scholar


Published
2025-09-26

Cited by

Bendorf, M. (2025). Financing of subsidized contracting authorities from the perspective of public interest protection. Studia Prawnoustrojowe, (69). https://doi.org/10.31648/sp.11426

Maciej Bendorf 
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie UWM
https://orcid.org/0000-0002-7475-4986