The issue of digital competencies of public administration staff is an important factor in the digital transformation process of local government units
Anna Łukaszuk
Uniwersytet RzeszowskiAbstract
In the surrounding reality of modern technologies, digital competencies play an essential role in the development process. Progress in the field of competence improvement in digital public administration staff is unsatisfac-
tory and is a major barrier to the process of digital transformation of public administration. For many years it has been signaled a problem related to the shortage of both highly qualified staff and knowledge on the side of publicadministration around modern ICT technologies and IT management. An equally, important issue is the level of these competencies. In the context of performing tasks in public administration, they cannot be limited only to the
purely technical sphere, but above all, they should have a practical dimension to the use of digital technologies, which consists in responding to the real needs of citizens, removing barriers, simplifying processes, and reducing the
costs of own operation. Development issues digital competencies of public administration staff are an important issue in the digital transformation of local government units, which should be understood as all the changes taking pla-
ce in local government regarding services, processes, resources, and organizational culture of the local government and competences using digital technologies. The article aims to analyze the issues of competence development
digital in public administration on the example of the digital transformation process that takes place in local government units. Considerations made in the article are to be used to determine the problems occurring in this matter,
as well as to determine the causes.
Keywords:
administrative law, digital competencies, digital transformation, local government units, human resources of public administrationReferences
Cyfrowa transformacja w Polsce. W kierunku nowoczesnej gospodarki i administracji, https://koliber.org/analiza-cyfrowa-transformacja-w-polsce-w-kierunku-nowoczesnej-gospodarki-i-administracji/ Google Scholar
Cyfryzacja KPRM, Kompetencje cyfrowe https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/kompetencje-cyfrowe Google Scholar
DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe, Publications Office of the European Union Luxembourg 2013. Google Scholar
Europejska Agenda Cyfrowa https://www.europarl.europa.eu/factsheets/pl/sheet/64/digital-agenda-for-europe Google Scholar
Głomb K., Kulisiewicz T., Jakubowski M., Krawczyk A., Nowakowski Z., Złotnicki A., Gajderowicz T., Kompetencje przyszłości w czasach cyfrowej dysrupcji , Studium wyzwań dla Polski w perspektywie roku 2030, Stowarzyszenie „Miasta w Internecie”, Fundacja Naukowa Evidence Institute, Warszawa 2019. Google Scholar
Indeks gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI) na 2021 r. Polska, Komisja Europejska 2021. Google Scholar
Instytut Badań Edukacyjnych, Umiejętności Polaków – wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych (PIAAC), Warszawa 2013. Google Scholar
Jasiewicz J., Filiciak M., Mierzecka A., Śliwowski K., Klimczuk A., Kisilowska M., Tarkowski A., Zadrożny J., Ramowy katalog kompetencji cyfrowych (Framework Directory of Digital Skills), Centrum Cyfrowe Projekt Polska, Warszawa 2015. Google Scholar
Kaczyńska A., Kańduła S., Przybylska J., Transformacja cyfrowa z punktu widzenia samorządu terytorialnego – wybrane zagadnienia, Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, nr 65 (1/2021). Google Scholar
Kompetencje — Centrum Kompetencyjne Administracji (CKA) http://archiwum.mc.gov.pl/konsultacje/program-zintegrowanej-informatyzacji-panstwa/kompetencje-centrum-kompetencyjne-administracji-cka-0 Google Scholar
Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności, Warszawa 04.2021, Projekt Umowy partnerstwa Polityki Spójności 2021-2027. Google Scholar
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Warszawski Instytut Studiów Ekonomicznych & Centrum Cyfrowe Projekt Polska, Analiza doświadczeń oraz identyfikacja dobrych praktyk w obszarze wspierania rozwoju kompetencji cyfrowych w kontekście przygotowania szczegółowych zasad wdrażania Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014–2020 oraz koordynacji celu tematycznego. Raport końcowy. Google Scholar
Najwyższa Izba Kontroli, Departament Administracji Publicznej Informacja o wynikach kontroli, Działania organów administracji publicznej na rzecz podnoszenia kompetencji cyfrowych społeczeństwa , KAP.430.017.2021 Nr ewid. 182/2021/P/21/003/KAP, Warszawa 11.01.2022. Google Scholar
Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Wzmocnienie sprawowania władzy na szczeblu lokalnym i demokracji przedstawicielskiej dzięki nowym instrumentom technologii cyfrowej COR 2020/00830 https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:52020IR0830 Google Scholar
Plan działania w dziedzinie edukacji cyfrowej na lata 2021–2027 https://education.ec.europa.eu/pl/focus-topics/digital-education/digital-education-action-plan Google Scholar
Program Rozwoju Kompetencji Cyfrowych do roku 2030 Projekt, Warszawa październik 2019. Google Scholar
Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia wieloletniego programu rządowego pod nazwą Program Rozwoju Kompetencji Cyfrowych (PRKC) https://www.gov.pl/web/premier/projekt-uchwaly-rady-ministrow-w-sprawie-ustanowienia-wieloletniego-programu-rzadowego-pod-nazwa-program-rozwoju-kompetencji-cyfrowych-prkc2 Google Scholar
Projekt Antykryzysowa Platforma Rozwiązań Technologicznych dla samorządów https://pfrdlamiast.pl/platforma-antykryzysowa.html Google Scholar
Uniwersytet Rzeszowski