Conducting public tasks by the State Sanitary Inspection during a COVID-19 pandemic. Reflections and demands
Tomasz Bojar-Fijałkowski
UKW w BydgoszczyAbstract
The period of the COVID-19 pandemic in Poland significantly affected the
scope and the form, quality, and availability of public services. The State
Sanitary Inspectorate, an institution with an interesting and long history,
responsible for public health activities, experienced these changes in two ways,
being responsible for pandemic activities, but also like any organization, any
public administration unit, operating in a situation of lockdowns and limitation.
The hypothesis of the representativeness of the State Sanitary Inspectorate
for the public administration, as well as for the health units, makes it possible
to put forward some postulates. The aim of this article is to analyze the changes occurring in the process of performing public tasks during a pandemic,
observed in the example of the State Sanitary Inspectorate, which can, however, be seen as symptomatic of public administration as well as health services.
The experience of the COVID-19 pandemic remodelled the functioning of
the State Sanitary Inspection. In the first place, staffing, budgetary and technical deficiencies became apparent. The postponement for years of a well-prepared and comprehensive program of digitization of public administration had
a negative effect. At the same time, dissatisfied customers used the regulations
on access to public information, among others, to obstruct the state’s activities.
The crisis management system did not work. The case of the performance of
public tasks by the State Sanitary Inspectorate during the COVID-19 pandemic in Poland provokes a wider discussion about the structure of government
administration and the division of its tasks.
The experience of the Covid-19 pandemic remodelled the functioning of the State Sanitary Inspection. In the first place, staffing, budgetary and technical deficiencies became apparent. The postponement for years of a well-prepared and comprehensive programme of digitisation of public administration had a negative effect. At the same time, dissatisfied customers used the regulations on access to public information, among others, to obstruct the state's activities. The crisis management system did not work. The case of the performance of public tasks by the State Sanitary Inspectorate during the Covid-19 pandemic in Poland provokes a wider discussion about the structure of government administration and the division of its tasks.
Keywords:
State Sanitary Inspection, pandemic, conducting public tasks, public administrationReferences
Bojar-Fijałkowski T., Dostęp do informacji publicznej – wybrane zagadnienia materialnoprawne i proceduralne z uwzględnieniem informacji o środowisku i jego ochronie jako szczególnego rodzaju informacji publicznej, [w:] A. Lusińska, A. Kalinowska-Żeleźnik (red.), Dostęp do informacji publicznej. Wybrane aspekty teorii i praktyki, PTE, Gdańsk 2014. Google Scholar
Bojar-Fijałkowski T., O wojewodzie w systemie administracji publicznej. Uwagi krytyczne i propozycje zmian, [w:] M. Mrówczyński, T. Knepka (red.), Prawo publiczne wobec aktualnych problemów społecznych i gospodarczych, Wyd. UKW, Bydgoszcz 2020. Google Scholar
Bojar-Fijałkowski T., Prawo sanitarne w systemie prawnej ochrony środowiska w Polsce, Wyd. UKW, Bydgoszcz 2019. Google Scholar
Bojar-Fijałkowski T., Ustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia w służbie jakości i ekologii, [w:] M. Wiśniewska, E. Malinowska (red.), Jakość, bezpieczeństwo, ekologia w sektorze rolno-spożywczym. Kierunki rozwoju, Fundacja Rozwoju UG, Sopot 2008. Google Scholar
Bojar-Fijałkowski T., Zadania gminy w zakresie bezpieczeństwa jakości wody na kąpieliskach, [w:] P. Lizakowski, D. Skalski, S. Dębski, Bezpieczeństwo, zdrowie i kultura fizyczna. Wybrane zagadnienia, t. 3, PSW AMW i AWFiS, Gdynia–Gdańsk–Starogard Gdański 2017. Google Scholar
Bojar-Fijałkowski T., Zadania Państwowej Inspekcji Sanitarnej w zakresie kontroli jakości wody oraz warunków sanitarno-higienicznych na pływalniach, [w:] P. Lizakowski, D. Skalski, S. Dębski, R. Zwara, Bezpieczeństwo, zdrowie i kultura fizyczna. Wybrane zagadnienia, t. 7, PSW AMW i AWFiS, Gdynia–Gdańsk–Starogard Gdański 2018. Google Scholar
Ganczar M., Informatyzacja administracji publicznej. Nowa jakość usług publicznych dla obywateli i przedsiębiorców, CeDeWu, Warszawa 2009. Google Scholar
Ganczar M., Rozwój elektronicznej administracji publicznej w Polsce, „Prawo – Administracja – Kościół” 2002, nr 4(12). Google Scholar
Ganczar M., Zarządzanie bezpieczeństwem informacji a cyberbezpieczeństwo w podmiotach publicznych, [w:] G. Szpor, A. Gryszczyńska (red.), Internet. Cyberpandemia, C.H. Beck, Warszawa 2021. Google Scholar
Ganczar M., Haładyj A.M., Selection of E-Government Instruments in Poland, „Review of Comparative Law” 2015, vol. XX. Google Scholar
Ganczar M., Sytek A., Informatyzacja administracji publicznej. Skuteczność regulacji, CeDeWu, Warszawa 2021. Google Scholar
Janik M., Policja sanitarna, Wolters Kluwer, Warszawa 2012. Google Scholar
Panejko J., Zdrowotność publiczna, [w:] idem, Polskie prawo administracyjne w zarysie. Część pierwsza, Kraków 1929. Google Scholar
Prökl K., Kowalczewski J. (red.), Polskie prawo sanitarne: zbiór ustaw, rozporządzeń, instrukcyj, okólników i pism okólnych z lat 1918–1935, t. 1, cz. 1, Lekarski Instytut Naukowo-Wydawniczy, Warszawa 1946. Google Scholar
Rodkowski J., Prawo administracyjne polskie. Prawo szkolne i sanitarne. Wedle stenogramu wykładów uniwersyteckich T. Bigo, Lwów 1929. Google Scholar
Rudy M., Wstęp do prawa sanitarnego i weterynaryjnego, Kolonia Limited, Wrocław 2010. Google Scholar
Sitniewski P., Dostęp do informacji publicznej. Pytania i odpowiedzi, Wolters Kluwer, Warszawa 2014. Google Scholar
Szustakiewicz P. (red.), Dostęp do informacji publicznej, C.H. Beck, Warszawa 2014. Google Scholar
Taczkowska-Olszewska J., Dostęp do informacji publicznej w polskim systemie prawnym, C.H. Beck, Warszawa 2014. Google Scholar
UKW w Bydgoszczy