Problems of spatial protection in Poland – selected issues
Paweł Sosnowski
Prokuratoria Generalna Rzeczypospolitej Polskiejhttps://orcid.org/0000-0002-0419-2981
Abstract
When performing its tasks, i.e., those aimed at satisfying the collective needs of its residents, a municipality does so on its account. The above results from the constitutional principle of independence. One of the tasks is to take
care of the common good of the municipality’s residents, which is expressed, for example, in raising their standard of living. It is impossible without spatial protection. This is because it is in space that buildings of different nature,
recreation and entertainment areas, social infrastructure, technical infrastructure, and transport infrastructure are located. Also in space, investment projects of different territorial scopes, i.e., international, national, supra-local
and local, are implemented. It is not always possible to reconcile them with the investment intentions of property owners or perpetual usufructuaries. This often leads to a conflict of interest and difficulties in carrying out invest-
ments. Very often, this also results in the development of space in a manner far from the expectations not only of persons holding legal title to property but also of municipalities, which, as part of the autonomy granted to them, have the power to take planning decisions. Municipalities have been equipped with tools that enable them to engage in spatial protection, i.e., to create spatial
policy (study of conditions and directions for the spatial development of municipality) and to implement it (local spatial development plan, local revitalization plan, resolution concerning the location of street furniture, billboards, advertising devices, fences, and signboards). Despite the above, municipalities encounter various problems while becoming engaged in spatial protection.
This article aims to analyse the levels on which problems related to spatial protection can or do arise, and to propose solutions to make spatial protection more effective than it is at present.
Keywords:
spatial planning and development law, spatial order, spatial protection, spatial pro- tection problems, spatial planning and development, spatial design, autonomy of municipalityReferences
Biernat T., Między polityką a prawem. Problem „upolitycznienia” tworzenia prawa, „Acta UniversitatisWratislaviensis. Przegląd Prawa i Administracji” 2017, nr 3791, s. 116-132. Google Scholar
Brand A., Dylematy urzędnicze. Podejście interdyscyplinarne, „Problemy Prawa i Administracji” 2011, nr 1, s. 23-38. Google Scholar
Cesarz M., Porządek prawny Unii Europejskiej, [w:] Procesy integracyjne i dezintegracyjne w Europie, M. Pacześniak (red.), Procesy integracyjne i dezintegracyjne w Europie, Wrocław 2014, s. 179-200. Google Scholar
Dąbek D., Legislacja administracyjna pod rządami prawa, [w:] Administracja publiczna pod rządami prawa. Księga pamiątkowa z okazji 70-lecia urodzin prof. zw. dra hab. Adama Błasia, J. Korczak (red.), Wrocław 2016, s. 59-71. Google Scholar
Grzonka L., Legislacja administracyjna. Zarys zagadnień podstawowych, Warszawa 2011. Google Scholar
Kochanowski J., Jak powinno być tworzone prawo w Polsce? Reforma procesu stanowienia prawa – Rada Stanu, https://bip.brpo.gov.pl/pliki/12087762480.pdf. Google Scholar
Kustra E., Aksjologiczne problemy tworzenia prawa a integracja europejska, „Studia z zakresu nauk prawnoustrojowych. Miscellanea” 2015, nr 5, s. 95-104. Google Scholar
Mik C., Metodologia implementacji europejskiego prawa wspólnotowego w krajowych porządkach prawnych, [w:] Implementacja prawa integracji europejskiej w krajowych porządkach prawnych, C. Mik (red.), Toruń 1998. Google Scholar
Sawczuk M., Konarski M., Pojęcie i rola kodyfikacji w systemie prawa. Wybrane zagadnienia, „Teka Komisji Prawniczej PAN Oddział w Lublinie” 2011, s. 133-146. Google Scholar
Stahl M., Zagadnienia proceduralne sądowej kontroli aktów prawa miejscowego, „Zeszyty Naukowe Sądownictwa Administracyjnego” 2013, nr 3, s. 41-75. Google Scholar
Wierczyński G., Zasady techniki prawodawczej. Komentarz do rozporządzenia, [w:] J. Warylewski (red.), Warszawa 2003. Google Scholar
Wołodkiewicz W., Dużo, byle jak i prędko - uwagi na temat tworzenia prawa, „Palestra” 2019, nr 9, s. 5-13. Google Scholar
Wronkowska S., Na czym polega dobra legislacja?, „Przegląd Legislacyjny” 2002, nr 1, s.9-24. Google Scholar
Wronkowska S., Zmiany w systemie prawnym, „Państwo i Prawo” 1991, z. 8, s. 3-14. Google Scholar
Ziembiński Z., Przepis prawny a norma prawna, „Ruch Prawniczy i Ekonomiczny” 1960, nr 22, s. 105-122. Google Scholar
Ziembiński Z., Tworzenie a stanowienie prawa, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 1993, z. 4, s. 43-50. Google Scholar
Ziembiński Z., Akt normatywny czy akt prawotwórczy, „Państwo i Prawo” 1993, nr 11–12, s. 96–98. Google Scholar
Prokuratoria Generalna Rzeczypospolitej Polskiej
https://orcid.org/0000-0002-0419-2981