Amendment to the Act of 4 September 2008 on the protection of shipping and seaports as a manifestation of legislative changes in the field of combating crisis threats
Krzysztof Chochowski
Państwowa Uczelnia Zawodowa im. prof. Stanisława Tarnowskiego w Tarnobrzeguhttps://orcid.org/0000-0003-3198-9619
Abstract
This text presents considerations regarding the amendment to the Act of 4 September 2008 on the protection of shipping and seaports as a manifestation of legislative changes in the field of combating crisis threats. These risks are related to, among others: using ships and other floating objects as tools to attack critical maritime infrastructure. The purpose of these considerations is to attempt to determine whether and to what extent the abovementioned
amendment serves to ensure security, as well as to formulate postulates, the implementation of which may contribute to increasing the state’s resistance to a potential crisis. Based on the considerations, the following conclusions were formulated: the provisions contained in the Act of March 26, 2023, amending the Act on the protection of shipping and sea ports and certain other acts take into account new forms and types of threats threatening maritime critical infrastructure in the broad sense; the amendment to the Act in question allows the sinking of a ship or floating object by the Polish Armed Forces; for praxeological reasons, it is important to ensure safe, fast and reliable communication in the process of making and implementing decisions eliminating the source of threat to maritime critical infrastructure; it is wrong to assume that
the lives of innocent people can be sacrificed to stop or prevent a terrorist attack on critical maritime infrastructure, an attack by an unflagged ship or vessel or a false flag attack; the legislator should not “take shortcuts” by
explaining the violation of constitutional matters as a matter of ensuring public security.
Keywords:
law, security, terrorism, critical infrastructureReferences
Barcik J., Czech P., Czy można zestrzelić samolot cywilny? Kontrowersje na tle polskiego prawa lotniczego, Przegląd Komunikacyjny 2008 nr 3. Google Scholar
Glanc M., "Nie" dla możliwości zestrzelenia samolotu pasażerskiego uprowadzonego przez terrorystów. Glosa do wyroku TK z dnia 30 września 2008 r., K 44/07, Gdańskie Studia Prawnicze – Przegląd Orzecznictwa 2010 nr 2. Google Scholar
Łuksza M., Zestrzelenie uprowadzonego samolotu cywilnego w świetle wyroku Trybunału Konstytucyjnego, Białostockie Studia Prawnicze 2009, z. 6. Google Scholar
Modliński E., Pojęcie interesu publicznego w prawie administracyjnym, Warszawa 1932. Google Scholar
Osiecki M., Zestrzelenie samolotu a zasada zwierzchnictwa powietrznego, Studia Prawno – Ekonomiczne 2016, t. CI. Google Scholar
Stelmasiak J., Interes indywidualny a interes publiczny w prawie ochrony środowiska w obszarze specjalnym o charakterze ekologicznym, Rzeszów 2013. Google Scholar
Woźniak M., Interes publiczny i interes prywatny w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, Opole 2018. Google Scholar
Wyrzykowski M., Pojęcie interesu społecznego w prawie administracyjnym, Warszawa 1986. Google Scholar
Zdyb M., Prawny interes jednostki w sferze materialnego prawa administracyjnego. Studium teoretyczno-prawne, Lublin 1991. Google Scholar
Żylicz M., Terroryzm lotniczy w świetle prawa międzynarodowego, Państwo i Prawo 2005 nr 9. Google Scholar
Państwowa Uczelnia Zawodowa im. prof. Stanisława Tarnowskiego w Tarnobrzegu
https://orcid.org/0000-0003-3198-9619