The The role of the prosecutor in the AML/CFT system. Comments in the context of the provisions of the AML Act
Abstract
The Act of 28 January 2016 – The Law on the Public Prosecutor’s Office – states that the vast majority of prosecutors’ activities concern the prosecution of crimes and are therefore directly or indirectly repressive. The general objective of the regulations of the Act of 1 March 2018 on Counteracting Money Laundering and Terrorist Financing is broadly understood preventive activity. The existing literature on the subject lacks a comprehensive study of the prosecutor’s participation in the AML/CFT system. Therefore, the analyses conducted aimed to determine the role of the prosecutor in the AML/CFT process and determine whether it is preventive or repressive. Established that the prosecutor plays an important role in the AML/CFT system, including in particular guaranteed competences that other participants in this system do not have to such an extent, which has a direct impact on the implementation of the AML/CFT objective. At the same time, at the AML Act level, the prosecutor’s activity is typically preventive by its nature.
Keywords:
financial market law, AML/CFT, money laundering, prosecutor’s activity, ML/FT risk.References
Drembkowski P. (red.), Prawo o prokuraturze. Regulamin wewnętrznego urzędowania powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury. Komentarz, 2021, Legalis. Google Scholar
Dorochowicz M., Kapica K., Prokurator Generalny w postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym – udział w rzeczywistej ochronie praworządności, „Przegląd Prawa Konstytucyjnego” 2021, nr 1(59). Google Scholar
Dyl M., Królikowski M. (red.), Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Ustawa sankcyjna. Komentarz, 2024, Legalis. Google Scholar
Golonka A., Współpraca z krajami trzecimi w zwalczaniu prania pieniędzy w obliczu współczesnych wyzwań, „Ius Novum” 2023, vol. 17, nr 4. Google Scholar
Jagodziński B., Rola wywiadu finansowego w przeciwdziałaniu procederowi prania pieniędzy i w jego zwalczaniu, „Przegląd Bezpieczeństwa Wewnętrznego” 2012, nr 7. Google Scholar
Kędzierski M.A., Obowiązki i odpowiedzialność oficera AML (AMLO) w instytucji obowiązanej (cz.1), „Prokuratura i Prawo” 2021, nr 5. Google Scholar
Kędzierski M.A., Obowiązki i odpowiedzialność oficera AML (AMLO) w instytucji obowiązanej (cz.2), „Prokuratura i Prawo” 2021, nr 6. Google Scholar
Kędzierski M.A., Współpraca Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej na podstawie przepisów nowej ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, „Przegląd Bezpieczeństwa Wewnętrznego” 2020, nr 22. Google Scholar
Kosior W.J., Żarna K., Prokuratura w państwach Grupy Wyszehradzkiej – historia, uwagi prawnoporównawcze, współpraca, „Przegląd Prawa Konstytucyjnego” 2022, nr 6(70). Google Scholar
Majewski K., Risk assessment (ML/FT) of the obliged entities – comments in the context of art. 27 of the AML Act, „Roczniki Administracji i Prawa” 2020, t. XX, z. 4. Google Scholar
Patora K., Relacje norm prawa Unii Europejskiej i prawa krajowego w zakresie ścigania przestępstw prania brudnych pieniędzy, „Bezpieczny Bank” 2024, nr 1(94). Google Scholar
Snitko-Pleszko M., Blokada rachunków bankowych na podstawie art. 86 ust. 9, art. 86 ust. 11a oraz art. 86 ust. 13 ustawy z 1.3.2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu – zagadnienia wybrane, „Monitor Prawniczy” 2023, nr 2. Google Scholar
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
