Realizacja zasad informowania i czynnego udziału strony w postępowaniu administracyjnym w czasie epidemii COVID-19 i po jej zakończeniu
Grzegorz Zieliński
Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im. Kazimierza Pułaskiego w RadomiuAbstrakt
W czasie epidemii COVID-19 strony postępowań administracyjnych znalazły się w podobnie trudnej sytuacji jak same organy prowadzące te postępowania. Należy zauważyć i ocenić pozytywnie, że zarówno obowiązujące dotychczas przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, jak i przepisy specustawy COVID-19, pozwoliły na szereg działań łagodzących pojawiające się problemy i niedogodności. Obywatel może samodzielnie przyczyniać się do sprawniejszego prowadzenia postępowania administracyjnego we własnej sprawie nie tylko w czasie epidemii. Celem niniejszego artykułu jest normatywna analiza zasady informowania w postępowaniu administracyjnym, ze zwróceniem uwagi na wyzwania stające przed administracją publiczną w czasie epidemii COVID-19, a przez to ich wpływ także na zasadę czynnego udziału strony w postępowaniu. Niniejsze opracowanie ma także na celu wskazanie praktycznych sposobów poradzenia sobie z prowadzeniem postępowań administracyjnych w poszanowaniu powyższych zasad w czasie epidemii koronawirusa i po jej zakończeniu. Celem Autora jest ponadto dostarczenie osobom zainteresowanym informacji, w jaki sposób przepisy Kodeksu postepowania administracyjnego wyznaczają w praktyce polskiej administracji publicznej relacje między organami administracji a podmiotami administrowanymi w toku postępowania administracyjnego w zakresie zasad wynikających z art. 9 i 10 k.p.a.
Słowa kluczowe:
postępowanie administracyjne, pandemia COVID-19, prawa obywatelaBibliografia
Karciarz M., Postępowanie administracyjne w okresie koronawirusa (COVID-19) z perspektywy obywatela - poradnik dla mieszkańca, LEX/el. 2020; Google Scholar
Knysiak-Sudyka H., Ogólne postępowanie administracyjne jurysdykcyjne, Warszawa 2021; Google Scholar
Kledzik P., Problematyka jawności działania samorządu terytorialnego w aspekcie dostępu do akt ogólnego postępowania administracyjnego, [w:] B. Dolnicki, Jawność w samorządzie terytorialnym, Warszawa 2015; Google Scholar
Wegner J., Kodeks postepowania administracyjnego. Komentarz, red. Z. Kmieciak, W. Chróscielewski, Warszawa 2019; Google Scholar
Knysiak-Molczyk H., Granice prawa do informacji w postępowaniu administracyjnym i sądowoadministracyjnym, LexisNexis 2013; Google Scholar
Karciarz M., Prowadzenie postępowania administracyjnego w okresie koronawirusa (COVID-19) z uwzględnieniem przepisów specustawy koronawirusowej, LEX/el. 2020; Google Scholar
Knysiak-Sudyka H., Pełnomocnik w postepowaniu administracyjnym i sądowoadministracyjnym, Warszawa 2020; Google Scholar
T. Kosicki, Dostęp do akt w postępowaniu KPA, LEX/el. 2021; Google Scholar
Szewczyk E., Modyfikacje postępowań administracyjnych prowadzonych w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, „Samorząd Terytorialny” 2020/6; Google Scholar
Kosicki T., 2.4. Zasada czynnego udziału strony w postępowaniu dowodowym [w:] Dyscyplinowanie dłużników alimentacyjnych w praktyce jednostek samorządu terytorialnego, Warszawa 2022. Google Scholar
Orzecznictwo: Google Scholar
Wyrok NSA z 24.11.2011 r., II OSK 1639/10, LEX nr 1151966; Google Scholar
Wyrok NSA z 5.09.2018 r., II FSK 3974/17, LEX nr 2571267; Google Scholar
Wyrok NSA z 21.04.2020 r., II OSK 1063/19, LEX nr 3018115; Google Scholar
Wyrok NSA z 30.04.2020 r., II OSK 1297/19, LEX nr 3099261; Google Scholar
Wyrok WSA w Warszawie z 4.03.2021 r., VII SA/Wa 1919/20, LEX nr 3190535; Google Scholar
Wyrok WSA w Warszawie z 12.03.2020 r., IV SA/Wa 2768/19, LEX nr 3031315. Google Scholar
Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu