(Nie)bezpieczeństwo dziecka w sieci – analiza krytyczna zjawiska sharentingu, troll parentingu i monetyzacji wizerunku dziecka
Anna Maria Hernacka-Janikowska
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczyhttps://orcid.org/0000-0003-2393-8950
Abstrakt
Celem niniejszego artykułu jest zwrócenie uwagi na intensyfikację zjawiska sharentingu, troll parentingu oraz monetyzacji wizerunku dziecka w Internecie. Podstawą niniejszych rozważań będzie zaprezentowanie najważniejszych rozwiązań prawnych korelujących z omawianymi zjawiskami. Ponadto, przedstawione zostaną również najważniejsze zagrożenia związane z masowym i bezrefleksyjnym udostępnianiem informacji w mediach społecznościowych. W zakresie niezbędnym dla niniejszego tekstu, zaprezentowane będą statystyki nawiązujące do przedmiotowej problematyki. Wnioski płynące z podejmowanej problematyki dotyczą w szczególności zaprezentowania zagrożeń, jak również głównych postulatów usystematyzowanych w postaci pytań. Zasadniczym postulatem jest chęć wskazania na niebezpieczeństwa jakie niesie ze sobą bezrefleksyjne udostępnianie wizerunku dziecka w sieci.
Słowa kluczowe:
prawo karne, sharenting, troll parenting, monetyzacja, wizerunek, dziecko, Internet, cyberprzestrzeń, zagrożeniaBibliografia
Bibliografia: Google Scholar
Battersby L., Millions of social media photos found on child sites exploitation sharing sites, https://www.smh.com.au/national/millions-of-social-media-photos-found-on-child-exploitation-sharing-sites-20150929-gjxe55.html, [dostęp: 29.01.2023] Google Scholar
Borkowska A., Zjawisko sharentingu a bezpieczeństwo dzieci w internecie. Konferencja: Zagrożenia w sieci – zapobieganie, reagowanie, Kraków 2020. Google Scholar
Brosch A., Sharenting – nowy wymiar rodzicielstwa?, ,,Świat Małego Dziecka” 2017 nr 17(42). Google Scholar
Chrostowska B., Sharenting – skala i wielowymiarowość zjawiska (nierozważnego) ujawniania przez rodziców informacji o dzieciach w mediach społecznościowych, ,,Problemy wczesnej edukacji” 2018 nr 4 (43). Google Scholar
Co to jest doxing? Jak się przed nim bronić? https://bezpiecznyinternet.edu.pl/doxing/ [dostęp: 10.02.2023] Google Scholar
,Cyberbullying – nękanie w sieci, https://www.gov.pl/web/baza-wiedzy/cyberbullying--nekanie-w-sieci [dostęp: 10.02.2023] Google Scholar
Cyberbullying: What is it and how to stop it. What teens want to know about cyberbullying, https://www.unicef.org/end-violence/how-to-stop-cyberbullying [dostęp: 10.02.2023] Google Scholar
Cyfrowy ślad, https://tech-lib.net/definition/digital_footprint.html [dostęp: 10.02.2023] Google Scholar
Cyfrowy Ślad Małego Dziecka, Warszawa 2021. Google Scholar
Dąbrowska-Cydzik J., Norweska partia chce zakazać pokazywania dzieci w internecie w celach reklamowych, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/norweska-partia-chce-zakazac-pokazywania-dzieci-w-internecie-w-celach-reklamowych [dostęp: 10.02.2023] Google Scholar
Digital population wordlwide, https://www.statista.com/statistics/617136/digital-population-worldwide/ , [dostęp: 27.02.2023]. Google Scholar
Dove. Piękno bez filtra, https://www.dove.com/pl/stories/campaigns/confidence.html [dostęp: 10.02.2023] Google Scholar
Grabalska W., Wielki R., Czy dzieci powinny trafiać do sieci?” Prawne i kryminologiczne aspekty zjawiska sharentingu, ,,Prawo w Działaniu” 2022 nr 49. Google Scholar
Hibbard J., Toddlers & Tiaras: 3-year-old Dressed in „Pretty Woman” Prostitute Costume, https://www.huffpost.com/entry/toddlers-tiaras-3-year-ol_n_948694 [dostęp: 15.02.2023] Google Scholar
Jóźwiak E., Ochrona wizerunku w mediach, ,,Kortowski Przegląd Prawniczy” 2016 nr 3. Google Scholar
Krupnick E., „Toddlers & Tiaras”. Contestant Dons Paddes Bra to Play Dolly Parton, https://www.huffpost.com/entry/toddlers-tiaras-boobs_n_944687 [dostęp: 15.02.2023] Google Scholar
Kulisy dziecięcych konkursów piękności – doklejane rzęsy, presja i łzy, https://kobieta.interia.pl/dziecko/news-kulisy-dzieciecych-konkursow-pieknosci-doklejane-rzesy-presj,nId,5641006 [dostęp: 17.02.2023] Google Scholar
McDermott K., Adorable toddler overcomes her shyness to wow beauty pageant judges at just THREE (and her mother says her confidence has skyrocketed), https://www.dailymail.co.uk/femail/article-4987946 Google Scholar
/Michigan-s-three-year-old-beauty-queen.html [dostęp: 15.02.2023] Google Scholar
Modrzejewski P., Sposoby naruszania dóbr osobistych w Internecie – zagadnienia wybrane, ,,Studia Prawnoustrojowe” 2019 nr 44, s. 295. Google Scholar
Prankcz R., Prawnokarne aspekty umieszczania w internecie wizerunku dziecka, https://wyborcza.pl/7,162657,28158501,prawnokarne-aspekty-umieszczania-w-internecie-wizerunku-dziecka.html, [dostęp: 25.01.2023]. Google Scholar
Quader W., Parental trolling – wybrane zagadnienia prawne, ,,Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy” 2019 nr 32 (3). Google Scholar
Rachwaniec-Szczecińska J., Cyberbullying – współczesne oblicze przemocy, https://web.swps.pl/strefa-psyche/blog/relacje/2180-cyberbullying-wspolczesne-oblicze-przemocy?dt=1676024510476 [dostęp: 10.02.2023] Google Scholar
Reasons My Son is Crying, https://www.facebook.com/ReasonsMySonCry [dostęp: 29.01.2023] Google Scholar
Rodzice-influencerzy ukarani za pracę dziecka w social mediach, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rodzice-influencerzy-ukarani-za-prace-dziecka-w-social-mediach-gdzie-slowenia-jaka-kara [dostęp: 10.02.2023] Google Scholar
Sharenting, https://nowewyrazy.uw.edu.pl/haslo/sharenting.html?pdf=1 [dostęp: 13.03.2023] Google Scholar
Sharenting po polsku, czyli ile dzieci wpadło do sieci? Pierwszy raport w Polsce na temat wizerunku dzieci w internecie na zlecenie Clue PR, Warszawa 2019. Google Scholar
Uliasz J., Prawna ochorna prywatności oraz wolności dzieci w internecie, ,,Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria Prawnicza” 2020 nr 110. Google Scholar
Uram P., Reiter M., Graf O., Sharenting – kreowanie i ochrona wizerunku dzieci w social mediach, ,,Pedagogika Społeczna” 2020 nr 2 (76). Google Scholar
Wizerunek, https://sjp.pwn.pl/sjp/;2579940 [dostęp: 06.03.2023] Google Scholar
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
https://orcid.org/0000-0003-2393-8950