MARIA CALLAS W DRAMACIE MARIA CALLAS. LEKCJA ŚPIEWU TERRENCE’A MCNALLY’EGO I W POWIEŚCI WIELKI BAGAROZY HELMUTA KRAUSSERA

Andrzej Pilipowicz

Katedra Filologii Germańskiej Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie



Abstrakt

The text deals with Maria Callas and with the connections of art and love, fame, cognisance and death. Callas is shown as a person whose voice builds a space turning the auditors into the characters that are evoked by her singing and made of human emotions. That is the way the people not only meet themselves but also discover some parts of their nature that they could not get known in the real world.


Słowa kluczowe:

German literature, American literature, opera, Callas, devil


T. McNally, Maria Callas. Lekcja śpiewu [Master Class], tłum. E. Woźniak.

H. Krausser, Wielki Bagarozy [Der grofie Bagarozy], tłum. M. Aniśkowicz-Baumgartner, Warszawa 1999.

S. Galatopoulos, Maria Callas. Boski potwór, tłum. B. Piotrowska, Warszawa 2002.

Dufresne Claude, Maria Callas. Samotność bogini, tłum. E. Grabowska, Warszawa 1996.

Galatopoulos Stelios. Callas. Prima donna assoluta, tłum. M. Nowicka, Warszawa 1983.

Signorini Alfonso . Zbyt dumna, zbyt krucha, tłum. A. Osmólska-Mętrak, Warszawa 2010.

N.N., Primadonna des Jahrhunderts. Supra-Sopranistin Maria Callas, w: Der Spiegel 1957, nr 7, s. 48.

L. Bluhm, Jugend und Jugendkultur in der zeitgenossischen Literatur: Zoe Jeny und Helmut Krausser, w: Jugendsprache - Jugendliteratur - Jugendkultur. Interdisziplindre Beitrdge zu sprachkul- turellen Ausdrucksformen Jugendlicher, red. E. Neuland, Frankfurt nad Menem-Berlin-Berno-Bruksela- -Nowy York-Oxford-Wiedeń 2007, s. 229.

J. Kesting, Die ewige Flamme. Zum 30. Todestag der Diva Maria Callas, Der Spiegel 2007, nr 35, s. 146.

N. Petsalis-Diomidis, The Unknown Callas. The Greek Years, Portland 2001, s. 166-168.

L. Hagestedt, Das Phantom der Oper Ein Portrait des Schriftstellers Helmut Krausser, Literatur in Bayern 1993, nr 32, s. 62.

M. Rehfeldt, Der Poeta vates und die Dekonstruktion. Die Inszenierung von Intentionalitdt im Tagebuchprojekt Helmut Kraussers als Voraussetzung fur eine poststrukturalistische Rezeption seiner Texte, Deutsche BUcher. Forum tur Literatur 2005, nr 3, s. 190.

T. McNally, What I Know about Being a Playwright, American Theatre 1998, nr 9, s. 26.

T. Mann, Tonio Kroger, w: idem, Tonio Kroger i inne opowiadania, tłum. L. Staff, Warszawa 1987.

P. Quilter, Glorious!, Londyn 2005.

The Eternal Maria Callas, DVD/EMI Records Ltd. 2007, 27:01-27:15, 23:40-23:47

C.M. Mazer, Master Class and the Paradox of the Diva, w: Modern Dramatists. A Casebook of Major British, Irish, and American Playwrights, red. K. King, Nowy York-Londyn 2001, s. 156.

I. Bachmann, Hommage a Maria Callas. Entwurf, w: idem, Werke, t. 4: Esseys, Reden, Vermischte Schriften, Monachium-Zu- rych 1978, s. 342-343.

T. Mann, Schwere Stunde, w: idem, Schwere Stunde und andere Erzahlungen, Frankfurt nad Menem 1991, s. 122.

S. Freud, Das Ich und das Es: Metapsychologische Schriften, Frankfurt nad Menem 1992, s. 251-295.

M. Gurewitsch, Maria, not Callas, The Atlantic Monthly 1997, nr 4, s. 106.

J. Parandowski, Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Londyn 1992, s. 233-234.

Ewangelia według Mateusza (14, 27-33), w: Pismo Święte Nowego Testamentu, Poznań 1984, s. 34-35.

A. Csampai, Callas, w: N.N., Callas. Gesichter eines Mediums, Monachium-Paryż-Londyn 1993, s. 14.

N. Stancioff, Maria Callas Remembered, Londyn 1988, s. 107.

B. Kaczyński, Dzikie orchidee, Warszawa 1985, s. 13.

Owidiusz, Metamorfozy, tłum. A. Kamieńska, Wrocław-Warszawa 2004, t. 1, s. 80-82.
Pobierz


Opublikowane
2011-12-01

Cited By /
Share

Pilipowicz, A. (2011). MARIA CALLAS W DRAMACIE MARIA CALLAS. LEKCJA ŚPIEWU TERRENCE’A MCNALLY’EGO I W POWIEŚCI WIELKI BAGAROZY HELMUTA KRAUSSERA. Acta Neophilologica, 1(XIII), 251–270. Pobrano z https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/an/article/view/1083

Andrzej Pilipowicz 
Katedra Filologii Germańskiej Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie