Russian Multiculturalism in Aleksander Kuprin’s Work
Nel Bielniak
Instytut Neofi lologii Uniwersytet ZielonogórskiAbstract
Alexander Kuprin belongs to the group of social writers at turn of 19th century, who brought
up aspects arising from contacts with different cultures, religions and languages on ethnically
heterogeneous territory of the Russia. The author of The Duel eagerly used short prose forms, which
he enriched with environmental and ethnographic reality, picturing mentality, customs and social
problems, also religious and culture differences of other than Russian ethnic groups. In his work
we can fi nd portrayals of Crimean Tatars and Greeks, Poles, Polishchuks, Ukraininas, Circassians,
Georgians, Armenians, and Jews.
Keywords:
multiculturalism, ethnocentrism, xenophobia, national identity, tradition cultivationReferences
Materiały źródłowe
Nałkowska, Z. (1976). Dzienniki (1909–1917). T. 2. Oprac., wstęp i komentarz H. Kirchner.
Warszawa: Czytelnik.
Куприн, А.И. (1970–1973). Собрание сочинений в девяти томах. Москва: Художественная
Литература.
Opracowania
Barański, Z. (1994). Okruchy polskie w twórczości Aleksandra Kuprina. Przegląd Rusycystyczny
1–2, s. 65–69.
Barański, Z. (2005). Wątki żydowskie w twórczości Aleksandra Kuprina. Midrasz 5(97), s. 16–19.
Białokozowicz, B. (1971). Z dziejów wzajemnych polsko-rosyjskich związków literackich
w XIX wieku. Warszawa: Książka i Wiedza.
Bielniak, N. (2008). Motywy żydowskie w twórczości Aleksandra Kuprina. W: A. Ksenicz, P. Stasińska
(red.). Ze studiów nad literaturami i językami wschodniosłowiańskimi. Zielona Góra: Ofi cyna
Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, s. 47–57.
Błuszkowski, J. (2005). Stereotypy a tożsamość narodowa. Warszawa: Dom Wydawniczy „Elipsa”.
Chudziak, M. Być Czerkiesem. [Online] <http://www.new.org.pl/2012-06-25,byc_czerkiesem.html>.
Dostęp: 9.06.2013.
Cieślik, K., Smaga J. (1991). Kultura Rosji przełomu stuleci (XIX–XX). Życie intelektualne, sztuka,
literatura. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Krzyżanowski, J.R. (1975). Marzyciel i Wampir. W: Reymont. Z dziejów recepcji twórczości. Wybór
tekstów i wstęp B. Kocówna. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 168–176.
Musiał, Z., Wolniewicz, B. (2003). Ksenofobia i wspólnota. Kraków: Arcana.
Sielicki, F. (1996). Pisarze rosyjscy początku XX wieku w Polsce międzywojennej. Slavica
Wratislaviensia 88.
Бунин, И. (1981). Куприн. B: И. Бинин. Воспоминания. Paris: LEV, s. 141–158.
Грищенко, А.И. (2006). Принципы составления словаря экспрессивных этнонимов русского
языка. B: Проблемы семантики языковых единиц в контексте культуры (лингвистический
и лингвометодический аспекты): Международная научно-практическая конференция 17–19
марта 2006 г. Москва. [Online] <grishchenko.ru/fi les/principles.pdf>. Dostęp: 21.06.2013.
Седых, А. А.И. Куприн. [Online] <http://www.a-port.us/gene/story/seduh.htm>. Dostęp:
17.12.2012.
Тэффи, Н. Моя летопись. [Online] <http://www.vek-serebra.ru/teffi /moia_letopis.htm>. Dostęp:
17.12.2012.
Strony internetowe
http://www.kaukaz.info/gruzja-uznala-ludobojstwo-czerkiesow.html, dostęp: 9.06.2013.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Czarna_Sotnia, dostęp: 16.06.2013.
http://ru.wikipedia.org/wiki/%C0%F0%EC%FF%ED%E5, dostęp: 8.06.2013.
http://www.kaukaz.info/gruzja-uznala-ludobojstwo-czerkiesow.html, dostęp: 9.06.2013.
Nałkowska, Z. (1976). Dzienniki (1909–1917). T. 2. Oprac., wstęp i komentarz H. Kirchner.
Warszawa: Czytelnik.
Куприн, А.И. (1970–1973). Собрание сочинений в девяти томах. Москва: Художественная
Литература.
Opracowania
Barański, Z. (1994). Okruchy polskie w twórczości Aleksandra Kuprina. Przegląd Rusycystyczny
1–2, s. 65–69.
Barański, Z. (2005). Wątki żydowskie w twórczości Aleksandra Kuprina. Midrasz 5(97), s. 16–19.
Białokozowicz, B. (1971). Z dziejów wzajemnych polsko-rosyjskich związków literackich
w XIX wieku. Warszawa: Książka i Wiedza.
Bielniak, N. (2008). Motywy żydowskie w twórczości Aleksandra Kuprina. W: A. Ksenicz, P. Stasińska
(red.). Ze studiów nad literaturami i językami wschodniosłowiańskimi. Zielona Góra: Ofi cyna
Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, s. 47–57.
Błuszkowski, J. (2005). Stereotypy a tożsamość narodowa. Warszawa: Dom Wydawniczy „Elipsa”.
Chudziak, M. Być Czerkiesem. [Online] <http://www.new.org.pl/2012-06-25,byc_czerkiesem.html>.
Dostęp: 9.06.2013.
Cieślik, K., Smaga J. (1991). Kultura Rosji przełomu stuleci (XIX–XX). Życie intelektualne, sztuka,
literatura. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Krzyżanowski, J.R. (1975). Marzyciel i Wampir. W: Reymont. Z dziejów recepcji twórczości. Wybór
tekstów i wstęp B. Kocówna. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 168–176.
Musiał, Z., Wolniewicz, B. (2003). Ksenofobia i wspólnota. Kraków: Arcana.
Sielicki, F. (1996). Pisarze rosyjscy początku XX wieku w Polsce międzywojennej. Slavica
Wratislaviensia 88.
Бунин, И. (1981). Куприн. B: И. Бинин. Воспоминания. Paris: LEV, s. 141–158.
Грищенко, А.И. (2006). Принципы составления словаря экспрессивных этнонимов русского
языка. B: Проблемы семантики языковых единиц в контексте культуры (лингвистический
и лингвометодический аспекты): Международная научно-практическая конференция 17–19
марта 2006 г. Москва. [Online] <grishchenko.ru/fi les/principles.pdf>. Dostęp: 21.06.2013.
Седых, А. А.И. Куприн. [Online] <http://www.a-port.us/gene/story/seduh.htm>. Dostęp:
17.12.2012.
Тэффи, Н. Моя летопись. [Online] <http://www.vek-serebra.ru/teffi /moia_letopis.htm>. Dostęp:
17.12.2012.
Strony internetowe
http://www.kaukaz.info/gruzja-uznala-ludobojstwo-czerkiesow.html, dostęp: 9.06.2013.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Czarna_Sotnia, dostęp: 16.06.2013.
http://ru.wikipedia.org/wiki/%C0%F0%EC%FF%ED%E5, dostęp: 8.06.2013.
http://www.kaukaz.info/gruzja-uznala-ludobojstwo-czerkiesow.html, dostęp: 9.06.2013.
Bielniak, N. (2014). Russian Multiculturalism in Aleksander Kuprin’s Work. Acta Neophilologica, 1(XVI), 141–151. Retrieved from https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/an/article/view/813
Nel Bielniak
Instytut Neofi lologii Uniwersytet Zielonogórski
Instytut Neofi lologii Uniwersytet Zielonogórski
Most read articles by the same author(s)
- Nel Bielniak, RADOSŁAW GAJDA SYMBOLIKA „OGNISTEGO ANIOŁA”. Z BADAŃ NAD POWIEŚCIĄ WALEREGO BRIUSOWA , Acta Neophilologica: Vol. 1 No. XVIII (2016): Acta Neophilologica
- Nel Bielniak, “AND WE DRAG TO FOREIGN LANDS / RUSSIAN FEELING OF LONGING”: RUSSIA’S IMAGE IN ALEXANDER VERTINSKY’S MEMOIRS , Acta Neophilologica: Vol. 1 No. XXII (2020): Acta Neophilologica
- Nel Bielniak, LIFE IN THE BORDERLANDS IN ALEKSANDR KUPRIN’S STORIES , Acta Neophilologica: Vol. 2 No. XVI (2014): Acta Neophilologica
- Nel Bielniak, POLESYE CYCLE BY ALEKSANDR KUPRIN , Acta Neophilologica: Vol. 2 No. XVII (2015): Acta Neophilologica