A. Helman, J. Ostaszewski, Historia myśli filmowej. Podręcznik, Wyd. słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010, ss. 352
Słownik pojęć filmowych, t. 1-7, pod. red. A. Helman, Wiedza o Kulturze, Wrocław 1991-1994'
Słownik pojęć filmowych, t. 10, pod. red. A. Helman, Wyd. UJ, Kraków 1998
A. Helman, O dziele filmowym. Materiał - Technika - Budowa, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1981
A. Helman, Historia semiotyki filmu, t. 1-2, Zakład Semiotyki Logicznej Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1991, 1993
A. Helman, Rola muzyki w filmie, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1964
A. Helman, Urok zmierzchu. Filmy Luchina Viscontiego, Wyd. słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2002
A. Helman, Akira Kurosawa, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1970
A. Helman, Ten smutek hiszpański. Konteksty twórczości filmowej Carlosa Saury, Rabid, Kraków 2005
J. Ostaszewski, Film i poznanie. Wprowadzenie do kognitywnej teorii filmu, Wyd. UJ, Kraków 1999
J. Ostaszewski, Rozumienie opowiadania filmowego, Wyd. UJ, Kraków 1999
Ł. Demby, Poza rzeczywistością. Spór o wrażenie realności w historii francuskiej myśli filmowej, Rabid, Kraków 2002
Ł. Demby, Harmonia świata. Twórczość filmowa Nikity Michałkowa, Rabid, Kraków 2009
M. Jakubowska, Laboratorium czasu. Sanatorium pod klepsydrą Wojciecha Jerzego Hasa, Wyd. PWSFTviT, Łódź 2011
M. Jakubowska, Teoria kina Gillesa Deleuze’a, Wyd. Rabid, Kraków 2003
M. Jakubowska, W poszukiwaniu kryształków czasu. Filozofia kina Gillesa Deleuze’a w filmach Wojciecha Jerzego Hasa, (w:) Foucault, Deleuze, Derrida, pod red. B. Banasiaka, K. M. Jak- sendera, A. Kucnera, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2011
Google Scholar