Publié le: 2018-09-041

Znaczenie psychologii głębi Carla G. Junga dla filozofii wychowania i praktyki pedagogicznej

Michał Kruszelnicki
Humanistyka i Przyrodoznawstwo
Rubrique: Articles
https://doi.org/10.31648/hip.508

Résumé

W ogromnym dziele psychologicznym Carla G. Junga problem edukacji nie zajmuje dużo miejsca. Szwajcarski uczony nigdy nie stworzył żadnej teorii pedagogicznej czy modelu wychowania. Najbardziej bezpośrednio związane z pedagogiką są eseje zebrane w objętościowo skromnym tomie Dzieł zebranych pt. O rozwoju osobowości. Niemniej jednak w wielu pracach Junga da się odnaleźć myśli i koncepcje, które mogą zainspirować filozofię wychowania i wzbogacić praktykę pedagogiczną. Zadaniu ich wyodrębnienia i skomentowania poświęcony jest niniejszy tekst. Dyskutuję w nim takie kwestie, jak: znaczenie wiedzy o typach psychologicznych dla podniesienia efektywności procesu kształcenia, rola mitów i baśni dla rozwoju psychiki dziecięcej, problemy przeniesienia w relacji edukacyjnej i nieświadomego wpływu między nauczycielem i uczniem oraz rodzicem i dzieckiem. Próbuję też spojrzeć na nauczanie jako relację archetypową i wydobyć rolę edukacji humanistycznej dla procesu zakorzeniania jednostki w archetypowej pamięci kultury symbolicznej.

Articles les plus lus par le même auteur ou la même autrice

Télécharger des fichiers

Règles de citation

Kruszelnicki, M. (2018). Znaczenie psychologii głębi Carla G. Junga dla filozofii wychowania i praktyki pedagogicznej. Humanistyka I Przyrodoznawstwo, (20), 443–462. https://doi.org/10.31648/hip.508

##plugins.themes.libcom.share##

##plugins.themes.libcom.BOCookieBarText##