Opublikowane: 2020-02-071

Antyczni bożkowie leśni na polskiej ziemi. Na przykładzie wiersza Wacława Rolicza-Liedera Ja jestem satyr i dzieła Jacka Malczewskiego Hołd sztuce i muzie

Grzegorz Igliński
Prace Literaturoznawcze
Dział: Patriotyzm a literatura
https://doi.org/10.31648/pl.4714

Abstrakt

The works analysed in this paper – Wacław Rolicz-Lieder’s poem Ja jestem satyr [I am a Satyr]
(from the volume Nowe wiersze [New poems, 1903] and Jacek Malczewski’s painting Hołd
sztuce i muzie [Homage to Art and Muse, 1910] – relate to the theme of art. They cover a subject
of key importance to the Young Poland movement, simultaneously using the motif of a forest idol
(faun, satyr) fashionable at the turn of the 20th century. The difference between these two works is
not limited to the nature of artistic expression (poetic vision – the painter’s vision). In the poem by
Rolicz, it is narrowed to the individual (the individual’s experiences) – basically, it is the confession
of an individual finding satisfaction in the image of what is native. In the painting by Malczewski,
the perspective seems wider and more universal. The former reveals what could be the source of
inspiration for an artist, while the latter presents what art can aspire to. Regardless of this direction
of influence, both works contain the suggestion that art is conditioned by culture and that it has the
right to bear the mark of “homeliness”.

Słowa kluczowe:

faun, satyr, nimfa, sztuka, muzyka, ojczyzna

Inne teksty tego samego autora

1 2 > >> 

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Igliński, G. (2020). Antyczni bożkowie leśni na polskiej ziemi. Na przykładzie wiersza Wacława Rolicza-Liedera Ja jestem satyr i dzieła Jacka Malczewskiego Hołd sztuce i muzie. Prace Literaturoznawcze, (7), 105–122. https://doi.org/10.31648/pl.4714

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.