Між різними стильовими полюсами: творчість жінок-скульпторок у Львові в 1919-1939

Yuri Biryulov

Lviv National Academy of Arts


Abstrakt

For the first time in the study of art, this article presents, in an integrated manner, the view of imaginative-stylistic originality of sculptural heritage of the Lviv women of that period, which has not been explored until the present time, and it provides new biographical details. Based on the principles of A. Rodin, A. Maillol and E.-A. Bourdelle, the artists developed the ideas of post-impressionism, neo-symbolism and archaization on a local basis. They were especially interested in the problems of form and construction, rhythmic composition and simplification of all elements. The desire for generalized and closed volumes as well as geometrized forms sometimes led to a rethinking of cubism. After 1930, avant-garde works, close to the principles of constructiv-ism, cubism, futurism and geometric abstractionism, appeared. They also used bold technical innovations: col-lages, synthesis of sculpture and painting.


Słowa kluczowe:

Lviv, women, sculpture, styles, bas-relief, three-dimensional figure, monument, composition, form


AKVILIEV, O. (1941), Ioanna Raikhert-Tot i Frydrykh Tot. W: Vilna Ukraina. 111 (498), 3 [АКВІЛЄВ, О. (1941), Іоанна Райхерт-Тот і Фридрих Тот. В: Вільна Україна. 111 (498), 3.]   Google Scholar

BLUMÓWNA, H. (1933), Rzeźby Zofii Bałtarowicz-Dzielińskiej. W: Słowo Polskie. 158 (11 VI), 6.   Google Scholar

BLUMÓWNA, H. (1935), Rzeźba francuska: Rodin – Maillol – Despiau. W: Kurier literacko-naukowy (dod. nie-dzielny “Kuriera Lwowskiego”). 13 (31 III), VI.   Google Scholar

BYK, E. (1922), Z “Zachęty”. W: Wiek Nowyю 6252 (13 IV), 2.   Google Scholar

DRAGAN, M. (1934), VI-ta vystava A.N.U.M. W: Dilo, 352 (30 ХІІ), s. 4 [ДРАГАН, М. (1934), VІ-та вистава А.Н.У.М. В: Діло, 352 (30 ХІІ), 4].   Google Scholar

GRODZISKA, K. (2009), Zapomniana rzeźbiarka. Janina Reichert-Toth 1895-1986 i jej twórczość. Kraków.   Google Scholar

ILKOSZ, B. (1998), Maria Jarema 1908-1958. Warszawa.   Google Scholar

KILIAN-STANISŁAWSKA, J. (1933), Pokaz rzeźb Zofii Bałtarowicz-Dzielińskiej. W: Gazeta Poranna. 10332 (21. VI), 12.   Google Scholar

KILIAN-STANISŁAWSKA, J. (1933), Wystawa jesienna TPSP. W: Gazeta Poranna. 10446 (13 X), 3.   Google Scholar

KILIAN-STANISŁAWSKA, J. (1935), Twórczość rzeźbiarska Janiny Reichertówny. W: Kurier Literacko-Naukowy (dodatek do Kuriera Lwowskiego). 26 (23. VI), III.   Google Scholar

KOZICKI, W. (1919), Życie sztuki we Lwowie. W: Słowo Polskieю 353 (9 XI), 2.   Google Scholar

KOZICKI, W. (1928), Pomnik J. Słowackiego we Lwowie według projektu Janiny Reichertówny. W: Słowo Pol-skie. 356 (25 XII), 15.   Google Scholar

KOZICKI, W. (1930), Z salonu wiosennego. W: Słowo Polskie. 129 (14 V), 7.   Google Scholar

KUBISZYNA-MAJERSKA, M. (1930), Salon Wiosenny TPSP Lwów. W: Wiek Nowy. 8669 (14 V), 5.   Google Scholar

KUBISZYNA-MAJERSKA, M. (1933), Pomnik poległych w Brzeżanach. W: Wiek Nowy. 9642 (5 III), 12.   Google Scholar

KUBISZYNA-MAJERSKA, M. (1938), Pomnik ku twórczości M. Konopnickiej. W: Wiek Nowy. 26 III, 9.   Google Scholar

LAUTERBACH, A. (1936), „Ster”. W: Chwila. 6307 (11 X), 9.
Crossref   Google Scholar

LAUTERBACH, A. (1938), Wystawy lwowskie. W: Chwila Porannaю 6775 (30 I), 11.   Google Scholar

MARS, A. M. (1936), Salon Plastyków. W: Nowe Czasy. 10 (1 VI), 4.   Google Scholar

MINICH, M. (1933), Salon Jesienny w TPSP (II). W: Kurier Lwowski. 297 (25 X), 7.   Google Scholar

Pamiatnyk V. Bandurs’komu u L’vovi (1936). W: Lwowska Narodowa Biblioteka Naukowa im. W. Stefanyka, dział rękopisów, fond O/N-1605, s. 141-144; fond UK-19, s. 249-250, fond UK-61, 77-88 [Пам’ятник В. Бандурському у Львові. В: Львівська національна наукова бібліотека ім. В. Стефаника, відділ ру-кописів, фонд О/Н-1605, с. 134-144; фонд УК-19, с. 249-250, фонд УК-61, 77-88].   Google Scholar

Proekt pamiatnyka M. Konopnyts’koi u L’vovi (1934). W: Centralne Państwowe Historyczne Archiwum Ukrai-ny we Lwowie, fond 835, opis 1, sprawa 1840, 1-2; Lwowska Narodowa Biblioteka Naukowa im. W. Stefanyka, dział rękopisów, fond UK-44, 28-34 [Проект пам’ятника М. Конопницької у Львові. В: Центральний державний історичний архів України у Львові, фонд 835, опис 1, справа 1840, 1-2; Львівська національна наукова бібліотека ім. В. Стефаника, відділ рукописів, фонд УК-44, 28-34].   Google Scholar

Rzeźby (1933), Rzeźby M. Kwietniewskiej na wystawie TPSP. W: Dodatek niedzielny Gazety Porannej. 45 (6 XI), III, foto.   Google Scholar

SANOTS’KA, Kh. (1988), Nedospivana pisnia. W: Vsesvit. 10, 151-154 [САНОЦЬКА, Х. (1988), Недоспівана пісня. В: Всесвіт. 10, 151-154].   Google Scholar

SMIRNOW, J. (2005), Jadwiga Horodyska: Życie i twórczość artystyczna. Lwów.   Google Scholar

SOBIERAJ, M. (1979), Awangarda artystyczna w kręgu KPP – Wystawa Grupy Krakowskiej 1932-1937: Kata-log. Kraków.   Google Scholar

VOGEL, D. (1934), O sztuce abstrakcyjnej. W: Wiadomości Literackie. 25, (17 VI), 6.   Google Scholar


Opublikowane
08.01.2023

Cited By /
Share

Biryulov, Y. (2023). Між різними стильовими полюсами: творчість жінок-скульпторок у Львові в 1919-1939. Przegląd Wschodnioeuropejski, 13(2), 33–48. https://doi.org/10.31648/pw.8447

Yuri Biryulov 
Lviv National Academy of Arts